Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - raju

Pages: [1] 2 3 ... 6
1
New Capitalism by Poor People: The world will be controlled by poor people who can’t buy a calculator to calculate 2 + 2 = 4. We are losing capacity to calculate numerical numbers and humanitarian qualities with less functional human brain day by day. 21 Century will be lead by human capital with empowered soul.

2
Inspiration / Art of Living: For Exploring the Beautiful World
« on: July 11, 2013, 07:41:51 PM »
It is our new course with classic understanding:

It has been perceived from different evaluation that intellectual ability needs to be exercised in an effective way through scheduled practice and performance.

Success comes not just from the knowledge and skills but also from behavior which can create distance between success and failure. And we can achieve expected behavior only by learning and unlearning ways of thinking that finally craft body language and ensure effective living in this beautiful world.


3
Journalism & Mass Communication / Psychosocial Support for All
« on: March 22, 2013, 03:17:54 PM »
Everyone needs psychological support in different manners throughout the lifetime. Especially now a days, young people can’t concentrate in deserved situation in preferred level where psychosocial support can evolve basic capacity of human brain for becoming rational and developmental. This portal specially to support anyone looking for stress management, trauma mitigation and overall mental support.

Please don't ignore psychological need when it is the key factor to move ahead.

You can send personal message and can get official appointment for counseling from the Directorate of Students' Affairs(DSA).

raju@daffodilvarsity.edu.bd


4
Dear All:

Communication for Development is a crucial issue now days in daily life. Let's see the slide and send comments if it works for you!

Developmentally yours,

Raju

5
You need to know / Corporate Etiquette
« on: January 04, 2013, 05:38:48 PM »
Dear All:

Please see the attached file and let us know if it is helpful! You also can ask new topic here.

Regards,

Raju

6
MBA Discussion Forum / Economics of Language
« on: November 14, 2012, 02:28:00 PM »
ভাষার অর্থনীতি
সৈয়দ মিজানুর রহমান রাজু,
পরিচালক (স্টুডেন্ট অ্যাফেয়ার্স), ড্যাফোডিল বিশ্ববিদ্যালয়
অতিথি লেখক, বাংলানিউজটোয়েন্টিফোর.কম
http://www.banglanews24.com/detailsnews.php?nssl=12ec625f41a8a83d42bb12ec48faf875&fb_action_ids=483135638375877&fb_action_types=og.recommends&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582

মানুষ যে ভাষায় কথা বলে, শিক্ষা-দীক্ষা-সংস্কৃতি, ব্যবসায়-বাণিজ্য, আনন্দ-বিনোদন ইত্যকার প্রতিটি বিষয়ই আবর্তিত হয় সেই ভাষাকে বাহন করেই।

একটু ভেবে দেখুন, ইংরেজি ভাষায় লেখা একটা বইয়ের  বিক্রি কতো! ভাষার মত বিস্তৃত। শুধু বই বিক্রির পয়সা নয় এর সাথে সংশ্লিষ্ট ছাপাখানা থেকে শুরু করে, বিক্রয় ব্যবস্থা, কুরিয়ার ইত্যাদি সব কিছুর মাঝে অর্থনীতির জোয়ার বয়ে যায়। লেখকের তথা বস্তুনিষ্ঠ লেখার অর্থনৈতিক মূল্যের কথা তো বলার অপেক্ষাই রাখে না।

ঠিক একইভাবে সে ভাষায় নির্মিত চলচ্চিত্র থেকে শুরু করে,  সঙ্গীত, কার্টুন, ভিডিও গেমস্-- সব ক্ষেত্রেই প্রসারমান অর্থনৈতিক প্রবৃদ্ধি। সর্বোপরি চাকরি বাজারে, ইন্টারভিউ বোর্ডে চূড়ান্ত সাফল্য ও ব্যর্থতার শেষ আশ্রয়স্থলও হতে পারে ইংরেজি জানা বা না জানা। তবে ইংরেজির বিরুদ্ধাচারণের জন্যে আজকের এ লেখা নয়; ভাষায় অর্থনীতির প্রেক্ষাপট বিশ্লেষনের ক্ষুদ্র চেষ্টা মাত্র।

