Author Topic: Hartal  (Read 2549 times)

Offline tamim_saif

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 357
  • Test
    • View Profile
The role of the cellular entry point of anthrax identified
« Reply #15 on: December 03, 2012, 04:52:22 PM »
Published: Sunday, December 2, 2012 - 19:02 in Biology & Nature

Anthrax uses a receptor on the surface of cells to inject its lethal toxins. However, the physiological function of this receptor, named Anthrax Toxin Receptor 2a (Antxr2a), remained unknown until now. A team led by Marcos Gonzalez-Gaitan, a professor at the University of Geneva (UNIGE), Switzerland, in collaboration with Gisou van der Goot at EPFL (École Polytechnique Fédérale de Lausanne), reveals that Antxr2a actually plays a role in embryonic development, orienting cell division along a specific plane, which is a prelude to the formation of future tissues and organs. At the cellular level, this receptor exerts traction on the system that allows chromosomes to separate to opposite poles, the mitotic spindle, to position it along the plane of division. These results are presented in the journal Nature Cell Biology.

Anthrax is a particularly virulent germ once a person is infected by inhaling its spores. The severity of symptoms, which affect various organs, is mainly due to bacterial toxins which are lethal to cells. It is by attempting to understand how the bacillus' toxins enter cells that the Antxr2a receptor was discovered. Otherwise, its physiological role would not have been identified at present.


Offline Ms. Aziz

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
10 Tips for Time Management in the Workplace
« Reply #16 on: December 04, 2012, 12:27:36 AM »
Are you having difficulties managing your time at work? Here are a few quick suggestions for boosting your productivity and improving time management in the workplace:

QUESTION YOURSELF

It’s easy to get caught up in mundane “busy” work that distracts you from more important projects. Always ask, “Is this the best possible use of my time at this exact minute?” If not, stop what you’re doing and direct your efforts toward another activity that is more important.

MINIMIZE THE TIME WITH THE VISITORS

If you find it hard to get your work done because of drop-in visitors, don’t be shy minimize the time spend with the visitor .

CLEAR THE CLUTTER

Some people have a hard time staying focused because the piles and stacks distract them from the task at hand. Clear the clutter off of your desk and other visible surfaces, then only have out what you are currently working on. That way, your eye (and your attention) won’t be drawn away as easily.

WRITE IT DOWN

If your mind can’t seem to settle down, and you keep thinking of the million OTHER things that you have to do, keep a pad of paper on your desk and write down each of these to-do’s as they occur to you. Emptying them out of your head will allow you to stay focused on the task at hand, without fear of forgetting something important.

ORGANIZE PAPER TO-DO’S

Rather than simply piling all of your paperwork into a single “in-box” tray, consider setting up a series of action files in a rack or box on your desk with one for each type of to-do. You might have a folder for “to file,” one for “to read,” one for “to contact” or whatever makes sense for your job. When you receive a new stack of paper, take a second to sort it into the appropriate files, according to the next step you need to take with each item.

SCHEDULE IT

A lot of folks are great about creating to-do lists, but never seem to get around to marking any of the items off! If you face this sort of challenge, try actually scheduling each to-do on your calendar. Commit a chunk of time on a specific day to each item on your list and you will be amazed at how quickly you get it all done.

30 SECONDS OR LESS

Not all to-do’s are created equal nor do they all take the same amount of time. Some items can be completed very quickly (like bookmarking a website, filing a business card in your Rolodex, or entering an important number in your cell phone). When a to-do crosses your desk, ask if it can be completed in 30 seconds or less. If so, just go ahead, do it, and get it over with -- just one less thing to have to worry about later!

SOMETIMES, IT’S OKAY TO PROCRASTINATE

This one is a corollary to the previous rule. It’s not always the best use of your time for you to tackle a to-do right when it comes in. Let routine items that have no set deadline and that take a bit longer pile up (in a folder, not in a stack) for a few days, then tackle the whole batch at once.

