Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - A.S. Rafi

Pages: 1 ... 42 43 [44] 45
646
Law / Re: Laws relating to the use of our national flag
« on: July 14, 2013, 10:55:25 AM »
Thank you for this wonderful post. It helps a lot in case of demonstrating our respect towards our national flag with a proper decorum.

647

বাংলাদেশে এইবার আমার দেখামতে সবচেয়ে দীর্ঘ রোজা অনুষ্ঠিত হচ্ছে যার ব্যাপ্তি প্রায় ১৫ ঘন্টা। এত দীর্ঘ সময় পানাহার থেকে বিরত থাকার পর ইফতারে আমরা যদি একটু সতর্ক না হই তাহলে ঘটে যেতে পারে মারাত্মক দুর্ঘটনা এবং যেকোন রোজাদার হয়ে পড়তে পারেন অসুস্থ তাই আমরা সবাই যদি সেহেরী, ইফতার ও দিনের কাজকর্মের ক্ষেত্রে একটু সতর্ক হই এবং অতি সাধারণ কিছু নিয়ম মেনে চলি তাহলে আশা করি সবাই সুস্থ থাকতে পারব।

১. সেহেরির সময় প্রচুর পরিমানে পানি পান করুন, আপনি আগামী ১৫ঘন্টা কোন পানি পান করতে পারবেন না একথা মাথায় রেখে যত বেশী সম্ভব পানি পান করুন।
২. সেহেরিতে একটু ভারী খাবার খেতে চেস্টা করুন তবে অবশ্যই তেল বা চর্বি জাতীয় খাবার বর্জনের চেস্টা করবেন সম্ভব হলে না খাওয়াই ভালো কারন তেল বা চর্বি হজম হতে প্রচুর পানি প্রয়োজন হয় এক্ষেত্রে মাছ বা মুরগি সবচেয়ে ভাল বিকল্প হতে পারে।
২. সুতি ও হাল্কা রঙের কাপড় পরার চেস্টা করন শরীরকে যতটা সম্ভব কম উন্মুক্ত রাখার চেস্টা করুন কারন সূর্যের তাপ সুযোগ পেলেই আপনার শরীর থেকে পানিকে ঘামের আকারে বের করে নিবে!
৩. রোদ থেকে বাচার জন্য ছাতা ব্যাবহার করতে পারেন এবং সাথে থাকা বোতলের পানিতে রুমাল ভিজিয়ে কিছুক্ষন পর পর হাত, মুখ ও বিশেষ করে ঘাড় ও এর চারপাশ মুছে নিন এটি আপনাকে হিট স্ট্রোকের হাত থেকে রক্ষা করবে। যাদের কাছে রুমাল থাকবেনা তারা বার বার মুখে পানির ঝাপটা দিন ও ভেজা হাত দিয়ে ঘাড় ও এর চারপাশ মুছে নিন।
৪. দিনে মার্কেট ও এসি দুটো থেকেই দূরে থাকুন কারন মারকেটের গরম ও এসির ঠাণ্ডা দুটোই আপনার জন্য সমান ক্ষতিকর।
৫. ইফতারে অবশ্যই স্যালাইন রাখবেন নাহয় লেবুর শরবত দুটোই যদি থাকে সেটা আরো ভালো, এক্ষেত্রে ইসুবগুল আবার অনেকের টনসিল বা ঠান্ডার কারন হতে পারে, তবে অবশ্যই ফ্রিজের পানি পরিহার করবেন স্বাভাবিকের চেয়ে একটু ঠাণ্ডা হলে সমস্যা নেই তবে দীর্ঘ বিরতির পর বরফ শীতল পানি আপনার গলা এবং দাঁত দুটোকেই সমান ভাবে ক্ষতিগ্রস্ত করতে পারে।
৬. কোল্ড ড্রিঙ্কস, জুস এগুলো কখনোই পানির বিকল্প না বরং এগুলো হজম হওয়ার সময় শরীর থেকে পানি শোষণ করে। দীর্ঘ বিরতির পর তাই প্রথমেই খালি পেটে এগুলো গ্রহন করলে বধজম, পেটফাঁপা এমনকি গেস্ট্রিকের সমস্যাও হতে পারে।
৭. ইফতারের সময় অবশ্যই একসাথে বড় চুমুক দিয়ে পানি পান করবেন না প্রথমে ছোট ছোট চুমুকে অল্প অল্প করে পান করুন তারপর ধীরে ধীরে স্বাভাবিক পরিমানে পানি পান করুন। এতে করে আপনি গ্যাস্ট্রিকের আক্রমন থেকে রক্ষা পাবেন।
৮. ইফতারে ভাজাপোড়া না খেয়ে প্রচুর পরিমানে মৌসুমি ফল খান, ফল আপনার সারাদিনের পানি ও খনিজ লবনের ঘাটতি পুরন করে আপনাকে করে তুলবে সজীব ও প্রাণবন্ত!
৯. যারা অসুস্থ আছেন বিশেষ করে ডায়বেটিসে আক্রান্ত ব্যাক্তিরা নিজ নিজ ডাক্তারের সাথে পরামর্শ করে ঔষধ গ্রহণের নতুন কোর্স নির্ধারণ করে নিবেন কারন বেশিরভাগ ঔষধের কার্যক্ষমতা ৬-৮ ঘন্টা।
১০. খালিপেটে ডাক্তারের পরামর্শ ব্যাতিত কোন ঔষধ খাবেন না, খাবার খাওয়ার কমপক্ষে ১৫-২০ মিনিট পর প্রচুর পানি সহকারে ঔষধ খাবেন। বিশেষ ভাবে খেয়াল রাখবেন যেসকল ঔষধের নামের শেষ অংশে অল বা ইন আছে( যেমন প্যারাসিটামল বা সিনামিন বা হিস্টাসিন) সেই সকল ঔষধ যাতে কেউ খালিপেটে না খায়।

