Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - Anuz

Pages: 1 ... 41 42 [43] 44 45
631
জনপ্রিয় সোশ্যাল নেটওয়ার্কিং সাইট ফেসবুক ও তাদের ছবি শেয়ারিং সাইট ইনস্ট্রাগ্রাম মঙ্গলবার বেলা ১১টা ৫০ মিনিট থেকে ঘণ্টাখানেক কার্যত স্তব্ধ হয়ে যায়। বিশ্বজুড়েই কোথাও মোবাইল. কোথাও আবার ডেস্কটপ থেকে ফেসবুক অ্যাকসেস করা যায়নি।

ঘটার নতুন মাত্রা নেয় একদল হ্যাকার ফেসবুক হ্যাক করার দাবি করলে। একটি ট্যুইটেই হইচই পড়ে যায় দুনিবায়। হ্যাকারদের সংগঠনটি দাবি করে, তারাই হ্যাক করেছে ফেসবুক।

এদিকে বেলা ১১.৫০ মিনিট থেকে প্রায় ঘণ্টাখানেক করে ফেসবুকের হোমপেজে দেখাতে থাকে-সামথিং ওয়েন্ট রং। তারপরেই দুনিয়া জুড়ে ঝড় তোলে ওই ট্যুইটটি। ট্যুইটে সংগঠনটি দাবি করে, আমরাই ফেসবুক হ্যাক করেছি।

শেষ পর্যন্ত জল্পনা থামাতে বিজ্ঞপ্তি জারি করল ফেসবুক। বিজ্ঞপ্তিতে জানানো হয়, এটা কোনও থার্ড পার্টি অ্যাটাক নয়। আমাদের অভ্যন্তরীণ আপগ্রেডেশনের জন্য বিপর্যয়টি ঘটেছে।

632
সুস্থ শরীরের প্রয়োজনেই খাওয়া-দাওয়ায় খানিকটা বিধিনিষেধ মানতে হয়। সত্যি বলতে কী, খাওয়া-দাওয়ায় অবরোধ আরোপ করলেই ওজনটা বশে থাকে। তবে এ জন্য কিছু খাবার খাদ্যতালিকা থেকে ছেঁটে ফেলতে হয় আর কিছু খাবার নতুন করে নিয়ে আসতে হয় খাদ্যতালিকায়। শীতের মৌসুমটা ডায়েট করার জন্য মোক্ষম একটা সময়। কারণ, বাজার ভরা থাকে শীতের সবজিতে। এর মধ্যে থেকে বাছাই করা সবজি দিয়ে একটা তালিকা করে নিতে পারেন।
এই সবজিগুলো দিয়েই আবার সুস্বাদু সব খাবার তৈরি করা যায়। শীতের সবজি দিয়ে কি ডায়েট করা সম্ভব? জানতে চেয়েছিলাম বারডেম জেনারেল হাসপাতালের জ্যেষ্ঠ পুষ্টিবিদ শামছুন্নাহার নাহিদের কাছে। তিনি বলেন ‘এখন বাজারে পাওয়া সবজিগুলোর কোনোটায় শর্করা বেশি আবার কোনোটায় আমিষ। আবার কিছু সবজি ভিটামিন আর খনিজে ভরপুর। তাই হিসাব করে সবজি বাছাই করে নিলে শরীরে জন্য ভালো। আর রন্ধনপ্রণািলতেও খানিকটা পরিবর্তন আনতে হবে। অতিরিক্ত ভোজ্যতেল ব্যবহারে সতর্ক থাকতে হবে।’
কেমন ধরনের সবজিকে প্রাধান্য দিতে হবে জেনে নেওয়া যাক বিস্তারিত। বাছাই করতে পারেন িশম, মটরশুঁটি, বরবটির মতো সবজিগুলো। এই সবজিগুলোতে থাকে উচ্চমাত্রার প্রোটিন। শরীরের প্রয়োজনীয় প্রোটিনের চাহিদা এই সবজিগুলো দিয়েই মিটিয়ে ফেলা সম্ভব। এ ছাড়া এসব সবজির সঙ্গে ডালও খেতে পারেন। সকাল, দুপুর, রাত তিনবেলারই পুষ্টির চাহিদা মেটাবে খাবারগুলো। এ ছাড়া বাজারের টাটকা লাউশাক, মুলাশাক, সরষের শাকসহ অন্য শাকগুলোও খাদ্যতালিকায় রাখতে হবে। এই শাকে থাকে প্রচুর আঁশ। এই খাদ্য আঁশ হজমকে যেমন ত্বরান্বিত করে, তেমনি শরীরেও বাড়তি মেদ জমতে বাধা দেয়।
ওজন কমাতে সকাল, দুপুর ও রাতের প্রধান খাবারে অল্প পরিমাণ ভাত কিংবা রুটির সঙ্গে সবজি দিয়ে তৈরি খাবার তো খেতেই হবে। কিন্তু মধ্যদুপুর কিংবা সন্ধ্যায় কেমন হবে খাবার? সে সম্পর্কেও পরামর্শ দিলেন শামছুন্নাহার নাহিদ। তিনি বলেন, বাজারে পাওয়া সবজিগুলো দিয়েই ঘরে বানানো যেতে পারে পাকোড়া কিংবা চপ। নুডলসও খেতে পারেন, সে ক্ষেত্রে নুডলসে বেশি করে সবজি দিয়ে রান্না করুন। মুখে স্বাদের বৈচিত্র্য আনতে সবজি দিয়ে তৈরি মিক্সড সালাদে উদরপূর্তি করুন। এই খাবারগুলো শরীরের ওজন কমানোর সঙ্গে সঙ্গে শরীরের সুস্থতাও নিশ্চিত করবে।

