Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Badshah Mamun

Pages: 1 2 3 [4] 5 6 ... 133
46
Rahimafrooz - 65 Years of Enriching Lives


47
Niaz Rahim | True Leadership at SDIS


48
A speech by Mr. Niaz Rahim on the occasion of Bangladesh's 50 years of Independence.


49
রহিম আফরোজ গ্রুপ


50
একে খাঁন প্রতিষ্ঠাতার জীবনী একে খাঁন গ্রুপ


51
Mr. A. K. Khan (A.K. KHAN & COMPANY LTD.) / AK Khan corporate film
« on: January 24, 2023, 12:33:11 PM »
AK Khan corporate film


52
মির্জা আহমেদ ইস্পাহানীর জীবনী ।।
Biography Of Mirza Ahmed Ispahani ।।




53
M Salman Ispahani, Vice President (Golf Wing) of BGCC Shares his thought on golf with TheGolfHouse.


54
Profile of Mr. Mirza Salman Ispahani


Mr. Mirza Salman Ispahani is the son of Mirza Mehdy (Sadri) Ispahani and Sultani Ispahani, born in December, 1957. Mr Salman Ispahani has completed BA(Hons) Law,  Bar at Law (Lincolns Inn) Called to the Bar in 1981.

The Education, Science, Technology and Cultural Development Trust (ESTCDT), the Founding Trust of Independent University, Bangladesh and Chittagong Independent University, welcomes Mr. Mirza Salman Ispahani to the Board as a Trustee.

Mr. Salman Ispahani is the Managing Director of M M Ispahani Limited. He is the Chairman of Ispahani Public School & College. Mr. Salman Ispahani is the former chairman of Chittagong Stock Exchange Limited. He is the former Chairman of the Tea Traders Association of Bangladesh. He was elected as the chairman of the International Cotton Association for 2017–18, Liverpool, UK, (first Bangladeshi to achieve this prestigious position). He was elected to the ICA Board of Directors in 2013. He was also a member of the Bangladesh Cricket Board. He is the honorary consul of Italy in Chittagong. Mr. Salman is also an avid golf player, playing in many national tournaments and hosts the annual Ispahani Cup golf tournament and is the Vice-President (Golf Wing) of Bhatiary Golf & Country Club, Chittagong. He is the immediate past Chairman, Board of Trustees, The Duke of Edinburgh’s Award Foundation, Bangladesh.

Source: http://isatlbd.com/staff/mirza-salman-ispahani/

55
অনলাইন জিডি করার নিয়ম


56
"পৃথিবীর সবচে ইনোভেটিভ দেশগুলো!
জাকারিয়া স্বপন

গতকাল একটা রিপোর্ট পড়ছিলাম, যেখানে এই পৃথিবীর সবচে ইনোভেটিভ দেশগুলোর ইনডেক্স প্রকাশ করা হয়েছে। জাতিসংঘের একটি প্রতিষ্ঠান ওয়ার্ল্ড ইন্টেলেকচুয়াল প্রোপার্টিজ ওর্গানাইজেশন এটা তৈরী করেছে। রিপোর্টটি খুব ইন্টারেস্টিং। তাই কিছুটা লিখে রাখছি।

[https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo-pub-2000-2022-en-main-report-global-innovation-index-2022-15th-edition.pdf]

মূলত ৭টা বড় দাগের ক্যাটাগরিতে ৮১টি বিষয়ের ওপর ভিত্তি করে এই ইন্ডেক্স তৈরী করা হয়েছে। সেগুলো হলো- 
১). ব্যবসা আধুনিকতা (গবেষণায় বিনিয়োগ কেমন, কতটা বিদেশী বিনিয়োগ হয়েছে ইত্যাদি)
২). বাজার আধুনিকতা (দেশের জিডিপি কেমন, স্থানীয় বাজারে প্রতিযোগিতা কেমন ইত্যাদি)
৩). ভৌত অবকাঠামো (রাস্তাঘাট, স্কুল, হাসপাতাল, বিদ্যুৎ সাশ্রয়ী ইত্যাদি)
৪). মানব সম্পদ ও গবেষণা (জনপ্রতি সরকারের বিনিয়োগ, সায়েন্টিফিক গবেষণা প্রতিষ্ঠানগুলোর মান ইত্যাদি)
৫). প্রাতিষ্ঠানিক সবলতা (রাজনৈতিক স্থিতিশীলতা, নিরাপত্তা, একটা ব্যবসা শুরু করতে কতটা সহজ ইত্যাদি)
৬). ক্রিয়েটিভ আউটপুট (সবচে দামী ব্র্যান্ড, ইন্ড্রাস্ট্রিয়াল অ্যাপলিকেশন, ট্রেডমার্ক অ্যাপলিকেশন ইত্যাদি)
৭). জ্ঞান এবং প্রযুক্তির ব্যবহার (প্যাটেন্ট, শ্রমিকের দক্ষতা, সফটওয়্যারের ব্যবহার ইত্যাদি)

