Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Md. Alamgir Hossan

Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 36
31
আগামী জুলাই থেকে ব্যাংকে টাকা জমা রাখলে সরকার দ্বিগুণ কর কাটবে। ব্যাংক থেকে নিজের টাকা তুললেও দ্বিগুণ কর দিতে হবে। আবার ব্যাংক থেকে কেউ ঋণ নিতে গেলেও ঋণের সেই অর্থ থেকে দ্বিগুণ কর দিয়ে আসতে হবে সরকারকে। ‘আবগারি শুল্ক’ নামে এসব অর্থ কাটা হবে টাকা জমা দেওয়া ও তোলার সময়। আগামী অর্থবছরের বাজেটে এমন বিধান রাখার প্রস্তাব তৈরি করা হয়েছে বলে জাতীয় রাজস্ব বোর্ড (এনবিআর) সূত্রে জানা গেছে।
চলতি অর্থবছরের বাজেটে ২০ হাজার টাকা পর্যন্ত লেনদেন আবগারি শুল্কমুক্ত রাখা আছে। এনবিআরের প্রস্তাব অনুযায়ী আগামী অর্থবছরেও (২০১৭-১৮) তা বহাল থাকছে। অর্থাৎ ২০ হাজার টাকা পর্যন্ত লেনদেন করলে কোনো কর দিতে হবে না। ২০ হাজার এক টাকা থেকে এক লাখ টাকা পর্যন্ত জমা ও ঋণের ওপর চলতি বাজেটে ১৫০ টাকা আবগারি শুল্ক নিচ্ছে এনবিআর। আগামী বাজেটে তা বাড়িয়ে ২০০ টাকা করা হচ্ছে। এক লাখ এক টাকা থেকে ১০ লাখ টাকা পর্যন্ত জমা ও ঋণের ওপর চলতি বাজেটে আবগারি শুল্ক ধরা আছে ৫০০ টাকা। আগামী অর্থবছরে তা বাড়িয়ে এক হাজার টাকা করা হচ্ছে। ১০ লাখ এক টাকা থেকে এক কোটি টাকা পর্যন্ত লেনদেনের ওপর চলতি অর্থবছরে ১৫০০ টাকা নিচ্ছে সরকার। আগামী ১ জুলাই থেকে তিন হাজার টাকা নেওয়া হবে।

এক কোটি এক টাকা থেকে পাঁচ কোটি টাকা পর্যন্ত লেনদেনে চলতি অর্থবছরে সাত হাজার ৫০০ টাকা আবগারি শুল্ক আদায় করা হচ্ছে। এনবিআর সূত্র মতে, আগামী অর্থবছরে তা বাড়িয়ে ১৫ হাজার টাকা আরোপ করা হচ্ছে। একইভাবে পাঁচ কোটি এক টাকা থেকে আরো বেশি পরিমাণ অর্থ লেনদেনের ওপর বর্তমান আবগারি শুল্ক ১৫ হাজার টাকা থেকে বাড়িয়ে আগামী অর্থবছরে ৩০ হাজার টাকা নির্ধারণ করার প্রস্তাব চূড়ান্ত করা হয়েছে।
এনবিআর সূত্রে জানা যায়, ২০১৭-২০১৮ অর্থবছরের বাজেটের জন্য এনবিআরের চূড়ান্ত করা শুল্ক প্রস্তাবে এরই মধ্যে সই করেছেন অর্থমন্ত্রী আবুল মাল আবদুল মুহিত এবং জাতীয় রাজস্ব বোর্ডের (এনবিআর) চেয়ারম্যান মো. নজিবুর রহমান। এতে ২০ হাজার টাকার ওপরে লেনদেনের ক্ষেত্রে আবগারি শুল্ক দ্বিগুণ করার প্রস্তাব রয়েছে। ওই প্রস্তাব অনুযায়ী দেশের বাইরে যাতায়াতের জন্য বিমানে উঠতে গেলেও দ্বিগুণ আবগারি শুল্ক দিতে হবে প্রত্যেক ফ্লাইটে। চলতি অর্থবছরে আন্তর্জাতিক ফ্লাইট ও কানেকটিং ফ্লাইটের প্রতি সিটে প্রত্যেকবারের ক্ষেত্রে এক হাজার ৫০০ টাকা ও এক হাজার টাকা করে আবগারি শুল্ক আরোপ করা আছে। নতুন অর্থবছরে এই শুল্ক বাড়িয়ে তিন হাজার ও দুই হাজার টাকা করা হচ্ছে।