এবার আসি ভাষা সংকোচনের সাথে অর্থনৈতিক যোগসূত্রের কথায়: ৫২’র ভাষা আন্দোলনের মাধ্যমে ভাষার যে মর্যাদা বাঙালি তুলে ধরেছে তা থেকেই মনে হয় ভাষার অর্থনীতির সুগন্ধটা পেয়েছে বিশ্ববাসী। কিন্তু দুর্ভাগ্য হলেও সত্য যে আমরা আচার অনুষ্ঠানে বেশি বেশি ব্যস্ত থেকে, স্মৃতিচারণে যতটা সময় দিয়েছি তার ধারের কাছে সময় দেইনি ভাষার ভবিষ্যতে রচনার জন্য। যার ফলে বাংলা কি-বোর্ড নিয়ে আজো আমরা দ্বিধা বিভক্ত। বানানের রীতিনীতির কথা না হয় বাদই দিলাম।

হুমায়ূন আর সুনীল গঙ্গোপধ্যায় চলে যাবার পর বিষয়টি আমার কাছে আরও তীব্রভাবে অনুভূত হয়। আমার রবীন্দ্রভারতীকালীন জীবনে আখতারুজ্জামান ইলিয়াস স্যারের কলকাতার শেষ দিকের জীবন যাপন, বিষ্ণু বসু, অরুণ সেনসহ প্রিয় শিক্ষকদের আড্ডায় মাঝে মাঝে গুণমুগ্ধ ছাত্র হিসেবে উপস্থিত থাকার সৌভাগ্য হয়েছে। আড্ডাকে সজীব রাখতে তাদের জন্য খোসার সবুজ অক্ষুন্ন রেখে শশা কেটে দেয়ার সুযোগ আমার হয়েছিল। উল্লেখ্য,  পেয়ারা, শশা জাতীয় ফল ইলিয়াস স্যার খুব পছন্দ করতেন।

প্রয়াত বিষ্ণু স্যারের কাছে আমার মত অর্থনীতির ছাত্রের নাটক অধ্যায়নটা ছিল অবিশ্বাস্য, তবে একইসঙ্গে আনন্দের ও সাধুবাদযোগ্য! ক্লাশের প্রথম দিনই তিনি আমার কাছ থেকে শুনে নিয়েছিলেন কেন আমি জাহাঙ্গীরনগরে অর্থনীতি পড়লাম নাটক না পড়ে এবং কেনইবা পরবর্তীতে অর্থনীতি ছেড়ে সীমান্ত পেরিয়ে বিদেশে এলাম নাটক পড়তে।
আমি বলেছিলাম, অর্থনীতি বা দেশ কোনোটাই আমি ছাড়ি নাই স্যার। তবে অর্থনীতি আর নাটকের (ভাষার) মাঝে যোগসূত্র স্থাপনের চেষ্টা করে যাচ্ছি নিরন্তর।

যথারীতি আড্ডায় আসতেন প্রিয় সুনীল দা। দায়িত্ব পড়তো অতিরিক্ত শশা কাটার। তাড়াতারি করতে গিয়ে শশার বদলে হাত কাটতে ভুল হয়নি আমার। ভুল হয়নি বিষ্ণু স্যারেরও, আঙুল থেকে ঝড়তে থাকা রক্তের দিকে ইঙ্গিত করে বললেন, তোর অর্থনীতি থেকে নাটক পড়ার ইতিহাসটা বল আর শশা কাট। হাত ও সময় দুটোই আনন্দে থাকবে।

এখন শশা আর আঙ্গুল রক্ষায় তাঁর পরামর্শকে শিরোধার্য করে যদি বলি, অর্থিনৈতিক চিন্তাটা মাথায় রেখেই আমাদের ভাষার ভষ্যিত ইতিহাস রচনার গল্প শুনিয়ে যেতে হবে বিশ্ববাসীকে-- এতে ভাষাটাও মজবুত হবে আর অর্থনীতিটাও মহীরূহ হবে। দু’টোর যোগফলে জাতি হবে আরও উন্নত।

হুমায়ূন আহমেদ স্যারের সঙ্গে আমার দেখা হয়েছে খুবই কম। সক্রেটিসের জবানবন্দী নাটকের নির্দেশনা দেয়ার সময় স্যারের ধানমন্ডির বাড়িতে জায়গা করে দেন সানন্দে। যাওয়া আসার পথে দেখা হতো, কথাও হতো মাঝে মধ্যে। ঐসময় বাংলা একডেমীর বই মেলা মানেই জাতীয় আয়ে প্রকাশনা খাতের আয় বাড়ানোর বড় ভূমিকা রাখতো তার লিখা বই যা, আজো অম্লান। কিন্তু আমার কাছে দেশের আয় রোজগারের চেয়েও বড় ব্যাপার হলো ভাষা সংস্কৃতি ও বাঙালি অনুভূতির প্রসারণ। বই পড়তে প্রায় ভুলে যাবার আগে বাংলা ভাষায় লেখা বই পড়ায় বাঙালি তরুণ-তরুণীদের রাতারাতি ফিরিয়ে আনলেন হুমায়ূন আহমেদ।