রিপোর্টটির মতে, ২০০০ সালের পর থেকে গত ২০ বছরে এই পৃথিবীতে গবেষণায় খরচ ৩ গুণ বেড়ে দাড়িয়েছে ২.৪ ট্রিলিয়ন ডলার। ১৯৬০ সালে মার্কিন যুক্তরাস্ট্র তার বাজেটের শতকরা ৭০% ব্যয় করতো গবেষণায়। কিন্তু সেটা কমে এখন শতকরা ৩০% নেমে গেছে। সেই দিক থেকে আমেরিকা অনেক কিছুতেই পিছিয়ে গেছে কিংবা বিশ্বের অন্যান্য দেশগুলো এগিয়ে এসেছে। তবে গবেষণা ব্যয়ের পাশাপাশি আরো কিছু বিষয়ও প্রভাব ফেলে যেমন প্রযুক্তির ব্যবহার (সকল স্তরে), সায়েন্টিফিক রিসার্চ, ভেঞ্চার ক্যাপিটালের ফ্লো ইত্যাদি।

দুই.
যখনি এই ধরণের কোনও বিপোর্ট বের হয়, তখন নিশ্চই আমরা সবাই দেখতে চাই, সেখানে বাংলাদেশের অবস্থান কোথায়! যেমন বাংলাদেশ দূর্নীতে কত নাম্বার, পরিবেশ দূষণে কত নাম্বার, ইন্টারনেট ব্যবহারে কত নাম্বার, সুখী দেশ হিসেবে কত নাম্বার - এমন অনেক রিপোর্ট বছরের বিভিন্ন সময়ে মিডিয়াতে আসে। দূর্নীতিতে আমরা উপরের দিকে থাকি, আর অন্যান্যগুলোতে আমাদেরকে নীচ থেকে শুরু করতে হয়। অনেকেই বলে থাকেন, এটা হয়তো এক ধরনের নেগেটিভ প্রচারণা কিংবা শত্রুতা থেকেই করা হয়ে থাকে। সেই আলাপে না গিয়ে চট করে দেখে ফেলি, আমরা কোথায় আছি - এবং সেটা মোটামুটি গ্রহনযোগ্য কি না?

গত ১২ বছর একটানা সবচে ইনোভেটিভ দেশ হিসেবে নিজেকে ধরে রেখেছে সুইজারল্যান্ড। তারা আমেরিকা, অস্ট্রেলিয়া, ইসরাইল কিংবা জাপানের চেয়েও ভালো করছে। তার মূল কারনটি হিসেবে বলা হয়েছে, ওই দেশটির ইন্টেলেকচুয়াল প্রোপার্টি আইন এবং তার প্রয়োগ সবচে ভালো। পাশাপাশি তাদের বিশ্ববিদ্যালয় এবং শিল্প-প্রতিষ্ঠানগুলো একসাথে কাজ করে থাকে। তাদের স্কোর হলো ৬৪.৬।

এরপর ৬১.৮ স্কোর নিয়ে দ্বিতীয় স্থানে রয়েছে মার্কিন যুক্তরাস্ট্র। তবে গবেষণায় তাদের বিনিয়োগ এখনও সবচে বেশি - বছরে প্রায় ৭০০ বিলিয়ন ডলার। তাদের ব্যবসায়ীক প্রতিষ্ঠানগুলো সবচে বেশি ব্যয় করে থাকে এই খাতে। যেমন অ্যামাজন (৪২.৭ বিলিয়ন ডলার), আলফাবেট (২৭.৬ বিলিয়ন ডলার), মাইক্রোসফট (১৯.৩ বিলিয়ন ডলার) এবং অ্যাপল (১৮.৮ বিলিয়ন ডলার)। এই প্রতিষ্ঠানগুলোর গবেষণার বাজেট আমাদের পুরো দেশের বাজেটের চেয়ে বেশি।