633
মার্কিন মহাকাশ সংস্থা নাসার একটি অনুসন্ধানী নভোযান এবার প্লুটোর বরফাচ্ছাদিত পৃষ্ঠের ছবি তোলার কাজ শুরু করতে যাচ্ছে। বামন গ্রহটির কাছাকাছি পৌঁছাতে নিউ হরাইজনস নামের ওই মহাকাশযান নয় বছরে ৫০০ কোটি কিলোমিটার পথ পাড়ি দিয়েছে। খবর বিবিসির।
প্লুটোর কাছাকাছি যাওয়ার এই অভিযান জ্যোতির্বিজ্ঞানীদের গ্রহবিষয়ক অন্বেষণের তালিকায় সর্বশেষ গুরুত্বপূর্ণ সংযোজন হিসেবে গণ্য হচ্ছে। আর এতে বামন গ্রহটি নিয়ে নিবিড় গবেষণার প্রথম সুযোগ তৈরি হয়েছে।
ছবিগুলো বিশ্লেষণের ওপর ভিত্তি করে নিউ হরাইজনস চলতি বছরের মধ্যেই প্লুটোর আরও কাছাকাছি অবস্থানে যাওয়ার চেষ্টা করবে। মহাকাশযানটি এখনো প্লুটো থেকে ২০ কোটি কিলোমিটার দূরে রয়েছে। আর তাই এ অবস্থান থেকে তোলা প্লুটোর ছবিগুলো হবে অজস্র তারার মধ্যে একটি আলোর কণিকার মতো। আর তা দেখে বামন গ্রহটি সম্পর্কে খুব স্পষ্ট জানার সুযোগ নেই। তবে এ অভিযানের সঙ্গে যুক্ত বিজ্ঞানীরা বলছেন, মহাকাশযানটির গতিপথ সঠিকভাবে নির্ধারণের জন্যই এসব ছবি তোলা প্রয়োজন।
যুক্তরাষ্ট্রের জনস হপকিন্স বিশ্ববিদ্যালয়ের ফলিত পদার্থবিদ্যা গবেষণাগারের বিজ্ঞানী মার্ক হোল্ডরিজ বলেন, বারবার প্লুটোর ছবি তোলার জন্য তাঁরা অপটিক্যাল নেভিগেশন প্রযুক্তি ব্যবহার করছেন।
নিউ হরাইজনস যখন প্লুটোর আরও কাছাকাছি যাবে, তখন মহাকাশযানটির গতি হবে প্রতি সেকেন্ডে প্রায় ১৪ কিলোমিটার। ফলে বামন গ্রহটির কক্ষপথের ভেতরে প্রবেশ করা অসম্ভব হবে এবং দ্রুতগামী মহাকাশযানটি তখন অবশ্যই সরল পথে এগোবে।
নিউ হরাইজনসের আগামী ১৪ জুলাই প্লুটোর সবচেয়ে কাছাকাছি অবস্থানে পৌঁছানোর কথা। তখন বামন গ্রহটির উপরিতল থেকে মহাকাশযানটির দূরত্ব হবে প্রায় ১৩ হাজার ৬৯৫ কিলোমিটার।
আমাদের সৌরজগতে ‘নয়টি গ্রহ’ আছে—এমন ধারণা নিয়ে অনেকে বড় হয়েছেন। প্লুটোকেও আগে গ্রহ বলে গণ্য করা হতো। কিন্তু বিজ্ঞানীদের কাছে এটি ২০০৬ সাল থেকে বামন গ্রহ হিসেবে বিবেচিত হচ্ছে। পৃথিবী বাদে বাকি গ্রহগুলোর কাছাকাছি ইতিমধ্যে বিভিন্ন রোবটযান পাঠানো হয়েছে, এমনকি অনেক বেশি দূরের ইউরেনাস ও নেপচুনেও। বাকি ছিল কেবল প্লুটো। এবার সেখানেও অভিযান চালানো হচ্ছে। গ্রহের মর্যাদা হারালেও প্লুটোর ব্যাপারে অনুসন্ধানের আকাঙ্ক্ষা বিজ্ঞানীদের এতটুকু কমেনি।