অর্থমন্ত্রী আবুল মাল আবদুল মুহিত দেশ থেকে বিড়ি উধাও করে দেওয়ার যে কথা আগে বলেছিলেন, নতুন বাজেটে তা পুরোপুরি বাস্তবায়নের চেষ্টা করছেন। বিড়ির ওপর সম্পূরক শুল্ক বাড়ানোর পাশাপাশি বিড়ির সর্বনিম্ন যে মূল্য নির্ধারণ করে দেওয়া হচ্ছে, তাতে এক টাকার নিচে কেউ একটি বিড়িও কিনতে পারবে না। ফিল্টারবিহীন হাতে তৈরি বিড়ির ২৫টি প্যাকেট কিনলে প্রতিটি এক টাকার সামান্য কমে যাওয়া যাবে। আটটি ও ১২টির প্যাকেট কিনলে এবং ফিল্টারযুক্ত হাতে তৈরি বিড়ি কিনলে প্রতিটির জন্য এক টাকা করে খরচ করতে হবে ধূমপায়ীকে। কম দামের সিগারেটে দেশি কম্পানিগুলোর স্বার্থ রক্ষা হচ্ছে। দেশীয় কম্পানির সর্বনিম্ন মূল্যের ১০ শালাকা সিগারেটের প্যাকেটের মূল্য হবে সর্বনিম্ন ২৭ টাকা, আন্তর্জাতিক কম্পানির ক্ষেত্রে এটি ৩৫ টাকা। তবে আন্তর্জাতিক কম্পানিগুলোর দামি সিগারেটের ওপর শুল্ক বাড়ানো হচ্ছে না। একইভাবে অপরিবর্তিত থাকছে গুল ও জর্দার ওপর আরোপিত সম্পূরক শুল্কও।

এনবিআর সূত্র মতে, প্রাইভেট কার, মোটরসাইকেল, বাইসাইকেল ও তিন চাকার অটোরিকশার মধ্যে কোনো কোনোটির ওপর সম্পূরক শুল্ক বাড়ানো হচ্ছে। কমানোও হচ্ছে কোথাও কোথাও। মাইক্রোবাসের ওপর সম্পূরক শুল্ক কমানো হচ্ছে। এতে মাইক্রোবাসের দাম কমতে পারে। তবে ১০০০ সিসি এবং ২১০০ থেকে ২৭৫০ সিসির প্রাইভেট কারের ওপর সম্পূরক শুল্ক বাড়ছে, ফলে এগুলোর দাম বাড়বে। বাড়বে বিভিন্ন ধরনের অযান্ত্রিক বাইসাইকেল এবং ডেলিভারির কাজে ব্যবহূত ট্রাইসাইকেলের দামও। তবে উচ্চবিত্ত মানুষের ব্যবহার করা জিপ গাড়ির শুল্ক হারে কোনো পরিবর্তন আসছে না। ফলে এগুলোর দামও অপরিবর্তিত থাকতে পারে। সম্পূরক শুল্ক কমছে বলে চার স্ট্রোকবিশিষ্ট সম্পূর্ণ তৈরি মোটরসাইকেল, চার স্ট্রোকবিশিষ্ট বিযুক্ত মোটরসাইকেলের আমদানি ব্যয়ও কমবে। ফলে এগুলোর দামও কমতে পারে।