CONSOLIDATE ROUTINE ACTIONS

Hopping back and forth from one activity to another is a big time-waster. If you file a piece of paper then make a call then send an email then file another piece of paper, your brain has to switch gears at each step. Instead try to complete all of one type of to-do before moving on to the next task. Make all of your calls, do all of your filing, and then send all of your emails. You’ll find that you move faster and get more done in a shorter amount of time when you’re in a groove!
These may seem like simple tasks but combined they add up to a great improvement in efficiency and time management in the workplace.
Senior Assistant Registrar
DIU

mahbub-web

  • Guest
Wordpress multiuser multi site
« Reply #17 on: December 04, 2012, 11:31:42 AM »
ওয়ার্ডপ্রেস মাল্টি ইউজার বা মাল্টি সাইট তৈরি করার নিয়ম :: ওয়ার্ডপ্রেস MU ইন্সটল


আজকে মাল্টি-ইউজার বা মাল্টি সাইট (নেটওয়ার্ক সাইট) ইন্সটল করা নিয়ে একটি টিউটোরিয়াল লিখতে চলেছি। আজকের এই টিউটোরিয়াল এ আমি আপনাদের দেখাবো কিভাবে WPMU ইন্সটল করবেন এবং আপনার একটি নেটওয়ার্ক সাইট তৈরি করবেন।

সূচি কথাঃ অনেকেই প্রথমে আমারা ফ্রি ওয়ার্ডপ্রেস ব্লগ তৈরি করা হিসেবে ওয়ার্ডপ্রেস.কম এ একাউন্ট করে নিজের একটি ওয়ার্ডপ্রেস সাইট তৈরি করে থাকি। তবে সেখানে ফ্রি সার্ভিস হওয়ার কারনে আমরা যেকোনো সাব-ডোমেইন এ আমাদের সাইটকে স্থাপন করি এবং ব্লগিং অথবা অনান্য কাজগুলো সেরে থাকি। সেখানে আমরা একের অধিক ওয়েব সাইট করতে পারি এবং একটি ড্যাশবোর্ড বা একই ব্যবহারকারী তথ্য দিয়ে সেই সাইট গুলো নিয়ন্ত্রণ করে থাকি। কারন ওয়ার্ডপ্রেস.কম এ যে CMS (কন্টেন্ট ম্যানেজমেন্ট সিস্টেম) টি দিয়ে তৈরি করা হয়েছে সেটি হচ্ছে ওয়ার্ডপ্রেস মাল্টি-ইউজার (WPMU) এখন আমরা চাইলেই ওয়ার্ডপ্রেস.কম এর মত একটি নিজেরও নেটওয়ার্ক সাইট তৈরি করতে পারি যেখানে সবাই নিবন্ধন করে তাদের পছন্দ মত সাইট তৈরি করতে পারবেন

ওয়ার্ডপ্রেস মাল্টি ইউজার বা মাল্টি সাইট কি ?

ওয়ার্ডপ্রেস একটি CMS (কন্টেন্ট ম্যানেজমেন্ট সিস্টেম) এই CMS  টি দিয়ে খুব সহজেই নিজের একটি সাইট তৈরি করা যায়। আর ওয়ার্ডপ্রেস আরোও একটা ফিচার আছে যে ফিচারটির নাম ওয়ার্ডপ্রেস মাল্টি ইউজার বা মাল্টি সাইট। এই ফিচার টি ব্যবহারে ওয়ার্ডপ্রেস দিয়ে নির্মিত যেকোনো সাইটের নেটওয়ার্ক সাইট তৈরি করা যাবে।

ওয়ার্ডপ্রেস মাল্টি ইউজার বা মাল্টি সাইট কেন?

মনে করুন আপনার ৩টা ডোমেইন আছে ১) http://tutorialfor.me ২) http://bdrong.com ৩) http://tutorialfor.us এখন আপনি চাইছেন যে এই ৩টা ডোমেইন এ ওয়ার্ডপ্রেস ইন্সটল করবেন। তাহলে ওয়ার্ডপ্রেস ইন্সটল করা যেমন একটু ঝামেলার ব্যপার তেমনি প্রতিটি ডোমেইন এর জন্য হোস্টিং একাউন্ট অথবা অ্যাডমিন লগইন নিয়ে ঝামেলায় পড়তে হয়।  তাই আপনি ওয়ার্ডপ্রেস মাল্টি ইউজার বা মাল্টি সাইট ফিচার এর মাধ্যমে একটি মাত্র হোস্টিং একাউন্ট ও একটি ওয়ার্ডপ্রেস ইন্সটল এ বাকি সকল ডোমেইন এ একই ওয়ার্ডপ্রেস ব্যবহার করতে অনান্য ইন্সটল ঝামেলা ছাড়ায়।