634
Common Forum/Request/Suggestions / Characteristics of a Good Student
« on: November 26, 2013, 11:04:39 AM »
I think Students who get good grades and acquire knowledge during his study life must have the following core characteristics:

1. Self-Motivated: Self-motivated students don't need as much hand-holding from instructors and peers to show up to class, listen and complete homework. They consistently come ready to learn, take good notes, study for tests and turn in work on time.

2. Organized: Good students commonly keep daily and weekly calenders that include days and times for tests, project deadlines as well as scheduled study time. Closely related, good students possess the discipline to generally stick to their schedules and avoid the regular calls from friends for parties and social outings.

3. Good Communicators: Dutiful students take the time to visit with instructors to develop rapport and ask about assignment or project questions. They also build connections with peers and other school staff. In classes, team activities are common, and students who can communicate well within a group learn more and perform better. Class presentations are assigned in some classes, as well, so public speaking skills are especially valuable.

4. Curious: In some cases, students earn good grades through a combination of intelligence and positive study habits. However, students with curious minds and a desire to grow personally often learn and retain more from their classes. Curious students get engaged in classes through listening, taking notes and sharing ideas. They also complete reading assignments, homework and projects with enthusiasm. Full commitment to classes and learning typically leads to better long-term benefits from the educational experience.

635
Departments / Some uses of Mathematics at home
« on: November 26, 2013, 10:40:08 AM »
Here I notify some application of mathematics which we use at our home:

Some people aren't even out of bed before encountering math. Setting an alarm and hitting snooze, they may quickly need to calculate the new time they will arise. Or they might step on a bathroom scale and decide that they’ll skip those extra calories at lunch.

People on medication need to understand different dosages, whether in grams or milliliters. Recipes call for ounces and cups and teaspoons --all measurements, all math.

And decorators need to know that the dimensions of their furnishings and rugs will match the area of their rooms.

