Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - Md. Samaun Hasan

Pages: [1]
1
Visual Arts and Communication / Painting
« on: November 26, 2019, 10:38:26 AM »
Know about painting and how to draw painting..............
A painting is work of art which is the manifestation of somebody’s sense of mind. A painting is a creative art which keeps our minds free and gives mental peace and happiness. An artist can prove himself as a creator through his art where his art sense of mind is reflected.
Requirements-specific objects for painting are essential.
1.   The things of art
2.   The ingredients of art
3.    The things of art-equipment for drawing
4.   Ingredients-colors, water, brushes etc
The primary things which are required to draw painting are drawing paper, drawing copy or handmade paper. If oil color is used for painting oil paper is necessary. Other things are pencil, rubber, drawing board, colors, brushes, board pin, piece of cloth, water pot color palate.

2
Visual Arts and Communication / কোলাজ
« on: November 20, 2019, 11:16:05 AM »
কোলাজ :
শিল্পকলায় কোলাজ হলো কোনো কিছু যেমন কাগজ বা কাপড়ের টুকরো ক্যাননভাস বা অন্যকোনোধারকে লাগানোর মাধ্যমে কোনো ছবি বা শিল্পকর্মকে প্রকাশ করা। এই শব্দটির অর্থ হলো কোনো কিছু আটা দিয়ে লাগানো (pasting বা gluing)। বিংশ শতাব্দীর প্রথমদিকে এটি চিত্র শিল্পে একটি বিপ্লবের মতো ছিলো। কোলাজে একজন শিল্পী তার আশপাশের সাধারণ বস্তু যেগুলো সহজেই পাওয়া যায় যেমন -খবরের কাগজের ক্লিপিং, রিবন, রঙিন কাগজের টুকরা, ছবি, তার, কাপড়ের টুকরা ইত্যাদি আটা দিয়ে কোনো সমতল অবলম্বনে যেমন ক্যানভাস, বোর্ড, কাঠ ইত্যাদিতে লাগিয়ে থাকেন।

কোলাজের কৌশলগুলো ২০০ খ্রিস্টপূর্বে চীনে কাগজ আবিস্কারের সময় প্রথম ব্যবহৃত হয়। কোলাজের ব্যবহার ১০ শতাব্দী পর্যন্ত জাপানে খুব সীমিত পর্যায়ে বিশেষ করে হস্তলিপি শিল্পীদের মধ্যে সীমাবদ্ধ ছিলো।
ত্রয়োদশ শতাব্দীততে ইউরোপে কোলাজের প্রচলন শুরু হয়। তখন কোলাজের কাজে বিশেষ করে ধর্মীয় ছবি, প্রতিমা, অস্ত্র ইত্যাদিতে মূল্যবান ধাতু ও পাথর ব্যবহার করা হতো।

কোলাজ শব্দটি বিংশ শতাব্দীতে র্জজ ব্রাক (George Braque) এবং পাবলো পিকাসো উদ্ভাবন করেন যখন কোলাজ আধুনিক শিল্পকলায় একটি স্বতন্ত্র ধারা হিসেবে বিকাশ লাভ করে এসেছে। কোলাজ একটি শিল্প উৎপাদন কৌশল, প্রাথমিকভাবে চাক্ষুষ কলা, যেখানে আর্টওয়ার্ক এর  বিভিন্ন ফর্ম একটি সমাবেশ থেকে তৈরি করা হয়, এইভাবে একটি নতুন শিল্প তৈরি।
প্রথম উদাহরণ, ছোট ছোট পত্রপত্রিকা, ম্যাচ বক্স, থ্রেড, নখ (নখ), ফটোগ্রাফ এবং অনুরূপ পোষাক দ্বারা কাজটি আকৃতির আকার ধারণ করার চেষ্টা করছে। দাদা এবং অতিরিওবাদ উপন্যাস সংগঠন, প্রতীক এবং রূপক প্রভাব তৈরি করতে বিভ্রান্তিকর চিত্রগুলিকে একত্রিত করার জন্য একত্রিত হয়েছে। আর্নস্টের "এক শত মাথাটি" একটি সাধারণ উদাহরণ। এছাড়াও, কোলাজ শব্দটি ত্রিমাত্রিক ত্রিভুজসংক্রান্ত কাজগুলিতে প্রয়োগ করা হয়েছিল ।
কোলাজের শৈলীটি বাস্তবানুগ, মাধ্যমটিতে দক্ষতার গুণে ছবিকে সহজেই রসোত্তীর্ণ করা যায়। ছবিতে রঙের বিন্যাস, আলোছায়ার খেলা, সর্বোপরি বিষয়ের উপস্থাপনা চমৎকার ভাবে ফুটিয়ে তোলা যায়। ছবিতে ইলাস্ট্রেশনধর্মীতার মাধ্যমে গ্রাম্য ল্যান্ডস্কেকে স্বতঃস্ফূর্ত, কোথাও কোনও কৃত্রিমতা ছাড়াই বিচিত্রবর্ণের আকাশ, জলের বুকে তার টলমলে ছায়া, কর্মরত মানুষ, কোথাও মুরগি-লড়াইয়ের দৃশ্য, কোনও ছবিতে সাঁওতালি নাচের উন্মাদনা, গাছের ডালে ফুলের বাহার অত্যন্ত মনোরম ভাবে ফুটিয়ে তোলা যায়।