নতুন ভ্যাট আইনে ভ্যাট ব্যবস্থা ডিজিটালাইজেশন করা হচ্ছে। ফলে আমদানি পর্যায়ে ব্যবসায়ীদের যে উেস ভ্যাট দিতে হয় তা থেকে পাওয়ার আশা ছিল তাদের। তবে সে পথে হাঁটছে না এনবিআর। বরং বিভিন্ন পণ্য আমদানির ওপর বর্তমান ১.৫ শতাংশ থেকে ৫ শতাংশ পর্যন্ত থাকা উেস ভ্যাট নতুন অর্থবছরে ৫ শতাংশ করার প্রস্তাব দিয়েছে এনবিআর। এতে আমদানিকারকদের খরচ বাড়বে বলে মনে করছেন তাঁরা। এআইটি হিসেবে আমদানিকারকদের কেবল বাড়তি অর্থই ব্যয় করতে হবে না, তা সমন্বয়ের জন্যই বাড়তি সময় অপেক্ষা করতে হবে। বিদ্যমান ভ্যাট আইনে উেস ভ্যাট সমন্বয় করার বিধান রয়েছে ওই অর্থবছরের মধ্যেই।

অর্থাৎ যে অর্থবছরে কোনো আমদানিকারকের কাছ থেকে উেস ভ্যাট নেওয়া হবে, ওই অর্থবছরেই তা সমন্বয় করতে হবে। ভ্যাট আইন সংশোধন করে সমন্বয়ের সময়সীমা ওই অর্থবছর ছাড়াও আরো দুই বছরের জন্য বাড়ানো হচ্ছে। অর্থাৎ সমন্বয় ছাড়াই আমদানিকারকের দেওয়া উেস ভ্যাট প্রায় তিন বছর থাকবে এনবিআরের কাছে।

32
ত্রিদেশীয় সিরিজের শিরোপা আগেই জিতে ফেলেছিল নিউজিল্যান্ড। শেষ ম্যাচটি তাই পরিণত হয়েছিল নিয়মরক্ষার। তবে, বাংলাদেশের জন্য ছিল এটা খুবই গুরুত্বপূর্ণ একটি ম্যাচ। নিউজিল্যান্ডেরকে এই ম্যাচে হারাতে পারলে র‌্যাংকিংয়ে ছয় নম্বরে ওঠার পাশাপাশি ২০১৯ বিশ্বকাপে সরাসরি খেলাও নিশ্চিত হয়ে যাবে বাংলাদেশের।

মাশরাফি বিন মর্তুজারা সেই অর্জনটাই উপহার দিলো বাংলাদেশকে। ক্লনটার্ফে নিউজিল্যান্ডকে ৫ উইকেটের ব্যবধানে হারিয়ে সরাসরি বিশ্বকাপে খেলার যোগ্যতা অর্জন করে ফেলেছে। যদিও বিশ্বকাপে সরাসরি খেলার যোগ্যতা অর্জনের সময়সীমা বেধে দেয়া আছে চলতি বছরের ৩০ সেপ্টেম্বর পর্যন্ত।

তবে, র‌্যাংকিংয়ে ৬ নম্বরে ওঠার পাশাপাশি সাত নম্বরে নেমে যাওয়া শ্রীলঙ্কার সঙ্গে ব্যবধান ভগ্নাংশের হলেও আট নম্বরে থাকা পাকিস্তানের সঙ্গে ব্যবধান ৫ এবং নয় নম্বরে থাকা ওয়েস্ট ইন্ডিজের সঙ্গে ব্যবধান তৈরি হয়েছে ১৪ পয়েন্টের।