636
Common Forum / Math Magic
« on: April 28, 2012, 06:00:55 PM »
                                                 Trick 1: Number below 10
Step1: Think of a number below 10.
Step2: Double the number you have thought.
Step3: Add 6 with the getting result.
Step4: Half the answer, that is divide it by 2.
Step5: Take away the number you have thought from the answer, that is, subtract the answer from the number you have thought.
                                                                                                                                 Answer: 3

                                                   Trick 2: Any Number
Step1: Think of any number.
Step2: Subtract the number you have thought with 1.
Step3: Multiply the result with 3.
Step4: Add 12 with the result.
Step5: Divide the answer by 3.
Step6: Add 5 with the answer.
Step7: Take away the number you have thought from the answer, that is, subtract the answer from the number you have thought.
                                                                                                                                 Answer: 8

                                                      Trick 3: Any Number
Step1: Think of any number.
Step2: Multiply the number you have thought with 3.
Step3: Add 45 with the result.
Step4: Double the result.
Step5: Divide the answer by 6.
Step6: Take away the number you have thought from the answer, that is, subtract the answer from the number you have thought.
                                                                                                                                Answer: 15

                                                      Trick 4: Same 3 Digit Number
Step1: Think of any 3 digit number, but each of the digits must be the same as. Ex: 333, 666.
Step2: Add up the digits.
Step3: Divide the 3 digit number with the digits added up.
                                                                                                                               Answer: 37

                                                  Trick 5: 2 Single Digit Numbers
Step1: Think of 2 single digit numbers.
Step2: Take any one of the number among them and double it.
Step3: Add 5 with the result.
Step4: Multiply the result with 5.
Step5: Add the second number to the answer.
Step6: Subtract the answer with 4.
Step7: Subtract the answer again with 21.
                                                                                                    Answer: 2 Single Digit Numbers.

                                                   Trick 6: 1, 2, 4, 5, 7, 8
Step1: Choose a number from 1 to 6.
Step2: Multiply the number with 9.
Step3: Multiply the result with 111.
Step4: Multiply the result by 1001.
Step5: Divide the answer by 7.
                                                                                Answer: All the above numbers will be present.

                                                     Trick 7: 1089
Step1: Think of a 3 digit number.
Step2: Arrange the number in descending order.
Step3: Reverse the number and subtract it with the result.
Step4: Remember it and reverse the answer mentally.
Step5: Add it with the result, you have got.
                                                                                                                            Answer: 1089
                                                    Trick 8: x7x11x13
Step1: Think of a 3 digit number.
Step2: Multiply it with x7x11x13.
Ex: Number: 456,                                                                                                  Answer: 456456

                                                    Trick 9: x3x7x13x37
Step1: Think of a 2 digit number.
Step2: Multiply it with x3x7x13x37.
Ex: Number: 45,                                                                                                    Answer: 454545
                                                     
                                                    Trick 10: 9091
Step1:Think of a 5 digit number.
Step2:Multiply it with 11.
Step3:Multiply it with 9091.
Ex: Number: 12345,                                                                                          Answer:1234512345

637
Faculty Forum / Beauty of Mathematics
« on: April 28, 2012, 05:11:10 PM »
                                               Sequential Inputs of numbers with 8
                                                            1 x 8 + 1 = 9
                                                          12 x 8 + 2 = 98
                                                        123 x 8 + 3 = 987
                                                      1234 x 8 + 4 = 9876
                                                    12345 x 8 + 5 = 98765
                                                  123456 x 8 + 6 = 987654
                                                1234567 x 8 + 7 = 9876543
                                              12345678 x 8 + 8 = 98765432
                                            123456789 x 8 + 9 = 987654321
...


                                                      Sequential 1's with 9
                                                           1 x 9 + 2 = 11
                                                         12 x 9 + 3 = 111
                                                       123 x 9 + 4 = 1111
                                                     1234 x 9 + 5 = 11111
                                                   12345 x 9 + 6 = 111111
                                                 123456 x 9 + 7 = 1111111
                                               1234567 x 9 + 8 = 11111111
                                             12345678 x 9 + 9 = 111111111
                                           123456789 x 9 + 10 = 1111111111
...


                                                   Sequential 8's with 9
                                                       9 x 9 + 7 = 88
                                                     98 x 9 + 6 = 888
                                                   987 x 9 + 5 = 8888
                                                 9876 x 9 + 4 = 88888
                                               98765 x 9 + 3 = 888888
                                             987654 x 9 + 2 = 8888888
                                           9876543 x 9 + 1 = 88888888
                                         98765432 x 9 + 0 = 888888888
...