ওয়ার্ডপ্রেস মাল্টি ইউজার বা মাল্টি সাইট ইন্সটলঃ

ওয়ার্ডপ্রেস মাল্টি ইউজার বা মাল্টি সাইট তৈরি করার জন্য প্রথমে আপনার সাইটে ওয়ার্ডপ্রেস ইন্সটল করতে হবে (ওয়ার্ডপ্রেস ইন্সটল করার নিয়ম এখানে দেখেনিন) অথবা যদি আগে থেকেই ওয়ার্ডপ্রেস ইন্সটল করা থাকে তাহলেও হবে।

ওয়ার্ডপ্রেস মাল্টি সাইট ইন্সটল করার জন্য কোন প্লাগিন এর প্রয়োজন নেই, কারনঃ ওয়ার্ডপ্রেস কোর ফাইলের মধ্যেই এই সকল সুবিধা যুক্ত করে দেয়া আছে। তাই এই ফিচার টি আপনাকে আপনার সাইটের জন্য একটিভ (সক্রিয়) করে নিতে হবে। ওয়ার্ডপ্রেস মাল্টি সাইট সুবিধাটি আপনার সাইটে একটিভ (সক্রিয়) করতে সাইটের ফাইল ম্যানেজার এ প্রবেশ করুন এবার সেখান থেকে wp-config.php  ফাইলটি সম্পাদনা করার জন্য খুলুন ।

এবার সেখানে লাইন নং ৮৩ খুঁজুন অথবা কোথায়  /* That’s all, stop editing! Happy blogging. */ এই লেখাটি আছে খুঁজুন এবং এই লাইনের নিচে নিচের কোড গুলো বসিয়ে দিন।


Code: [Select]
define('WP_ALLOW_MULTISITE', true);
কোডগুলো দেখতে নিচের ছবির মত হবে।



এবার ফাইলটি সংরক্ষন করুন এবং সাইটের ড্যাশবোর্ড এ লগইন করুন। এখন আপনি Tools মেনু এর মধ্যে নতুন একটা “Network Setup” নামের মেন্যু পাবেন যা এর আগে সেখানে ছিল না এবং সেই মেনুতে আপনাকে ওয়ার্ডপ্রেস মাল্টি সাইট ইন্সটল করার জন্য বেশ কিছু কোড দেয়া হবে।



ওয়ার্ডপ্রেস মাল্টি সাইট ইন্সটল করার আগে আপনার সাইটে যতগুলো প্লাগিন একটিভ (সক্রিয়) করা আছে সেগুলোকে ডিএকটিভেট (নিস্ক্রিয়) করে দিতে হবে। তারপরে “Tools >> Network Setup” খুলতে হবে, তাহলে নিচের ছবির মত আসবে সেখানে আপনার নেটওয়ার্ক নাম ও নেটওয়ার্ক যোগাযোগ ঠিকানা দিয়ে ইন্সটল (Install) বাটনে ক্লিক করতে হবে।



নিচের ছবির মত আসবে সেখানে ৩টা স্টেপ সম্পন্ন করতে বলা হবে, আর সেই ৩টা স্টেপ পূরণ করলেই আপনার সাইটি নেটওয়ার্ক সাইট হিসেবে রূপান্তর হয়ে যাবে।



১) আপনাকে “wp-content” এই ফোল্ডার এর মধ্যে “blogs.dir” নাম দিয়ে নতুন একটা ফোল্ডার তৈরি করতে হবে। এই ফোল্ডার এর মধ্যে আপনার নতুন যে সাইট গুলো তৈরি করবেন সেই সকল সাইটের আপলোড করা মিডিয়া ফাইল সমুহ জমা হবে।

২) এখানে যে কোড গুলো থাকবে সেই কোডগুলোকে কপি করুন। ফাইল ম্যানেজার ওপেন করে সেখানে “wp-config.php” ওপেন করুন এবার ঠিক আগের মত করেই কপি করা কোডগুলো সেই পূর্বের স্থানেই বসিয়ে দিন। কোডগুলো বসানোর পরে নিচের ছবির মত দেখা যাবে।