মোঃ সামাউন হাসান (Samaun Hasan)
প্রভাষক
মাল্টিমিডিয়া অ্যান্ড ক্রিয়েটিভ টেকনোলজি (এমসিটি) বিভাগ
ড্যাফোডিল ইন্টারন্যাশনাল ইউনিভার্সিটি

3
সময়ের সাথে সাথে দিনবদল
সময়ের সাথে সাথে অনেক কিছুই বদলে যায়, বদলে যায় রং মশালের আলেয়ার গল্প, জীবন গাঁথার নানান ভাবনা চিন্তা। সময়ের পরিপ্রেক্ষিতে সমকালীন রূপ-রেখা উদ্ভাসিত হয়ে উঠে কবির কবিতায়, শিল্পীর চিন্তা ভাবনায়। আমরা যাকে আধুনিকতা বলে থাকি।যার পথ ধরে  সুন্দর সুন্দর ভাবনা হৃদয় স্রোতের উৎসারিত আলোকে উদ্ভাসিত হওয়াটাও বড় কথা।  দ্রুপদি খন্ড রূপই রূপে, রসে ও লাবণ্যে জারিত হয়ে অখন্ড মহারূপের সাথে বা  মহাসুন্দরের সাথে মিলিত হয়। আর রূপ পাগলেরা ছুটাছুটি করে বেড়ায় রূপের খুঁজে, কিন্তু রূপের হদিস কোথায় মিলবে? কে জানে??? এই অবস্থায় সৃজনশীল চিন্তাকে প্রযুক্তির সাহায্যে নান্দনিকভাবে উপস্থাপন করার কৌশল ও নীতি আত্মস্থ করা প্রয়োজন।আধুনিক  শিক্ষার মাধ্যমে এই শিল্পকে উজ্জ্বল ভবিষ্যতের দিকে নিয়ে যাওয়ার প্রয়াসে মাল্টিমিডিয়া অ্যান্ড ক্রিয়েটিভ
টেকনোলজি (এমসিটি) বিভাগ অগ্রগামী ভূমিকা পালন করবে। শিল্প ও প্রযুক্তির সমন্বয়ে শিক্ষার এই পর্যায়ে দরকার উন্নত পরিবেশ ও প্রসার, যা নতুন প্রজন্মকে যুগোপযোগী শিক্ষায় শিক্ষিত হওয়ার ব্যাপারে বিশেষ সহয়তা করবে। এতে সৃজনশীল প্রতিভাসম্পন্ন প্রজন্ম খুঁজে পাবে সম্ভাবনার নতুন ক্ষেত্র, যা দেশ ও দেশের শিল্পকে বিশ্বের কাছে উপস্থাপন করবে নিজ বৈশিষ্ট্য।
আমাদের শিল্প এবং শিল্পদর্শন ও তাই। হাজার  হাজার বছর ধরে তিলে তিলে কত শিল্পী, ভাস্কর ও ডিজাইনার তাঁদের  গর্ভে ধারণ করে, সুন্দর পাদপীঠে আশ্রয় দিয়ে, শিখিয়ে পড়িয়ে, সুন্দর কে দেখার জন্য উন্মিলিত আঁখি খুলে দিয়ে রঙ, রূপ লাবণ্যের সাগরের নৌকোয় ভাসিয়ে দিয়েছেন। যেন বলছেন, যা এবার তোরা সুন্দর কে খুঁজে নে, তোদের মত করে। তোদের জীবন দর্শন দিয়ে, বিচার বুদ্ধি দিয়ে, সৌন্দর্য অনুরণিত অনুভূতির মালা গেঁথে যার যার গলায় পরে নে।
সমকালীন সময়ের সাথে তাল মিলিয়ে  প্রযুক্তি  ও চারুশিল্পের নান্দনিকতার মিল বন্ধ্রন ই হতে পারে এ পথের উত্তরণ।একথা মানতেই হবে এটা ডিজিটাল যুগের প্রভাব; সেই সাথে সমকালীন ভাব ও ভাবনার প্রকাশে নিজস্বতা প্রকাশেরও বিশেষ  আকুলতা। যার আলোকে মাল্টিমিডিয়া এবং ক্রিয়েটিভ টেকনোলজিত বিভাগে,(ড্যাফোডিল ইন্টারন্যাশনাল ইউনিভার্সিটি) এই ধরনের নতুন বিষয় অধ্যয়নের সুযোগ দেশ ও দেশের নতুন প্রজন্মকে সামনের দিকে এগিয়ে যেতে সহায়তা করবে। দেশে ও বিদেশে মাল্টিমিডিয়া এবং ক্রিয়েটিভ টেকনোলজিতে পড়াশোনা করা দক্ষ ও যোগ্যতাসম্পন্ন শিক্ষার্থীদের যথেষ্ট চাহিদা রয়েছে। নতুন কিছু সৃষ্টির মাঝে আছে আনন্দ, আছে অপার সম্ভাবনা। এই সম্ভাবনাকে কাজে লাগিয়ে আগামী প্রজন্ম নিজেকে তুলে ধরবে বিশ্ব দরবারে। এ বিষয়ে পড়াশোনার মাধ্যমে