কোনো তুলনা নয়, অর্থনৈতিক ব্যাখ্যার স্বার্থে বলি। বাংলা হরফে চোখ বুলিয়ে মনের গহীনে অনুভূতির সাথে খেলা করার নতুন সংস্কৃতি তৈরি করেছেন হুমায়ূন আহমেদ, যার ফলে বাংলা ভাষায় লেখা মানসম্পন্ন বইগুলোর বাজার হুহু করে বেড়ে গেছে।

লেখা ও বই প্রকাশ যে মানুষের একান্ত পেশা হতে পারে তার ঈর্ষণীয় উদাহরণ হতে পারেন হুমায়ূন আহমেদ। এসব বিষয় ভাবতে গিয়ে বাজার অর্থনীতির মন ভোলানো সব কিছুকে পিছু ফেলে মনে করিয়ে দিল ভাষার অর্থনীতিকে। হুমায়ূন স্যারের পর সুনীল দা চলে যাওয়ার পর, আমার ক্ষুদ্র অনুভবের সঞ্চয়কে সম্বল করে বলছি, ভাষার অর্থনীতির বিষয়টি আপনাদের জানানোর প্রয়োজন বেড়ে গেল বহু মাত্রায়। তাই এ লেখা।

জ্ঞাত বা অজ্ঞাতসারে বাঙালির ভাষার অর্থনীতিকে বেগবান করে গেছেন হুমায়ূন। তাঁর লেখা বা বই ওপার বাংলাসহ দুনিয়ার অন্যান্য দেশেও জনপ্রিয়, অন্যভাষায় অনুবাদ তো আছেই। একইকাজে সুনীলও ছিলেন তার যোগ্য সহগামী। এখন দরকার তাদের মত আরও লেখক আর সচেতন জাতি-পাঠক।



অর্থনীতির সাথে যেমন ভাষার যোগসূত্র রয়েছে তেমনি রয়েছে, ভাষার সাথে অর্থনীতির। একটু খেয়াল করলে দেখবেন, জীবিকার তাগিদে মানুষ কত নতুন নতুন ভাষা শিখছে। উন্নত অর্থনীতির দেশ ও তাদের ভাষা শেখার ব্যাকুলতা আমাদের চিরন্তন। অন্যদিকে ভাষা প্রসারণের মধ্য দিয়ে যে জনগোষ্ঠী যত সংখ্যায় ঐ ভাষায় কথা বলে তাদের রাজনৈতিক-অর্থনৈতিক শক্তি ততো বেশি হবেই। যার প্রমাণ আমরা রেখেছি ৫২তে রাজনৈতিকভাবে।

এবার সময় এসেছে ভাষাকে অর্থনৈতিকভাবে দেখার। কেননা, বাংলাদেশে শতকরা ৮৫% ভাগ মানুষ যখন ভিন্ন ভাষায় টেলিভিশন দেখায় ব্যস্ত, শিশুরা যখন ডরেমন আবেগে নেশাগ্রস্ত তখন ভাষার অর্থনীতির হাতুড়ি পেটানো ছাড়া নিশ্চিন্তে ঘুমাতে পারবো না আর। একটা কবিতা দিয়ে শেষ করবো ভাষার অর্থনীতির আর জীবন যাপনের অর্থপূর্ণ ভাবনার কথাগুরো (এই জাতি অন্য ভাষায় ভেসে গিয়ে শুধু প্রজন্ম হারাতে যাচ্ছে তাই নয়-- বরং প্রতি মাসে মোটা অংকের টাকাও চলে যাচ্ছে ঐসব ভাষাভাষী মানুষের কোষাগারে যা ডিশ আর ইন্টারনেটের বিল হিসেবে দিয়ে থাকি মহানন্দে)।