আমেরিকার পরের স্থানের দেশগুলো হলো ৩. সুইডেন (৬১.৬) ৪. যুক্তরাজ্য (৫৯.৭) ৫. হল্যান্ড (৫৮.০) ৬). দক্ষিণ কোরিয়া (৫৭.৮) ৭. সিঙ্গাপুর (৫৭.৩) ৮. জার্মানী (৫৭.২) ৯. ফিনল্যান্ড (৫৬.৯) এবং ১০. ডেনমার্ক (৫৫.৯)।

বাংলাদেশের স্কোর হলো ১৯.৭, যা আমাদেরকে ১০২ অবস্থান দিয়েছে। আমাদের আগের দেশটি হলো ত্রিনিদাদ এন্ড টোবাগো (১০১), আর পরের দেশটি হলো তানজানিয়া (১০৩)। ভৌগলিকভাবে আমাদের আশেপাশের দেশগুলোর ভেতর ১১তম স্থানে আছে চীন (স্কোর ৫৫.৩), ৪০তম স্থানে ভারত (৩৬.৬), ৪৮তম স্থানে ভিয়েতনাম, ৮৭তম স্থানে পাকিস্তান (২৩.০) এবং ১১১তম স্থানে নেপাল (১৭.৬)।

তিন.
উপরের যে ৭টি ক্যাটাগরিকে ভিত্তি ধরা হয়েছে, সেগুলোতে বাংলাদেশ কেমন করছে?

- ব্যবসা আধুনিকতা (গবেষণায় বিনিয়োগ কেমন, কতটা বিদেশী বিনিয়োগ হয়েছে ইত্যাদি): বাংলাদেশ গবেষণায় বাজেট বাড়িয়েছে, কিংবা আদৌ গবেষণা হয় - সেটা বলা যাবে না। উপরন্তু সরকারের এবং বিশ্ববিদ্যালয়ের গবেষণার বাজেট খরচ করা যায়নি বলে পত্রপত্রিকায় রিপোর্ট আসে। আমাদের অবশ্য তত টাকাও নেই যে খরচ করবো। তবে যেটুকু আছে, সেটাও সুষ্ঠভাবে হচ্ছে, কেউ বলতে পারবেন না। সেই হিসেবে এই ক্যাটাগরিতে আমরা নম্বর কম পেতেই পারি।

- বাজার আধুনিকতা (দেশের জিডিপি কেমন, স্থানীয় বাজারে প্রতিযোগিতা কেমন ইত্যাদি): বাংলাদেশের জিডিপির আকার বড় হচ্ছে। এটা ইতিবাচক। তবে প্রতিযোগিতা যে খুবই অসুস্থ্য সেটা বোধ করি সবাই মেনে নিবেন। এখানে যারা ব্যবসা করেন, তারা মুনাফা করেন সরকারকে ফাঁকি দিয়ে, আর ব্যাংক খালি করে - প্রকৃত ব্যবসা করে নয়। এটাই বাস্তবতা। ব্যাংকে রাখা পাবলিকের টাকা ফাও নিয়ে ফেলতে পারলে তো আর ব্যবসা করার দরকার নাই। ওই টাকার কিছু অংশ দিয়ে কিছু মানুষকে বছরের পর বছর পালার নামই হলো ব্যবসা। ব্যাংক খালি করার যে ইনোভেশন, সেটা নিশ্চই এখানে ধরা হয়নি। তাহলে অনেক পয়েন্ট যোগ হতো। আর সিন্ডিকেটের কথা নাই-বা বললাম। সেই হিসেবে এখানে জিডিপি'র জন্য কিছু পয়েন্ট পাওয়া যেতে পারে।

- ভৌত অবকাঠামো (রাস্তাঘাট, স্কুল, হাসপাতাল, বিদ্যুৎ সাশ্রয়ী ইত্যাদি): বাংলাদেশে বিগত বছরগুলোতে এই ধরণের ভৌত অবকাঠামো উন্নয়নে বিনিয়োগ করা হয়েছে। তবে বিদ্যুৎ সাশ্রয়ী কি না, সেটা নিয়ে বিতর্ক আছে বৈকি! পয়েন্টের দিক থেকে এখানে বাংলাদেশ ভালো নম্বর পেয়ে থাকবে হয়তো।