                                           Numeric Palindrome with 1's
                                                         1 x 1 = 1
                                                       11 x 11 = 121
                                                     111 x 111 = 12321
                                                   1111 x 1111 = 1234321
                                                 11111 x 11111 = 123454321
                                               111111 x 111111 = 12345654321
                                             1111111 x 1111111 = 1234567654321
                                           11111111 x 11111111 = 123456787654321
                                         111111111 x 111111111 = 12345678987654321
...


                                                                  Without 8
                                                        12345679 x 9 = 111111111
                                                        12345679 x 18 = 222222222
                                                        12345679 x 27 = 333333333
                                                        12345679 x 36 = 444444444
                                                        12345679 x 45 = 555555555
                                                        12345679 x 54 = 666666666
                                                        12345679 x 63 = 777777777
                                                        12345679 x 72 = 888888888
                                                        12345679 x 81 = 999999999
...


                                                     Sequential Inputs of 9
                                                            9 x 9 = 81
                                                          99 x 99 = 9801
                                                        999 x 999 = 998001
                                                      9999 x 9999 = 99980001
                                                    99999 x 99999 = 9999800001
                                                  999999 x 999999 = 999998000001
                                                9999999 x 9999999 = 99999980000001
                                              99999999 x 99999999 = 9999999800000001
                                            999999999 x 999999999 = 999999998000000001
...


                                                       Sequential Inputs of 6
                                                                6 x 7 = 42
                                                              66 x 67 = 4422
                                                            666 x 667 = 444222
                                                          6666 x 6667 = 44442222
                                                        66666 x 66667 = 4444422222
                                                      666666 x 666667 = 444444222222
                                                    6666666 x 6666667 = 44444442222222
                                                  66666666 x 66666667 = 4444444422222222
                                                666666666 x 666666667 = 444444444222222222
...

638
Common Forum / Birthday Date Calcualtions
« on: April 28, 2012, 11:09:25 AM »
Here you can find your birthday using some tricks. You can play these trick as instructed, with your parents or friends and prove your talent to them.

Birthday Calculation Tricks:

Step1: Add 18 to your birth month.
Step2: Multiply by 25.
Step3: Subtract 333.
Step4: Multiply by 8.
step5: Subtract 554.
step6: Divide by 2.
step7: Add your birth date.
step8: Multiply by 5.
step9: Add 692.
step10: Multiply by 20.
step11: Add only the last two digits of your birth year.
step12: Subtract 32940 to get your birthday.

Example: If the answer is 123199 means that you were born on December 31, 1999. If the answer is not right, you followed the directions incorrectly or lied about your birthday.

639
Common Forum / Age Calculation
« on: April 28, 2012, 11:04:31 AM »
Here you can find the age using some tricks. You can play these trick as instructed, with your parents or friends and prove your talent to them.

Age Calculation Tricks:

Step1: Multiply the first number of the age by 5. (If <10, ex 5, consider it as 05. If it is >100, ex: 102, then take 10 as the first digit, 2 as the second one.)

Step2: Add 3 to the result.

Step3: Double the answer.

Step4: Add the second digit of the number with the result.

Step5: Subtract 6 from it.


640
Science Discussion Forum / What is a Tsunami
« on: April 28, 2012, 10:50:34 AM »
Tsunami is the Japanese name given to large waves that sometimes devastated the shores and ports of Japan. A tsunami is a wave in the ocean but it is very different to normal waves.

Tsunamis have very long wavelengths. Crest to crest they measure between 10 and 500 km and they travel through the ocean at more than 700 km/h. Sometimes there appears to be just one wave but often there are multiple waves travelling a few minutes apart.

Wave height [amplitude] may not appear to be great in the open ocean but unlike normal waves the tsunami is moving the entire water column, all the way to the sea floor. The water depth therefore has a major influence on the behaviour and appearance of the wave. In addition because of the wavelength, the first sign of the arrival of a tsunami may actually be the sea level falling and bays appearing to empty.