৩০ সেপ্টেম্বরের মধ্যে হয়তো পাকিস্তানের রেটিং পয়েন্ট বাড়ার সম্ভাবনা রয়েছে; কিন্তু ৯ নম্বরে থাকা ওয়েস্ট ইন্ডিজের রেটিং পয়েন্ট বাড়ার কোনোই সম্ভাবনা নেই আর। সুতরাং, ৩০ সেপ্টেম্বরের মধ্যে র‌্যাংকিংয়ের সেরা আটটি দলের মধ্যে থাকতে পারলেই বিশ্বকাপে সরাসরি খেলা নিশ্চিত।

আপাতত আইসিসি চ্যাম্পিয়ন্স ট্রফি খেলতে গিয়ে আর মাশরাফিদের র‌্যাংকিং নিয়ে ভাবতে হবে না। তিনটি বিশ্বকাপজয়ী দল পাকিস্তান, শ্রীলংকা এবং ওয়েস্ট ইন্ডিজকে পেছনে ফেলেছে বাংলাদেশ। আইসিসি চ্যাম্পিয়ন্স ট্রফিতে শ্রীলঙ্কা এবং পাকিস্তানের চেয়ে এগিয়ে থেকেই খেলতে নামবে টাইগাররা।

আয়ারল্যান্ডের কাছে যদি দ্বিতীয় ম্যাচে বাংলাদেশ হেরে যেতো তাহলে র‌্যাংকিংয়ে বড় ধরনের অধঃপতন ঘটে যেতো মাশরাফিদের। রেটিং পয়েন্ট একলাফে নেমে আসতো ৮৩-তে। তখন, পাকিস্তান উঠে যেতো বাংলাদেশের ওপরে, সাত নম্বরে। বাংলাদেশ নেমে যেতো আট নম্বরে। ওয়েস্ট ইন্ডিজের সঙ্গে ব্যবধানটা হতো মাত্র চার পয়েন্টের।

আয়ারল্যান্ডকে বড় ব্যবধানে হারানোর কারণে বড় অধঃপতনের শঙ্কাটা কেটে গিয়েছিল। বাংলাদেশ সাত নম্বরেই ছিল। শেষ ম্যাচে নিউজিল্যান্ডকে হারিয়ে রেটিং পয়েন্ট এক লাফে ৯১ থেকে হয়ে গেলো ৯৩। ভগ্নাংশের ব্যবধানে শ্রীলঙ্কার উপরে উঠে গেলো বাংলাদেশ।

33
নিউজিল্যান্ড প্রথম ওভারেই বোলিংয়ে আনে ৩৭ বছর বয়সী অফ-স্পিনার জিতান প্যাটেলকে। প্রথম বলেই এগিয়ে এসে বলটা লং-অন দিয়ে হাওয়ায় ভাসিয়ে দেন তামিম ইকবাল। প্রথম বলেই ছক্কা। আগের ম্যাচে আয়ারল্যান্ডের বিপক্ষে করেছিলেন ধীরলয়ের ব্যাটিং। কাল প্রথম বলে ছক্কা মেরে আÍবিশ্বাসের জানান দেন এই বাঁ-হাতি ব্যাটসম্যান। পরে সাব্বির রহমানকে নিয়ে ১৩৬ রানের জুটি গড়ে বাংলাদেশকে এগিয়ে দেন জয়ের পথে।

প্রথম বলে ছক্কা মেরে তামিম ছোট্ট একটি রেকর্ডের তালিকায় ঢুকে গেছেন। বিশ্বের চতুর্থ ব্যাটসম্যান হিসেবে ওয়ানডে ক্রিকেটে প্রথম বলে ছয় হাঁকিয়েছেন তিনি। একই ওভারে জিতানের প্রথম বলে পয়েন্টে ক্যাচ দিয়ে ফেরেন সৌম্য সরকার। শুরুতে সৌম্যকে হারিয়ে খানিকটা চাপে পড়ে যায় বাংলাদেশ। এরপরই ঠাণ্ডা মাথায় নিজের ইনিংসটা টেনে নিয়ে গেছেন তামিম।