- মানব সম্পদ ও গবেষণা (জনপ্রতি সরকারের বিনিয়োগ, সায়েন্টিফিক গবেষণা প্রতিষ্ঠানগুলোর মান ইত্যাদি): এই খাতে আমরা খুব বেশি পয়েন্ট পেয়েছি বলে মনে হয় না। বাংলাদেশে সায়েন্টিফিক গবেষণা করে এমন প্রতিষ্ঠানের সংখ্যা খুবই কম। আইসিডিডিআরবি, এবং কৃষি গবেষণা ছাড়া আর কোনও খাতে তেমন সংবাদ চোখে পড়েনি। তবে কারো জানা থাকলে, সেগুলো এখানে যুক্ত করতে পারেন।

- প্রাতিষ্ঠানিক সবলতা (রাজনৈতিক স্থিতিশীলতা, নিরাপত্তা, একটা ব্যবসা শুরু করতে কতটা সহজ ইত্যাদি): রাজনীতি নিয়ে কথা বলাটা নিরাপদ হবে না। তবে বাংলাদেশে ব্যবসা শুরু করা, কিংবা ব্যবসা পরিচালনা করা যে সহজ নয় - সেটা নিশ্চই সবাই জানেন। একটা ট্রেড লাইসেন্স বের করতেই অনেকের জুতার তলা শেষ হয়ে যেতে পারে।

- ক্রিয়েটিভ আউটপুট (সবচে দামী ব্র্যান্ড, ইন্ড্রাস্ট্রিয়াল অ্যাপলিকেশন, ট্রেডমার্ক অ্যাপলিকেশন ইত্যাদি): বাংলাদেশের তেমন কোনও দামী ব্র্যান্ড নাই। বাংলাদেশ এখনও নিজের ব্র্যান্ড প্রস্তুতকারী দেশ হিসেবে তৈরী করতে পারেনি। আমাদের তো নিজেদের কোনও পণ্য নেই। তবে হয়তো একসময় হবে। তখন আমরা এই খাতে আরো নম্বর পাবো।

- জ্ঞান এবং প্রযুক্তির ব্যবহার (প্যাটেন্ট, শ্রমিকের দক্ষতা, সফটওয়্যারের ব্যবহার ইত্যাদি): বাংলাদেশের প্রযুক্তি মানেই হলো মোবাইল। এখানে স্থানীয় সফটওয়্যারের কোনও ব্যবহার এবং বাজার নেই। তবে বাংলাদেশের সফটওয়্যার প্রকৌশলীরা বিদেশের কাজ করে। সেটা ওই দেশের কাজে লাগে। আর বাংলাদেশে মোবাইলের ব্যবহার বেড়েছে। তবে সেটাকে পুরোপুরি প্রযুক্তিগত উন্নয়ন বলা যাবে না। কারণ মোবাইল দিয়ে কথা বলা, টাকা পাঠানো আর ইন্টারনেটে পর্ন দেখা ছাড়া আর তেমন কিছুই এই দেশের মানুষ করে না। তাদেরকে বিশ্বের অন্যান্য দেশগুলো সম্পর্কে জানতে হবে। তাহলে বুঝা যাবে, ওদের সাথে আমাদের পার্থক্য কতটুকু।

চার.
সাদামাটা চোখে আমার কাছে মনে হয়েছে, রিপোর্টটি ঠিকই আছে। বিজযের ৫১ বছরে আমরা এইটুকুই অর্জন করতে পেরেছি। পাশাপাশি বুঝতে পারছি, আমাদেরকে আরো অনেকটা পথ পাড়ি দিতে হবে। এবং দেশের প্রতিটি খাতে আধুনিক মানুষ দিতে হবে, যারা দেশকে ওই জায়গায় নিয়ে যেতে পারবেন।

আর যদি সেটা না পারি, তাহলে আজ থেকে আরো ৫০ বছর পর কেউ  হয়তো এমন আরেকটি রিপোর্ট নিয়ে লিখতে বসবে! ৫০ বছরেও একটি জাতি ঘুরে দাড়াতে পারে - এমন উদাহরণ এই গ্রহে অনেক আছে। আমাদের হয়তো আরো বেশি সময় লাগছে, এই যা! এর একটি বড় দায়িত্ব গিয়ে পড়বে পরের প্রজন্মের হাতে। তবে তাদেরকে যেভাবে দেশ ছেড়ে চলে যেতে দেখছি, তাতে সময়টি আরো দীর্ঘায়িত হতে পারে!