মানুষ ভরা দেশে ভাষা শূন্যতা এলে
নির্বাক হবে কোটি জনতা, উচ্ছন্নে যাবে ন্যায্যতা-প্রাপ্যতা
মানুষ ভরা দেশে ভাব শূন্যতা এলে
সবাক মিছিলে অবাক চোখে, পাপ মুক্তির পথ হারাবে হৃদ্যতা।

সীমান্তে ঢুকে দেশ কেরে নিলে
ফিরে পাবে তুমি শক্তি খাটালে
কেড়ে নিলে শিশুমন...   
প্রজন্ম হারাবে জন্মান্তরে।

হাতের রিমোটে বাবার আদর
মায়ের মমতা বন্দী করার আগে......
একবার ভাবি ভাষার জন্য রক্ত স্রোতের কথা
একবার ভাবি মেধাহীন প্রযোজনার কথা
একবার ভাবি ভাষার অর্থনীতির কথা
একবার ভাবি বাংলায় লিখা বই অবিক্রীত থেকে যাবার কথা
একবার ভাবি নজরুল রবীন্দ্রনাথের কথা
একবার ভাবি জীবনানন্দ রুদ্রের কথা
একবার ভাবি পাঠক বিহীন লাইব্রেরির কথা
একবার ভাবি বইয়ের পাতায় উঁই পোকার উল্লাসের কথা
একবার ভাবি জনশূন্য বাংলা একাডেমীর কথা    ।

দারিদ্র ঘুচাতে হতদরিদ্র হবার আগে...
এসো ভাবি আরেকবার,
বিশ্বজয়ের নামে গৃহবন্দী জীবনের কথা
এসো ভাবি চোখ ছোট হয়ে আসা
দরেমন আবেগে নেশাগ্রস্থ নিষ্পাপ শিশুটির কথা ।

এসো ভাবি কাজ শেষে বাড়ি ফেরা অসহায় বাবার কথা
উচ্ছ্বাস হীন , দেখে না দেখার ভান করা সন্তানের কথা
রিমোট হারানোর ভয়ে বাবাকে তাড়ানোর উল্লাসের কথা।

যার গায়ে বাবার ঘামের প্রলেপ নেই জড়াজড়ি আদরে
যার বুকে মায়ের ভাষার আবেগ নেই, বুকের গহীনে!
তাঁর কাছে একদিন নিশ্চিহ্ন হবেই মা-মাটি-দেশ
নিশ্চিহ্ন হবো স্বপরিবারে......।

হাহাকার তুলে শিশুকে ধমক দেবার আগে
মেতে উঠি এসো আপন সৃষ্টির উল্লাসে   
যার জন্য বসে আছে কোটি জনতা
বুক ফাটানো মানবিক চাপে।

রিমোট চেপে কান্না থামানোর আগে
এসো উড়িয়ে দেই আমাদের নীরবতা।

ইতি সৈয়দ মিজানুর রহমান রাজু

raju@daffodilvarsity.edu.bd

7
Dear All:

Thank you very much for support and performing tolerance, empathy and professionalism in organizing such an event with 10,000+ people.

Please be informed that everyone is safe at home and joyous in mood so far I know.

Hope to start all regular activities from 6th February in a proactive manner extracted spirit from the event.

Cheers!

Raju

On behalf of Transport Committee
   

8
Shakespeare....

 "Never Play With The Feelings Of Others
 Because You May Win The Game
 But The Risk Is That You Will Surely Lose
 The Person For A Life Time".
 
Napoleon....
 "The world suffers a lot. Not because of the violence of bad people,
 But because of the silence of good people!"
 
 
Einstein....

 "I am thankful to all those who said NO to me
 It's because of them I did it myself.."
 
 
Abraham Lincoln....

 "If friendship is your weakest point then you are the strongest person in the world"
 
 
Shakespeare....

 "Laughing Faces Do Not Mean That There Is Absence Of Sorrow!
 But It Means That They Have The Ability To Deal With It".
 
 
William Arthur....

 "Opportunities Are Like Sunrises,
 If You Wait Too Long You Can Miss Them".
 
 
Hitler....

 "When You Are In The Light, Everything
 Follows You,
 But When You Enter Into The Dark, Even Your Own Shadow Doesn't Follow You."
 
 
Shakespeare....

 "Coin Always Makes Sound But The Currency
 Notes Are Always Silent. So When Your Value Increases
 Keep Yourself Calm and Silent"
 
Dr Abdul Kalaam....