টেস্ট প্রথম বলেই ছক্কা মারার ঘটনার সঙ্গে জড়িয়ে আছে বাংলাদেশের নাম। সেই একমাত্র ঘটনায় বোলার ছিলেন বাংলাদেশের সোহাগ গাজী। ক্রিস গেইলের ছক্কার শিকার হয়েছিলেন সেই ম্যাচে অভিষিক্ত স্পিনার গাজী। তবে ওয়ানডেতে ১৯৯২ সালে ওয়াসিম আকরামকে প্রথম বলে সীমানা ছাড়া করেছিলেন নিউজিল্যান্ডের ওপেনার মার্ক গ্রেটব্যাচ ছয় বছর পর ১৯৯৮ সালে ওয়েস্ট ইন্ডিজের ফিলো ওয়ালেস ভারতের জাভাগাল শ্রীনাথের বলে ছক্কা হাকিয়েছিলেন।

ওই ঘটনাটাও অবশ্য বাংলাদেশে, প্রথম চ্যাম্পিয়ন্স ট্রফিতে। তার আরও ছয় বছর পর অস্ট্রেলিয়ার জ্যাসন গিলেস্পির বলে ভারতের বীরেন্দর সেহওয়াগ গ্যালারিতে পাঠিয়েছিলেন বল। পরে ২০১৫ সালে প্রথম বলে অস্ট্রেলিয়ার মিচেল জনসনের বলে নিউজিল্যান্ডের মার্টিন গাপটিল ছয় মারেন। তবে ম্যাচের প্রথম বলে এখনও কেউ ছক্কা মারতে পারেননি। সব ছক্কায় হয়েছে ম্যাচের দ্বিতীয় ইনিংসের প্রথম বলে।

প্রথম বলে একটি রেকর্ড গড়া তামিম শেষ পর্যন্ত ৮০ বলে ওই এক ছক্কা ও ছয় চারে ৬৫ রান করে আউট হয়েছেন। এদিন হাফ সেঞ্চুরি করেছেন সাব্বির রহমানও। তিনিও ৮৩ বলে ৬৫ করে রানআউট হয়ে ফেরেন। তাদের দেখানো পথেই পরে মুশফিকুর রহিম ও মাহমুদউল্লাহ ৭২ রানের অবিচ্ছিন্ন জুটি গড়ে বহুল প্রতীক্ষিত জয় এনে দেন বাংলাদেশকে।

34
Business Administration / The science and Art of Management
« on: May 23, 2017, 04:58:32 PM »
I believe that management can be studied and refined to a science. You can study what other great managers do, you can read the latest "how to" book to polish your skills and learn how to manage or handle a particular situation. Leadership on the other hand is a very different matter. A friend of mine and I were talking the other day about Managers vs. Leaders and he made what I thought was quite a profound statement. "Managers take a situation and find a way to fix the problem; Leaders see the situation before it ever becomes a problem."
True Leadership is an art. One that cannot be taught or studied, but only learned Through mistakes as a "manager" and years of trial and error, you discover what your talents are and what you have to offer your team as well as your peers. You discover what your team needs from you to become successful and you find a way to take them there. A manager will use their tried and true methods with each new set of employees they encounter, but a Leader will never steer his people to greatness the same way twice.
I believe that management is absolutely an art. Almost one can learn how to be a manager but the art of it is to become a "Great Manager". So, i strongly believe that management is a pure art. And it brings this management as a science to an art form.
Management can be considered as both science as well as an art.
Management is Science because of several reasons like - it has universally accepted principles, it has cause and effect relationship etc, and at the same time it is art because it requires perfection through practice, practical knowledge, creativity, personal skills etc.
Management is both an art and a science. Management combines features of both science as well as art. It is considered as a science because it has an organized body of knowledge which contains certain universal truth. It is called an art because managing requires certain skills which are personal possessions of managers. Science provides the knowledge & art deals with the application of knowledge and skills.
A manager to be successful in his profession must acquire the knowledge of science & the art of applying it. Therefore management is a judicious blend of science as well as an art because it proves the principles and the way these principles are applied is a matter of art. Science teaches to ‘know’ and art teaches to ‘do’. E.g. A person cannot become a good singer unless he has knowledge about various ragas & he also applies his personal skill in the art of singing. Same way it is not sufficient for manager to first know the principles but he must also apply them in solving various managerial problems that is why, science and art are not mutually exclusive but they are complementary to each other (like tea and biscuit, bread and butter etc.).
The old saying that “Manager are Born” has been rejected in favor of “Managers are Made”. It has been aptly remarked that management is the oldest of art and youngest of science. To conclude, we can say that science is the root and art is the fruit.