In deep open water the wave is almost impossible to see although modern instruments can detect it. However, as the wave approaches shore and the water shallows it slows down. The wave rapidly bunches up as the faster rear sections catch up with the slower front sections resulting in the wave growing
in height the closer it gets to shore. This effect is enhanced if the near-shore sea bed provides a long gradual shallowing. Many tsunamis are barely distinguishable from normal sea waves but some turn into monsters rising 30 metres above the shore line. The damage along a shore line may vary because of the influence the local shape of the sea floor has on wave behaviour.

Bays and harbours that are funnel shaped also suffer more from a tsunami because they concentrate the effects. Damage in these areas is further increased by the sloshing backwards and forwards of the water, just like in a bathtub.

641
As we are a developing country, a good education system keeps the foundation of prosperity and success for the country. If our country wants to be independent and economically well, then it needs to check the education system.


- There is a need for more innovation in the education system.
- More advanced technologies should be used in this sector in order to compete with other countries.
- More and more amendments should be done to make students more physically fit and mentally strong.
- Schools, colleges, universities and other institutes should focus more on the development of an individual.
- Schools, colleges, universities and other institutes with education should teach values and manners.

642
Work is important to do as it takes us to the next level of success. The most important question you should ask at this place is what kind of work will take you to that level, is it hard work or smart work.

For

- Smart work is really the need of the hour.
- Smart work saves lots of time and allows you to be more organized.
- Through smart work your goals can be reached faster.
- Doing smart work allows you to save time for other things which you might not get by doing hard work like, exercise, spending time with family etc.
- Smart work brings lots of recognition from the society and allows you to grow more in the industry you are in.


Against

- Hard work takes lots of time just to make things correct.
- It is totally time consuming and exhausting experience, as after doing lots of work you left out with less energy to do anything else.
- Hard work doesn't allow you to fully use your brain and it pushes you for more physical work.
- In terms of determination and persistence hard work is really important but not lot can be achieved.
- Working hard is not enough as it might not bring the best result of a problem or a situation.

I would like to conclude in the end that smart work is really important as it saves time and allows you to reach your goals faster than that of a hard work.

643
Common Forum / QUALITIES OF A GOOD STUDENT
« on: April 26, 2012, 10:34:47 PM »
we know Today’s students are tomorrow’s leaders of a country and the qualities of the student clearly determine the students bright future and carrier path. So, who is a good student? What are the qualities of a good student? Historically, the term ‘student’ referred anyone who learns something. However, the recent definition of a “student” is anyone who attends school, college, or university.

Again, what are the good qualities of a student? Based on my personal experience and research, I list down the qualities of a good student.

1. Attitude: Basically, a good student possesses the ability and willingness to learn new subjects even the subjects are not interesting.

2. Academic skills: Acquiring academic skills is the most important quality of a good student. Ability to read comprehensively, to write effectively, to speak fluently, and to communicate clearly are the key areas in which a good student must be proficient. Having a good handle in all these areas will make a student to shine in a class.

3. Ability: A good student has the ability to apply the results of his or her learning in to a creative way and achieve the goals.

4. Perceptiveness: How well a student can interpret and perceive meanings from a conversation greatly determines the quality of a good. A good student always perceives right meaning from conversations, but an average student often misunderstands the original thoughts of a speaker or writer and derives a wrong conclusion.

5. Self-Discipline: Discipline in managing the time is an important factor that every good student must possess. Often times, delaying the tasks, such as writing assignments, reading text books, etc, may negatively impact the ability of a student to achieve the goals.

6. Understanding rather than memorizing concepts: A lot of surveys suggest students must understand the concepts rather than just memorizing them. The memorized facts and theories will stay in students’ memory until they leave school, college, or university. Once out of school, the students will totally forget the core concepts that they learned. Therefore, it is essential a good student understand the concepts.