৩) এই স্থানের কোড গুলো আপনার .htaccess এ আগের কোড গুলো মুছে দিয়ে নতুন কোড গুলো যুক্ত করে দিতে হবে। .htaccess ফাইলটি আপনার হোস্টিং সার্ভারে রুট (public_html অথবা htdocs) ফোল্ডার এর মধ্যে থাকে, তাই যদি খুঁজে না পান তাহলে নতুন করে তৈরি করুন। যদি এই ফাইল থাকে আর আপনি দেখতে না পান তাহলে FileZilla বা অনান্য এফটিপি সফটওয়্যার দিয়ে খোঁজার চেস্টা করুন।

ব্যাস, সব কিছু সঠিক ভাবে হয়ে কমপ্লিট করতে পারলে আবার নতুন করে আপনার সাইটে ড্যাশবোর্ড এ লগইন করুন। এবার দেখুন ওয়ার্ডপ্রেস এর ন্যাভিগেশন মেন্যুতে নতুন একটি মেন্যু যুক্ত হয়েছে “নেটওয়ার্ক অ্যাডমিন (Network Admin)”




এখন আপনি একটি ওয়ার্ডপ্রেস চাইলেই নেটওয়ার্ক অ্যাডমিন থেকে ইচ্ছে মত সাইট তৈরি করতে পারবেন, মুছে ফেলতে পারবেন অথবা সম্পাদনাও করতে পারেন কোন ওয়ার্ডপ্রেস ইন্সটল করা ছড়াই। তবে যতগুলো সাইট তৈরি করবেন সেই সাইটগুলোর ঠিকানা আপনার ডোমেইন এর সাব ডোমেইন এ তৈরি হবে। যেমনঃ aminul.tutorialfor.me, php.tutorialfor.me, wordpress.tutorialfor.me

তবে এই সকল সাব-ডোমেইন গুলো প্রথমে সক্রিয় থাকে না,  তাই আপনাকে একটা স্টার (*) নাম দিয়ে সাব-ডোমেইন তৈরি করতে হবে। তার জন্য আপনি সিপ্যানেল এ লগইন করুন এবং Domains সেকশন থেকে Subdomain নির্বাচন করুন এবং সেখানে স্টার (*) নামের সাব-ডোমেইন টি তৈরি করে ফেলুন।




সরাসরি ডোমেইন এ নেটওয়ার্ক যুক্ত করতে চান?

উপরের পদ্ধতিতে এ আমরা ওয়ার্ডপ্রেস মাল্টি সাইট বা মাল্টি ইউজার নেটওয়ার্ক সাইট তৈরি করে সকল নতুন সাইটগুলো সাব ডোমেইন তৈরি করা শিখেছি। যদি আপনি চান আপনার নেটওয়ার্ক এর কোন সাইট মূল ডোমেইন (examle.com) এ কানেক্ট করতে চান তাহলে আপনাকে ডোমেইন মাপিং করতে হবে। আর ডোমেইন মাপিং এর জন্য বেশ কিছু প্লাগিন পাওয়া যায় সেগুলো ব্যবহার করতে পারেন।

ওয়ার্ডপ্রেস থেকেই তৈরি করা হয়েছে ডোমেইন মাপিং এর জন্য একটি প্লাগিন আপনিও সেই প্লাগিনটি ব্যবহার করতে পারেন। প্লাগিনটি দিয়ে আপনি খুব সহজেই ডোমেইন মাপিং করতে পারেন। প্লাগিনটির নামঃ WordPress MU Domain Mapping

এবার আপনার নিজেরও একটা হয়ে গেলো ওয়ার্ডপ্রেস নেটওয়ার্ক সাইট। এবার মনের আনন্দে ব্লগিং করুন না হয় ওয়ার্ডপ্রেস.কম এর মত করে ভিআইপি সুবিধা দিয়ে ব্যবসা করুন অথবা যা ইচ্ছা তাই করুন।


ref: http://tutorialfor.me/web-designing/wordpress/install-or-active-wordpress-mu-in-your-site.html?fb_ref=recommendations-bar
« Last Edit: December 22, 2012, 10:36:01 AM by mahbub-web »