 "It Is Very Easy To Defeat Someone, But It Is Very Hard To Win Someone"

9
Discussion on Creative Problem Solving / Mother Teresa's Anyway Poem
« on: November 29, 2011, 12:19:02 AM »
    People are often unreasonable, illogical and self centered;
    Forgive them anyway.

    If you are kind, people may accuse you of selfish, ulterior motives;
    Be kind anyway.

    If you are successful, you will win some false friends and some true enemies;
    Succeed anyway.

    If you are honest and frank, people may cheat you;
    Be honest and frank anyway.

    What you spend years building, someone could destroy overnight;
    Build anyway.

    If you find serenity and happiness, they may be jealous;
    Be happy anyway.

    The good you do today, people will often forget tomorrow;
    Do good anyway.

    Give the world the best you have, and it may never be enough;
    Give the world the best you've got anyway.

    You see, in the final analysis, it is between you and your God;
    It was never between you and them anyway.

10
Dear Students and Faculty Members:

I would like to welcome you all to join a discussion on “Structural Unemployment and Technology”.

May be it’s true that around 50% of our young people are dreaming to get a job in banking sector! Being the coordinator of CDC have seen most of ( about 80%) BBA and MBA students are seeking internship or job for the same.

To me it’s really alarming when the sector is going to be automated entirely very soon!

Please join the discussion for creating sustainable hope and activism.

Regards,

Raju

11
You need to know / Ms Monique Coleman and All Stars Daffodil together!
« on: March 17, 2011, 01:59:43 PM »
Dear All,

As a part of world tour, the UN Youth Champion for the International Year of the Youth Ms Monique Coleman will be arriving in Bangladesh to meet the young people of this country and know about their challenging issues here. In this connection, among other programs, the Dhaka University will arrange an open discussion and a commemorative function in observance of the International Day for the Elimination of Racial Discrimination against Racism, for Ms Monique, with the presence of the VC of their varsity. A 20-minute performance of the drama “We Sing of Equality “will be performed by ALL ATARS DAFFODIL.

The events will take place at 10:00am on 22 March 2011 at the Faculty of Business Study Auditorium, University of Dhaka.
 


12
Dear All,

Please note that after completion of any event it is important to evaluate involving people around. Your time and response in this regard will help us to plan more effective events near future.

Regards,

Raju


13
Discussion on Creative Problem Solving / Developmental Addah-1
« on: August 30, 2010, 02:44:59 PM »
Let’s start Addah with most popular addah among young people now a day, I mean telephonic addah by spending money, time, energy, health, truthfulness and so on.

How you feel this days Advertisement like:

a)   Kotha Choluk sara raat!( Can we destroy our slip and normal living ?)
b)   Babohaar e bonaas( can we damage our values in this way?)


Let’s start!


14
You need to know / Steps for Resolving Workplace Conflict
« on: August 22, 2010, 07:57:04 PM »
Workplace conflict is a time-consuming and costly problem that can have a severe impact on the bottom line. Despite this, many top leaders lack the ability to confront softer issues such as employee relationships in their organisations.

Workplace relationship problems can arise as the result of clashing personalities, miscommunication, perceived backbiting, negative politics, or a perception of hidden agendas. These factors create bad relations between people, and are generally the result of not following proper communication models where initial problems were not addressed.

Many leaders prefer to avoid relationship issues because they shy away from conflict, or they do not trust a model or process that will help confront issues. However, one of the toughest aspects of leadership is the ability to deal with people issues.

Conflict in the workplace is generally the result of serious disagreement over needs or goals, and can result in behaviours such as gossip, avoidance, verbal abuse, passive/aggressive communication, and hostility. This can in turn lead to a drop in productivity, a focus on problems rather than solutions, and a slump in creativity and innovation.

While tensions and misunderstandings are normal and inevitable, if left unresolved they result in hostility, stress and wasted resources.
 
Next Posting: Finding a workable solution to workplace conflict.

15
Nutrition and Food Engineering / Public Health and ICT
« on: July 11, 2010, 10:10:19 PM »
It is our pleasure that a Seminar on "Public Health & ICT”  has been jointly organized by the Departments of ADFT, CSE, BA and CDC.
 
The seminar was conducted by Mr. Hrishikesh Chakraborty, Dr. PH, Group Leader and Senior Research Statistician of RTI International, USA.

Participants from student of different dept. and faculty member were fully interactive at DIU Auditorium involving 300+ students.


Hope some other people will join here soon to follow-up the discussion.




Pages: [1] 2 3 ... 6