ঢাকা / ১৭ ডিসেম্বর ২০২২"
Collected.

57
Startup / Promoting startup ecosystem
« on: December 21, 2022, 11:01:56 AM »
Promoting startup ecosystem

The Bangladeshi startup ecosystem has seen remarkable growth in the past few years with approximately 1,200 active startups across sectors, including fintech, logistics, healthcare, tourism, agriculture and education. In fact, startups like ShopUp, bKash, Pathao, Chaldal, Maya, Shajgoj, and iFarmer have innovated new products and processes to transform the market and have attracted millions of dollars in foreign investments for Bangladesh along with creating thousands of new jobs.

Therefore, the growth of the startup ecosystem is imperative to enhance its role in accelerating the socio-economic development of Bangladesh and facilitating the move towards a new era of coalescence of business and technology.

Through policies encouraging investments, as well as Startup Bangladesh Limited, the government has displayed an increasing interest in building a more enabling environment for startups. It appears that the government is genuinely interested in promoting the growth of a start-up culture in the country.

However, there are still quite a few factors that are creating impediments to the growth of the startup ecosystem.

Out of the approximately 200 new startups that are born every year, only a handful remain with 80-90 per cent failing to survive due to a weak capital absorption capacity, lack of product-market fit, inadequacy in team expertise, lack of initial funding, etc.

Even the startups that do survive often struggle to grow further due to the absence of a proper strategy to scale the business and the inadequacy of access to investors which can lead to later rounds of investment.

With the ongoing funding winter due to global turbulences, the investment in Bangladeshi startups has plummeted from $68.3 million in the second quarter of 2022 to $4.99 million in the third quarter, a drop of 92 per cent.

While increasing digitalisation and enhanced public and private initiatives are major enablers for the ecosystem, inconsistencies in policies and regulatory frameworks, finite supply of skilled labour and limited access to financial markets are continuing to pose as obstacles for startups.

It is essential for the government and development partners to ensure the development of resilient startups that can attract investments during funding undercurrents, enable the availability of funding through creating new startup-focused local funds, and increase access to international investors.

The way forward lies in partnering with seasoned advisory organisations that can: (1) expedite collaboration of national and international innovation hubs, accelerators, and incubators to strengthen the startups so that they can formulate and modify strategies to coast through obstacles; (2) establish linkage of startups with global investor networks and venture capital firms; and (3) provide support for the development of local funds to boost the availability of capital for the Bangladeshi startups.

Bangladesh's development partners may also play a prominent role in this regard by guiding, aiding, educating, financing, and promoting Bangladeshi start-ups in the global arena. Furthermore, the startup ecosystem needs to be nurtured through industry-academia collaborations to encourage innovation and talent development at the school and university levels.

Finally, continued support from the authorities, which includes onboarding additional governmental agencies beyond the ICT ministry, and removing existing bureaucratic resistance and obstacles would pave the way for the success of the startup ecosystem. In fact, the lesser the degree of bureaucratic interference the better the chances for more Bangladeshi start-ups to flourish.

Author
Mamun Rashid, Economic Analyst

Source: https://www.thedailystar.net/business/economy/news/promoting-startup-ecosystem-3198736

58
নির্মাণ ও আবাসন শিল্পের উন্নয়নে উচ্চশিক্ষার গুরুত্ব

স্বাধীনতার আগ পর্যন্ত দেশে নির্মাণ বলতে বোঝানো হতো মূলত ভবন নির্মাণকে।

তখন ইট-পাথর-সিমেন্টের তৈরি পাকা ভবনের সংখ্যা ছিল খুবই নগণ্য। প্রাদেশিক রাজধানী ঢাকা, তিনটি বিভাগীয় শহর চট্টগ্রাম, রাজশাহী ও খুলনা এবং ১৭টি জেলা শহরের বাইরে অন্যত্র এ ধরনের ভবনের সংখ্যা ছিল অনেক কম।