Offline tariq

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 81
    • View Profile
Hartal
« Reply #18 on: December 04, 2012, 12:11:14 PM »
'Hartal' strike action in English is a very popular event to our political parties though its efficacy has declined a lot now a days due to excess use of it. In this subcontinent more or less everyone is familiar with Hartal but a few know about its origin in this subcontinent.
Hartal is originally a Gujarati expression signifying the closing down of shops and warehouses to make someone to understand the demand of common people. MK Gandhi (Father of the Indian Nation), who hailed from Gujarat, organized a series of anti-British general strikes which he called hartals, thereby institutionalizing it. The contemporary origins of such a form of public protest dates back to the British colonial rule in India.
This is how Hartal originated here. On those days it was very effective protest. Even in our per-liberation period Hartal was an effective weapon against the the West-Pakistan government.
Source: Wikipedia     
Tariq Mahbub
Senior Lecturer
Dept. of Textile Engineering
Daffodil International University

Offline sazirul

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 136
  • Md Sazirul Islam | EEE 4th Batch
    • View Profile
    • Sazirul Islam
All in all Off-Page SEO Package.
Thanks for sharing.  :)

Offline Sultan Mahmud Sujon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2446
  • Sultan Mahmud Sujon,Admin Officer
    • View Profile
    • Higher Education
Re: 10 Tips for Time Management in the Workplace
« Reply #20 on: December 13, 2012, 04:24:03 PM »
important

Offline Farhana Israt Jahan

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 406
    • View Profile
Interesting step..
Farhana Israt Jahan
Assistant Professor
Dept. of Pharmacy

Offline tanbir

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 117
    • View Profile
Re: Dangerous picture in the packet of Sigaret
« Reply #22 on: January 02, 2013, 12:39:05 AM »
Excellent approach..........
Tanbir
Lecturer, Department of Pharmacy,
DIU.

Offline farzanamili

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 471
  • Word has power, use it wisely!
    • View Profile
Re: Hartal
« Reply #23 on: January 12, 2013, 12:35:00 PM »
Though 'Hartal' is a democratic weapon, but it is not used in the democratic way. It is misused by all the political parties so many times that now-a-days it has lost its democratic value and became a tool for harassing mass people.
Mirza Farzana Iqbal Chowdhury
Senior Lecturer
Department of Law
Daffodil International University.

Offline Ferdousi Begum

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 803
  • Don't give up.
    • View Profile
Re: Hartal
« Reply #24 on: January 12, 2013, 03:19:19 PM »
Right now, it became a weapon misused by the anti-party. We the mass people suffers a lot.

Offline nayeemfaruqui

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 294
    • View Profile
Re: Mathematics Used to Identify Contamination in Water Distribution Networks
« Reply #25 on: February 20, 2013, 12:56:57 PM »
Health damage is unavoidable...
Dr. A. Nayeem Faruqui
Assistant Professor, Department of Textile Engineering, DIU

Offline nayeemfaruqui

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 294
    • View Profile
Nice one..
Dr. A. Nayeem Faruqui
Assistant Professor, Department of Textile Engineering, DIU

Offline mominur

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 442
    • View Profile
Re: Mathematics Used to Identify Contamination in Water Distribution Networks
« Reply #27 on: February 25, 2013, 02:51:48 PM »
Informative post.
Md. Mominur Rahman

Assistant Professor
Department of Textile Engineering
Faculty of Engineering
Daffodil International University

Offline anam

  • Faculty
  • Full Member
  • *
  • Posts: 128
  • Mathematics transforms everything in Numeric form
    • View Profile
Re: 10 Tips for Time Management in the Workplace
« Reply #28 on: February 26, 2013, 07:23:35 PM »
some may not agree with me. I am just writing from my own point of view.

what i think is that saying 5 times prayer is a must for us which is very difficult to maintain. when one can ensure this, he/she will be able to manage time effectively
Sayedul Anam
Assistant Professor
Department of General Educational Development
Faculty of Science and Information Technology

Offline sadique

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 304
  • hope to win.....struggle to win........
    • View Profile
Md. Sadique Hasan Polash
Dept. of Journalism and Mass Communication
ID:111-24-227
E-mail:polash24-227@diu.edu.bd
Mobile:01723207250