35
Business Administration / Basic roles of Management
« on: May 23, 2017, 04:57:34 PM »
Mintzberg published his Ten Management Roles in his book, "Mintzberg on Management: Inside our Strange World of Organizations," in 1990.
The ten roles are:
1.   Figurehead.
2.   Leader.
3.   Liaison.
4.   Monitor.
5.   Disseminator.
6.   Spokesperson.
7.   Entrepreneur.
8.   Disturbance Handler.
9.   Resource Allocator.
10.   Negotiator.
The 10 roles are then divided up into three categories, as follows:
Category   Roles
Interpersonal   Figurehead
Leader
Liaison
Informational   Monitor
Disseminator
Spokesperson
Decisional   Entrepreneur
Disturbance Handler
Resource Allocator
Negotiator
Let's look at each of the ten managerial roles in greater detail.
Interpersonal Category
The managerial roles in this category involve providing information and ideas.
1.   Figurehead – As a manager, you have social, ceremonial and legal responsibilities. You're expected to be a source of inspiration. People look up to you as a person with authority, and as a figurehead.
2.   Leader – This is where you provide leadership for your team, your department or perhaps your entire organization; and it's where you manage the performance and responsibilities of everyone in the group.
3.   Liaison – Managers must communicate with internal and external contacts. You need to be able to network effectively on behalf of your organization.
Informational Category
The managerial roles in this category involve processing information.
4.   Monitor – In this role, you regularly seek out information related to your organization and industry, looking for relevant changes in the environment. You also monitor your team, in terms of both their productivity, and their well-being.
5.   Disseminator – This is where you communicate potentially useful information to your colleagues and your team.
6.   Spokesperson – Managers represent and speak for their organization. In this role you're responsible for transmitting information about your organization and its goals to the people outside it.
Decisional Category
The managerial roles in this category involve using information.
7.   Entrepreneur – As a manager, you create and control change within the organization. This means solving problems, generating new ideas, and implementing them.
8.   Disturbance Handler – When an organization or team hits an unexpected roadblock, it's the manager who must take charge. You also need to help mediate disputes within it.
9.   Resource Allocator – You'll also need to determine where organizational resources are best applied. This involves allocating funding, as well as assigning staff and other organizational resources.
10.   Negotiator – You may be needed to take part in, and direct, important negotiations within your team, department, or organization.

36
Business Administration / Conceptual Skills
« on: May 23, 2017, 04:56:59 PM »
Conceptual skills present knowledge or ability of a manager for more abstract thinking. That means he can easily see the whole through analysis and diagnosis of different states. In such a way they can predict the future of the business or department as a whole.
Why managers need these skills?
As a first, a company contains more business elements or functions as selling, marketing, finance, production… All these business elements have different goals even completely opposed goals. Think about marketing and production as a business function and their specific goals. You’ll see the essential difference. The conceptual skills will help managers to look outside their department’s goals. So, they will make decisions that will satisfy overall business goals.
Conceptual skills are vital for top managers, less important for mid-level managers, and not required for first-level managers. As we go from a bottom of the managerial hierarchy to the top, the importance of these skills will rise.