সর্বোপরি নিজের এবং অন্যের সুস্থতার জন্য আল্লাহর কাছে দোয়া করুন এবং একথা কখনোই ভুলে যাবেন না যে রোজার মাস সংযমের মাস, তাই সংযমী হোন এবং সুস্থ থাকুন, সবাইকে ধন্যবাদ।

(সংগৃহীত)

648
Quran / Re: Soulsearching through the Verses of The Holy Quran
« on: July 13, 2013, 08:19:54 PM »
“God had proclaimed: if you give thank, I will give you more; and if you deny my favours, my punishment will be dire.”

--------- (Surah 14.7)

649
Be a Leader / Re: 10 ways to be happy
« on: July 13, 2013, 07:49:09 PM »
Very insightful post, although I contradict a little with the second way! Time has been changed and the old adage 'Forgive and forget' does not fit properly. You can forgive people, but don't forget, because people can take your 'forgetfulness' as your 'weakness' and do the same wrong to you all over again! so beware! Forgive but Don't forget. But yes! too much exposure of forgiving is bad :) 

650
Many thanks for those essential address and numbers.

651
Pharmacy / Re: 9 foods filled with Vitamin E
« on: July 13, 2013, 02:33:36 PM »
helpful post. Thank you.

652
Interesting and effective Post. Thank you for sharing!

653
English / Weekly Seminar at Uttara Campus.
« on: July 13, 2013, 01:56:54 PM »
Dear Colleagues,

Greetings from Uttara campus! While supervising the students' projects, I was wondering if we can arrange weekly seminars at Uttara campus. More or less all of us teachers are involved in researching and many of us already have publications in various scholarly journals. So if we can share our research works on a weekly-basis, I think it will enrich our research potentials and the students will also be benefited. I found most of the students having no practical knowledge about researching and the tedious procedures that are involved while crafting a research. These weekly seminars at our cozy Uttara campus will surely benefit both the faculty members and the students and research-wise will turn this campus vibrant in no time.

Let me know your thoughts.

654
Islam / Re: Our Prophet Muhammad (saw)
« on: July 13, 2013, 01:46:06 PM »
Shuban Allah!

655
Thank you so much sir for your insightful post.

656
Thank you. May Allah (SWT) save us from moral degradation. Amen.

657
Hadith / Re: From Bukhari
« on: July 13, 2013, 12:52:54 PM »
Volume 1, Book 8, Number 386: (Sahih Bukhari)

 Reported by Narrated Anas bin Malik:

Allah’s Apostle said, “Whoever prays like us and faces our Qibla and eats our slaughtered animals is a Muslim and is under Allah’sand His Apostle’s protection. So do not betray Allah by betraying those who are in His protection.”

658
English / Re: Conducting Class at Permanent Campus
« on: July 13, 2013, 12:44:56 PM »
My life is "Full" in Uttara. Thank you  ;D

659
English / Re: Many thanks for the party!
« on: July 13, 2013, 12:43:37 PM »
Okay no problem, but before the next you are going to throw a compensation party!  :D

660
 (Collected from INTERNET)

The two fundamental sources of Islam are the Qur'an (the word of God) and the Sunnah (the example) of the Prophet (peace and blessings be upon him). By Sunnah, we mean the actions, sayings and silent permissions (or disapprovals) of the Prophet.

The word "Sunnah" is also used to refer to religious duties that are optional. Here, we are concerned with Sunnah in the sense of the recorded sayings (Hadiths) of Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him). In this sense, Hadith is considered to be second to the Qur'an. It is impossible to understand the Qur'an without reference to the Hadith; and it is impossible to explain a hadith without relating it to the Qur'an.