একজন শিক্ষার্থী গ্রাফিক্স,  3D  ডিজাইন ও মডেলিং, 2D অ্যানিমেশন, 3D অ্যানিমেশন, ভিজুয়াল এফেক্ট, গেম ডিজাইন ও ডেভেলপমেন্ট ইত্যাদি  সম্পর্কে বিশ্বমানের দক্ষতা অর্জন করতে সক্ষম হবে এবং এ ক্ষেত্রটির সব শাখায় সৃজনশীল পেশাদার মাল্টিমিডিয়া প্রযুক্তিবিদ হিসেবে জ্ঞান ও গুণাবলীর বিকাশ ঘটাতে পারবে। অপার সম্ভাবনার কথা মাথায় রেখে ড্যাফোডিল ইন্টারন্যাশনাল ইউনিভার্সিটি বিএসসি ইন মাল্টিমিডিয়া অ্যান্ড টেকনোলজি (এমসিটি) বিভাগে শুরু হওয়া চার বছর মেয়াদি ১৪৭ ক্রেডিটের বিএসসি ইন মাল্টিমিডিয়া অ্যান্ড ক্রিয়েটিভ টেকনোলজি বিষয়ে থাকছে, “ভিজুয়াল আর্টস এন্ড কমিউনিকেশন, 3D এনিমেশন এন্ড VFX ইঞ্জিনিয়ারিং, গেইম ডিজাইন এন্ড ডেভেলপমেন্ট এবং ফিল্ম ও মিডিয়া”। এই চারটি সেকটর এর উপর ভিত্তি করেই সৃজনশীল দক্ষ জনশক্তি দেশকে উপহার দেয়াই আমাদের লক্ষ্য।আর তাই আমাদের সকল কোর্স যুগোপযোগী ও ইন্ডাষ্ট্রির চাহিদা অনুযায়ী তৈরী করা। চলমান টেকনোলজির সাথে তাল মিলিয়ে এই বিভাগের কোর্সে Augmented Reality (AR)/Virtual Reality(VR)/ টেকনোলজির অন্তর্ভুক্তি হয়েছে। উন্নতমানের 3D এনিমেশন এর কাজের জন্য রয়েছে Motion Capture Device সহ অত্যাধনিক ইনডোর শুটিং ল্যাব।

মোঃ সামাউন হাসান
প্রভাষক
মাল্টিমিডিয়া অ্যান্ড টেকনোলজি (এমসিটি) বিভাগ
ড্যাফোডিল ইন্টারন্যাশনাল ইউনিভার্সিটি

4
Art / Art
« on: July 02, 2016, 07:56:31 PM »
                                  What is art???

            ART MAKES USE OF THE FOLLOWING THINGS
Perspective, Light, Color, Form, Motion, Proportion, Symbols and Lines

5
Art / 'Perspective'
« on: June 30, 2016, 11:56:17 PM »
Perspective
Technique of depicting in two dimensions objects and figures so that they appear to be placed realistically in 3 dimensions are called the theory o perspective.
The invention of perspective consisted preliminary in the realization that the diminished size of objects viewed from a distance may be governed by mathematical laws. Filippo Brunelleschi (1337-1446) was the first to discover this principle which is one the most important achievements of Renaissance art.
The law of perspective is primarily base on two factors
1. Vanishing point.
2. Eye level.
An artist must have to always remember that two things of the same volume look different from different distance. The one which is existing at far distance looks smaller and other one which is existing at nearly distance looks bigger. In a good art this method is always applied.
The theory of perspective is a mathematical law. There are two parts of perspective.

