Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Nahid Kaiser

Pages: 1 [2] 3 4 ... 10
16
Teaching & Research Forum / Re: Ten simple rules for structuring paper
« on: January 14, 2019, 11:04:32 AM »
pretty helpful

17
Congratulations Sir

18
I believe in maintaining a respectfully distant friendship with my students. I give them access and help them in a friendly way. I personally do not believe in being too traditional a teacher.

19
Indeed. No teacher can grow without himself being a thorough researcher.

20
Departments / Re: Tagore's Views on Education
« on: January 12, 2019, 03:13:40 PM »
The state of female education of that time can also be known from Sufia Kamal (1911-1999)’s  memoir where she wrote At that time to write Bengali was an offense on part of Muslim women from respectable families. Among the women who broke the taboo and cultivated Bengali literature bravely, the name of Begum Ruquaiya comes first.

21
Departments / Re: Tagore's Views on Education
« on: January 12, 2019, 03:11:55 PM »
In “Educational Ideas for the Modern Indian Girl”, Ruquaiya Sakhawat Hussain (1880-1932) wrote, “The state of the education of women in India has for long centuries been deplorable.  It is essential to know what Ruquaiya thought as she was contemporary to Tagore

22
Departments / Re: Tagore's Views on Education
« on: January 08, 2019, 11:41:38 AM »
Rukmini Devi Arundale opined that, “In the home, he elevated Indian woman for whom he had great regard …he had far greater admiration for the unsophisticated and uneducated woman than for the modern girls”.

23
Departments / Re: Tagore's Views on Education
« on: January 08, 2019, 11:38:53 AM »
Before opening the female school in Shantiniketan in 1908, Tagore preferred home-schooling for women; after the school was established and girl students started to get admitted, Tagore became more liberal in this regard. Gradually, in 1921 Visva-Bharati was established and co-education was offered. Still he believed in gender-based knowledge for women at school-level. Also, he had famously shown scant reverence to academically or formally educated women in his family and society.

24
Departments / Tagore's Views on Education
« on: January 08, 2019, 11:36:51 AM »
The topic is created to share Rabindranath Tagore's views on education, particularly female education, as expressed in his non fictional works, i.e. letters and essays.

25
certainly. As a researcher, I feel, one is committed to contributing to the society by producing knowledge.

26
I tried to identify but failed !

27
a good read

28
I am fortunate to be a fan of this one cup of Ginger-tea before reading this !

29
The write up is thought-provoking and offers room for more discourses.

30
Common Forum/Request/Suggestions / Creative Writing
« on: March 30, 2017, 11:01:19 AM »
This post will continue talking of creative writing. I am sharing my thoughts on poetry now:


 কবিতা  ই জীবন , কবিতা  ই  সার্বজনীন . কবিতা  মানব  জীবনের  আর  দশটা  প্রবৃত্তির  মতো . আমার  যেমন  ক্ষুধা -তৃষ্ণা  আছে , তেমনি  কবিতার  জন্য  প্রেম . কবিতা  লিখি , পড়ি  নিজের  আনন্দের  জন্য . কবিতার  আকর্ষণ  অমোঘ , যেমনটা  প্রেমের . কবিতার  শক্তি  ও শ্রেষ্ঠ  যেমনটা  প্রার্থনার .
বিষয় বিচারে  কবিতায়  নতুনত্ব  আর কি  বা  আসবে  ! চিরকালের  বিষয়  ছিল  প্রেম  আর  যুদ্ধ , তাই  রয়ে  গেছে , থাকবে  ও  . কিন্তু  বর্তমান  সময়ের  অস্থিরতা  ও  অস্থিতিশীলতা কবিতার  tone ও  mood এ একটা  চিরস্থায়ী  বিষাদ  এর  বোঝা  চাপিয়েছে .
কবিতার  কাঠামো  ও  ভাষা  নিয়ে  অনেক  বিতর্ক  শুনি , দেখি . এ  বিষয়ে  আমার  অবস্থান  খুব স্পষ্ট . বিংশ  শতাব্দীর  কবিতা  যেখানে  tradition ও  canon কে গুড়িয়ে  দিয়ে open-form নিয়ে  করেছে  নানান  experiment /নিরীক্ষা  সেখানে  একবিংশ  শতাব্দীর  ও  থাকবে  নতুন  form-এটাই  স্বাভাবিক . ভাষার  ক্ষেত্রে  poetic diction কে  অনেক  আগেই  আল্লাহ  হাফেজ বলেছেন  কবিরা . এখন কবি  তার  দৈনন্দিন  জীবনের  ভাষায়  ই লিখতে  স্বাচ্ছন্দ  বোধ  করেন . তার  অর্থ  এই  নয়  যে  আজকের  কবি  rhetoric ও  prosody মানছেন  না . উপমা , অলংকরণ  কোনোটার  এ  অভাব  নেই  . কিন্তু  চলিত  ও  নিত্য  ব্যবহারিক  শব্দের  প্রচলন  এখন বেশি  দেখা যায় .



Pages: 1 [2] 3 4 ... 10