37
Business Administration / Technical Skills
« on: May 23, 2017, 04:56:34 PM »
As the name of these skills tells us, they give the manager’s knowledge and ability to use different techniques to achieve what they want to achieve. Technical skills are not related only for machines, production tools or other equipment, but also they are skills that will be required to increase sales, design different types of products and services, market the products and services…
For example, let’s take an individual who works in the sales department and have high developed sales skills obtained through education and experience in his department or the same departments in different organizations. Because of these skills that he possesses, this person can be a perfect solution to become sales manager. This is the best solution because he has great technical skills related to the sales department.
On the other hand, the person who becomes sales manager will start to build his next type of required skills. It is because if his task until now was only to work with the customers as sales representative, now he will need to work with employees in the sales department as addition to the work with customers.
Technical skills are most important for the first-level managers. What it comes to the top managers, these skills are not something with high significance level. As we go through a hierarchy from the bottom to higher levels, the technical skills lose their importance.

38
Business Administration / Three Types of Managerial Skills
« on: May 23, 2017, 04:56:09 PM »
Three Types of Managerial Skills
Robert Katz identifies three types of skills that are essential for a successful management process:
•   Technical,
•   Conceptual and
•   Human or interpersonal management skills.

39
Business Administration / Financial management:
« on: May 23, 2017, 04:55:41 PM »
Financial management can be looked upon as the study of relationship between the raising of funds and the deployment of funds. The subject matter of financial management is: capital budgeting cost of capital, portfolio management, dividend policy, short and long term sources of finance. Financial management involves mainly three decisions pertaining to:
1. Investment policies:
It dictates the process associated with capital budgeting and expenditures. All proposals to spend money are ranked and investment decisions are taken whether to sanction money for these proposed ventures or not.
2. Methods of financing:
A proper mix of short and long term financing is ensured in order to provide necessary funds for proposed ventures at a minimum risk to the enterprise.
3. Dividend decisions:
This decision affects the amount paid to shareholders and distribution of additional shares of stock.
5. Marketing management:
Philip Kotler views marketing as a social and managerial process by which individuals and group obtain what they need and want through creating and exchanging products and values with others. American Marketing Association defines market¬ing management as the “process of planning and executing the conception, pricing, promotion and distribution of ideas, goods and services to create exchange that satisfy individual and organizational objectives.”
The course content of marketing management generally includes: marketing concept, consumer behavior, marketing mix, market segmentation, product and price decisions, promotion and physical distribution, marketing research and information, international marketing etc.
Modern marketing management is bridging the gap of demand and supply through de-marketing, re marketing, over-marketing and meta- marketing. Modern marketing, from societal point of view, is the force that harnesses a nation’s industrial capacity to meet the society needs and wants.
The main function of modern management is to organize human and physical resources and direct them toward efficient performance and higher productivity at the minimum costs. The same line of thinking can be applied in various functional areas viz., personnel, production, office finance and marketing. Modern managers are the harbinger of cooperation, fellow feeling, mutual understanding and growth.
Business Management Ideas.com is a comprehensive idea publishing site specially developed for school and college students, teachers, and learners. The entire article published on this website is contributed by users like you with a single vision to spread knowledge.

40
Business Administration / Office management:
« on: May 23, 2017, 04:55:01 PM »
Office management can be defined as, “the organization of an office in order to achieve a specified purpose and to make the best use of the personnel by using the most appropriate machines and equipment, the best possible methods of work and by providing the most suitable environment.”
The main topics of office management are: office accommodation, layout and environment, communication, handling correspondence and mail, typing and duplicating, record management and filing, indexing, forms and stationary, machines and equipments, O & M, office reporting, work measurement and office supervision.

41
Business Administration / Production management:
« on: May 23, 2017, 04:54:41 PM »
Production management refers to planning, organization, direction, coordination and control of the production function in such a way that desired goods and services could be produced at the right time, in right quantity, and at the right cost. Some authors treat material, purchase and inventory management as part of production management. Production management involves the following functions:
(a) Product planning and development,
(b) Plant location, layout and maintenance,
(c) Production systems and machines,
(d) Management of purchase and storage of materials,
(e) Ensuring effective production control.