1. Linear
2. Aerial
Liner perspective: the illusion of depth in a painting employed an artificial composition where all the lives lead towards the back of the picture and meet theoretically at a single point which is known as the vanishing point in the distance of view. This is the liner perspective which was the first to discover this principle by Filippo Brunelleschi.
Aerial perspective: This perspective usually depended on atmosphere. The objects of far distance look obscure because of the existence of atmosphere. So depth of color should be light to draw the objects of far distance. The nearly objects look clear and prominent. The objects of far distance sometimes look graceful and obscure. Grey color is applied to draw cloudy sky and ocean. Thus an artist applies an aerial perspective.

6
Art / 'Picture'
« on: June 30, 2016, 11:49:39 PM »
What is picture?????
A picture is work of art which is the manifestation of somebody’s sense of mind. A picture is a creative art which keeps our minds free and gives mental peace and happiness. An artist can prove himself as a creator through his art where his art sense of mind is reflected.
Requirements-specific objects for painting a picture are essential.
a)   The things of art
b)   The ingredients of art
c)   The things of art-equipment for drawing
d)   Ingredients-colors, water, brushes etc
The primary things which are required to draw pictures are drawing paper, drawing copy or handmade paper. If oil color is used for painting oil paper is necessary. Other things are pencil, rubber, drawing board, colors, brushes, board pin, piece of cloth, water pot color palate.

7
MCT / Basic Elements of Drawing
« on: May 19, 2016, 11:22:22 AM »
The elements of drawing

Let's get a bit more in depth with the elements of drawing...

Line

Line is the most basic element of the drawing. And in it's most basic definition, it's what separates one area of the drawing plane from the other. A single line will segment your piece of paper into "that area" and "this area". The more lines that are added, the more complex and numerous the separations become: light from dark, foreground from background, positive space from negative space. Line can be uniform and all one width, or to be more interesting, and to convey more information with a single line, a single line can be of varying widths.

Shape.


Shape occurs when the first line is drawn. The most basic definition of shape is the white area on the paper. Shape is the information that is presented between two or more lines, or is the thing that is enclosed by line. Shape helps define the object that is depicted as much as the collection of lines that make up the object in the drawing. Incorrect use of shape will cause the drawing to "not look like what it's supposed to be."

Click to see examples of each element of drawing.


Proportion and Perspective. Proportion is the size of one picture element in relation to the size of another. In other words Proportion is what dictates that, in humans, legs are longer than arms, the middle finger is longer than the pointer finger, and the nose is the same length as the width of the eye. If proportion is incorrect in a drawing it "doesn't look right". Perspective is the illusion that further away things appear smaller. To make something appear to be farther away from the viewer than the picture plane, draw it smaller than the object that is closer to the picture plane. I've put proportion and perspective together as one drawing element because they both use each other to work. If one is incorrect, chances are the other is also incorrect.

Light and shadow.


Light and Shadow create depth and atmosphere in a drawing. In order to make a drawing look "realistic" you need shadow because in the real world everything has a shadow. If you draw something with only one width line and don't render shadow, your drawing is going to look flat, two dimensional, and unrealistic. Adding shadow automatically adds a small bit of perspective to the drawing because the shadow indicates that something is in front of and/or behind the object that would cause it to cast a shadow.

The whole drawing


The whole drawing. Before you even start the drawing you will begin to automatically mentally place your picture elements on the paper. You take into account the whole drawing surface and relate your picture elements to the shape of your drawing surface. For example, if you're wanting to draw a whole human body from head to foot you would mentally place the head to one side (or top or bottom) of the drawing surface so that would give you enough room to be able to draw the whole body and not run off the paper. The shape of your drawing plane will help determine the composition of your drawing. You would not effectively be able to draw a towering skyscraper on a square piece of paper without cutting the top or bottom off. In the example on the right, seeing the whole drawing means when you start, you know where to place the eyes so the face will be in the center. Also, knowing that the tie will run off the page is being aware of the whole drawing.

Source : http://www.learn-to-draw.com/drawing-basics/05-drawing-elements.htm      

Pages: [1]