The Qur'an is the message, while the Hadith is the verbal translation of the message into pragmatic terms, as exemplified by the Prophet. While the Qur'an is the metaphysical basis of the Sunnah, the Sunnah is the practical demonstration of the precepts laid down in the Qur'an.

The duty of the Messenger was not just to communicate the message, rather, he was entrusted with the most important task of explaining and illustrating that message. That is the reason why Allah Himself has commanded the following:

    [Say: Obey Allah and obey the Messenger, but if you turn away, he (the Prophet) is only responsible for the duty placed on him (i.e. to convey Allah's Message) and you for that placed on you. If you obey him, you shall be on the right guidance. The Messenger's duty is only to convey (the message) in a clear way.] (An-Nur 24:54)

This verse clearly tells us the overriding importance of Hadith to Muslims. They should be eager to learn and follow the teachings of the Prophet as expressed in Hadith. If we are negligent in this respect, it is we who have to answer before Allah.

Speaking of the importance of Hadith, we need to take into consideration two broad aspects of the subject. We know that Allah Almighty revealed the Qur'an to His chosen Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him). So it is through the Prophet we come to hear the word of Allah; and it is the Prophet himself who can properly explain and demonstrate the precepts in the Qur'an. Without the required explanations and illustrations given by the Prophet, the Qur'an may be misunderstood and misinterpreted by people. So the Prophet took care to explain and demonstrate to his companions how the Qur'anic verses must be read and understood. That is to say, the importance of Hadith is linked to the importance of the Qur'an.
For example, the details of how to perform salah (ritual prayer), for instance, were given by the Prophet through his words and action, and not by the Qur'an. This means that we wouldn't know how to pray, fast, pay zakah, or perform Hajj without the examples given by the Prophet as recorded in the Hadith. Indeed, all necessary details are given in the Hadith, not in the Qur'an.

The revelation of each of the verses of the Qur'an took place at some critical junctures in the life of the Prophet. Of course, there are verses of universal application and significance, irrespective of the context in which those verses were revealed. But there are other verses that can be understood or interpreted only in the light of the actual context in the life of the Prophet, which called for that revelation. There are many examples. For instance, the following verse in the Surah Aali `Imran:

    [If any one disputes in this matter with thee, now after (full) knowledge hath come to thee, Say: Come! Let us gather together, our sons and your sons, our women and your women, ourselves and yourselves: then let us earnestly pray. And invoke the curse of Allah on those who lie.] (Aali `Imran 3:61)

This verse talks about mubahala (invoking the curse of Allah on those who take a dishonest stand); and was revealed when the Prophet was conferring with the Christian delegation from Najran in 631 CE This example clearly shows how we need to refer to the life and example of the Prophet to understand the context, as well as the meaning of verses, such as the above mentioned one in the Qur'an.

The foregoing shows how Hadith, in practical terms, explains, clarifies, and paraphrases the Qur'an. If we reject the Hadith, we may misread the Qur'an; so Hadith is central to a proper understanding of the Qur'an.

In the Qur'an, Allah Almighty commands us not only to obey the Messenger, but also to abide by his decisions as follows:

    [But no, by the Lord, they can have no (real) Faith, until they make you (the Prophet] judge in all disputes between them, and find in their souls no resistance against your decisions, but accept them with the fullest conviction."] (An-Nisaa' 4:65)

And surely we find such decisions only in the Hadith; the duty of Muslims is to accept the Prophet's decisions whole-heartedly. The Qur'an also orders the faithful to emulate the role model of the Messenger and reckons it to be the only way to gain the pleasure of Allah.

It is therefore obligatory that we look up to the Prophet's morals and exemplary character and carry them out in our lives. We can never do so without studying Hadith. It is most illuminating in this respect to learn that when `A'ishah (may Allah be pleased with her) was asked to describe the character of the Prophet (peace and blessings be upon him), her definitive answer was, "His character was that of the Qur'an." In other words, Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him) personified the best ideals and values of the Qur'an. How could we then neglect the Hadith, which alone can lead us to the precise ways in which the Prophet exemplified the Qur'anic ideals?

Author:
Professor Shahul Hameed is a consultant for IslamOnline.net. He was previously the Head of the Department of English, Farook College, Calicut University, and  the president of the Kerala Islamic Mission in Calicut , India.  He is the author of three books on Islam published in the Malayalam language. His books are on comparative religion, the status of women, and science and human values.

Controversies:
1) The Quran does not need the hadith to be understood. It can stand alone. The hadith is definitely a benefactor as it relates to the prophet's (pbuh) decisions throughout different events in his life. The Quran is the word of god. Hadith is not.

2)This is not islam. Islam does not require the hadith for the Quran to be understood. The Quran can stand alone. Yet the hadith definitely provides more information regarding the prophet's experience and his decisions in certain situations.

Pages: 1 ... 42 43 [44] 45