42
Business Administration / Human resource management:
« on: May 23, 2017, 04:54:14 PM »
Human resource development or personnel management or manpower management is concerned with obtaining and maintaining of a satisfactory and satisfied work force i.e., employees. It is a specialized branch of management concerned with ‘man management’.
The recruitment, placement, induction, orientation, training, promotion, motivation, performance appraisal, wage and salary, retirement, transfer, merit-rating, industrial relations, working conditions, trade unions, safety and welfare schemes of employees are included in personnel management. The object of personnel management is to create and promote team spirit among workers and managers.

43
It is also called operational management or functional areas of management. As being management, a social and universal process, its area is very wider. Inter disciplinary approach of management widens the functional areas.
Image Courtesy: business2community.com
There are five main functional areas of management viz., human resource, production office, finance and marketing; which have been discussed below.
Nowadays, some new and emerging dimen¬sions are also considered areas of management as: time management, environment management, transport management, international management, for ex management.
In time management, the emphasis is given on achieving the target in minimum time. By the nature, only one thing time is allotted equally to every creature as 24 hours in a day. But the person, who knows the art of time management, ranks first. Japanese time management is regarded best in the world.
In environment management, the efforts are made to check the different types of industrial pollution viz., air, water and noise. It is the responsibility of general manager to plan for congenial ecology to plant, animal and human being. Transport management is the specialized branch for arranging efficient and cheaper transport facility.
In the age of multinational corporations (MNCs), the primary concern of international management is with the management of people, material and money of the international environment.
It is the extension of simple management process itself, but across national frontiers. A manager while dealing with different nations must take into account the legal, political, social, economic and technical aspects in the global perspective. Forex (foreign exchange) management is the application of management principles for earning more and more foreign money.

44
Business Administration / Lower Level of Management
« on: May 23, 2017, 04:53:16 PM »
Lower level is also known as supervisory / operative level of management. It consists of supervisors, foreman, section officers, superintendent etc. According to R.C. Davis, “Supervisory management refers to those executives whose work has to be largely with personal oversight and direction of operative employees”. In other words, they are concerned with direction and controlling function of management. Their activities include -
a.   Assigning of jobs and tasks to various workers.
b.   They guide and instruct workers for day to day activities.
c.   They are responsible for the quality as well as quantity of production.
d.   They are also entrusted with the responsibility of maintaining good relation in the organization.
e.   They communicate workers problems, suggestions, and re commendatory appeals etc to the higher level and higher level goals and objectives to the workers.
f.   They help to solve the grievances of the workers.
g.   They supervise & guide the sub-ordinates.
h.   They are responsible for providing training to the workers.
i.   They arrange necessary materials, machines, tools etc for getting the things done.
j.   They prepare periodical reports about the performance of the workers.
k.   They ensure discipline in the enterprise.
l.   They motivate workers.
m.   They are the image builders of the enterprise because they are in direct contact with the workers.

45
Business Administration / Middle Level of Management
« on: May 23, 2017, 04:52:38 PM »
The branch managers and departmental managers constitute middle level. They are responsible to the top management for the functioning of their department. They devote more time to organizational and directional functions. In small organization, there is only one layer of middle level of management but in big enterprises, there may be senior and junior middle level management. Their role can be emphasized as -
a.   They execute the plans of the organization in accordance with the policies and directives of the top management.
b.   They make plans for the sub-units of the organization.
c.   They participate in employment & training of lower level management.
d.   They interpret and explain policies from top level management to lower level.
e.   They are responsible for coordinating the activities within the division or department.
f.   It also sends important reports and other important data to top level management.
g.   They evaluate performance of junior managers.
h.   They are also responsible for inspiring lower level managers towards better performance.

Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 36