7. A good student must be a good listener and good manared. His/her attitude and behaviour with others must be good. 

644
Science Discussion Forum / The Metonic Cycle
« on: April 25, 2012, 10:26:33 PM »
The Metonic Cycle is the Moon’s 19-year cycle where the Moon returns to exactly the same place (at the same longitude and against the same constellation) in the sky with the same phase. The Metonic Cycle is a period of about 6939.6 days, the approximate length of both 235 consecutive lunations and 19 solar years. Knowledge of this cycle is important in determining when to assign intercalate months to lunisolar calendars. Meton, an Athenian who lived in the middle of the fifth century B. C. is the cycle's namesake. Meton himself referred to it in a publication as the nineteen-year cycle. There is some question as to whether Meton discovered it on his own or whether he learned of it from Babylonian sources, because it was discovered there about fifty years before Meton's time. Lunisolar calendars have twelve lunar cycles in their common years. That's about eleven days short of a solar year. Each month starts on the day of a new Moon, or on the day a new lunar crescent is first sighted. Without intercalation, months start eleven days later in relation to seasons each successive year. An ordinary calendar is a solar (Sun) calendar. It keeps the dates in sync with the Sun. For instance, the Sun is at its highest point as we view it around the 21st of June – the summer solstice. The solar cycle (a year) takes 365 and a quarter days to complete. Every four years is a leap year when an extra day is added to the year. This accounts for the quarter day and keeps the date nearly in sync with the seasons. The cycle is not quite 365 and a quarter days. The error is 3 days in 400 years. A lunar (Moon) calendar keeps the lunar dates in sync with the Moon. For example, the 1st of the month could be on the new Moon. Then the 7th of the month would fall at the waxing half Moon. The dates vary for different types of lunar calendars, Muslim, Chinese, Buddhist, Jewish etc. Some have the 1st on the full Moon. However, all follow the Metonic Cycle that keeps the lunar dates in sync with the Moon.

# Tropical Lunar Month: The Moon returns to the same spot in the sky (against the backdrop of the same constellation) every 27.322 days, which is called the Tropical Lunar month. However, the Moon's phase is not the same for two days.

# Synodic Lunar Month: The Moon returns to the same phase every 29.5306 days and is called the Synodic Lunar month. There are 12 synodic months and 13 tropical months (returns) in one year. Therefore, it takes 19 years (or 6939 days) for the Moon to return to the same spot in the sky at same phase. This can be seen as: 19 tropical years - 365.24 days x 19 = 6939.56 days, 
235 synodic months = 29.5306 days x 235 = 6939.691 days,
254 tropical months = 27.322 days x 254 = 6939.788 days.

# Lunar Leap Year (LLY): To keep the Moon's cycles as close to the Sun's cycle, an extra synodic month and an extra tropical month are added. So instead of 12 synodic months and 13 tropical months in a year, it is 13 synodic months and 14 tropical months.

645
Science Discussion Forum / The Tide Generating Force
« on: April 25, 2012, 09:56:53 PM »
The tidal force or tide generating force is a secondary effect of the force of gravity and is responsible for the tides. In other words, the forces that cause the tides are called the tide-generating forces. It arises because the gravitational acceleration experienced by a large body is not constant across its diameter. One side of the body has greater acceleration than its center of mass, and the other side of the body has lesser acceleration. The Moon's (or Sun's) gravity differential field at the surface of the Earth is known as the tide generating force. When a body (body 1) is acted on by the gravity of another body (body 2), the field can vary significantly on body 1 between the side of the body facing body 2 and the side facing away from body 2. This causes strains on both bodies and may distort them or even, in extreme cases, break one or the other apart. These strains would not occur if the gravitational field is uniform, since a uniform field only causes the entire body to accelerate together in the same direction and at the same rate. The Moon's (or Sun's)  force of gravity caused by an object gets weaker as one move farther away from that object. The Earth is pulling the Moon, and the Moon is pulling the Earth. The Moon pulls more strongly on the side of the Earth facing the Moon than on the side facing away from the Moon. Because the gravitational force on one side of the planet is different from that on the other side, it is called a tidal force. Because planets are not perfectly rigid, they deform when subjected to such tidal forces. They deform as if they are being pushed from the top and bottom, and a bulge forms on either side of the planet. These two bulges are called tides. On Earth, near the ocean, these tides can actually be seen. The ocean water rises high along the beach, twice each day. If a body is very rigid or is not held together well, instead of getting pushed and pulled out of shape, the tidal forces can actually tear the body in half. This is the primary mechanism that drives tidal action and explains two tidal equipotential bulges, accounting for two high tides per day.

Pages: 1 ... 41 42 [43] 44 45