সে অবস্থা থেকে বিগত ৫১ বছরে দেশে এ ধরনের ভবনের সংখ্যাই যে শুধু বেড়েছে তা নয়, ভবনের উচ্চতা, স্থাপত্যশৈলী, নির্মাণ উপকরণের বহুমুখিনতা, নির্মাণকৌশল, ভবনের মালিকানা কাঠামো ও ব্যবহারের ধরন, নির্মাণ খাতের পরিধি, নির্মাণ ব্যবস্থাপনা, সাধারণ মানুষের আবাসন দৃষ্টিভঙ্গি ইত্যাদিও ব্যাপকভাবে বদলে গেছে।

কিন্তু এসব পরিবর্তনের ফলে দ্রুত সম্প্রসারমাণ এ খাতে যেসব নতুন চাহিদা তৈরি হয়েছে, সেসব মোকাবিলা বা পরিপূরণের ব্যবস্থা নেওয়া হয়েছে খুবই সামান্য। এ কারণে এই খাত বর্তমানে কী কী ধরনের সমস্যায় ভুগছে এবং তা থেকে উত্তরণের সম্ভাব্য উপায় কী হতে পারে, সেসব নিয়েই এ সংক্ষিপ্ত আলোচনা।

গত অর্ধশতাব্দীর ব্যবধানে দেশের নির্মাণ খাতে যেসব পরিবর্তন হওয়ার কথা উল্লেখ করেছি, তন্মধ্যে সবচেয়ে বড় পরিবর্তনটি হলো, পাকা ভবন নির্মাণের ক্ষেত্রে ৫০ বছর আগের রাজমিস্ত্রিনির্ভর নির্মাণ ব্যবস্থাপনা কাঠামো আমূল পালটে যাওয়া।

এক্ষেত্রে স্মরণযোগ্য, স্বাধীনতা-পূর্ব সময়ে তো বটেই, এমনকি ১৯৮০-র দশকের আগ পর্যন্তও দেশের অধিকাংশ ভবনের স্থাপত্য নকশা ও উপকরণ ব্যবস্থাপনার কাজটি মূলত রাজমিস্ত্রিরাই করতেন।

কিন্তু উপরোল্লিখিত পরিবর্তনগুলো হওয়ার ফলে এ কাজটি কাঙ্ক্ষিত দক্ষতা রক্ষা করে সম্পাদনের জন্য রাজমিস্ত্রির স্থলে উচ্চশিক্ষিত পেশাজীবীর সংশ্লিষ্টতা এখন অনিবার্য হয়ে পড়েছে। আর নির্মাণ খাত যেহেতু অত্যন্ত দ্রুত সম্প্রসারিত হচ্ছে, সেহেতু এ চাহিদাও বাড়ছে অত্যন্ত দ্রুত গতিতে। কিন্তু দেশের চলমান শিক্ষাব্যবস্থার আওতায় সে চাহিদা পূরণের ব্যবস্থা না থাকায় কাজটি প্রায়ই জোড়াতালি দিয়ে যেনতেনভাবে করা হচ্ছে বা করতে হচ্ছে কিংবা তা করার জন্য ব্যাপক সংখ্যায় বিদেশি জনবলের ওপর নির্ভর করতে হচ্ছে। অনুসৃত এ দুই কৌশলের কোনোটিই এ খাতের গতিশীল ও মানসম্মত বিকাশের জন্য কাম্য নয়। এ অবস্থায় এই সমস্যাগুলোর দ্রুত সমাধান শুধু জরুরিই নয়, অপরিহার্যও বটে।

দেশের নির্মাণ খাতের আওতায় বর্তমানে বৃহৎ সারির নানা কর্মকাণ্ড চলছে। অদূরভবিষ্যতে এসবের সঙ্গে আরও যেসব নতুন কর্মকাণ্ড যুক্ত হতে পারে তার মধ্যে রয়েছে-বহুতলবিশিষ্ট ভবন নির্মাণ, একাধিক সুপ্রশস্থ ও সুগভীর নদীর উপর দীর্ঘ সেতু নির্মাণ, মহাসড়ক ও ফ্লাইওভার নির্মাণ, নদীর তলদেশ দিয়ে টানেল নির্মাণ, নৌ স্থল ও বিমানবন্দরের জন্য টার্মিনাল নির্মাণ, বৃহদাকার বিদ্যুৎ ও অন্যান্য শিল্প প্ল্যান্ট স্থাপন, তেল ও বর্জ্য শোধনাগার স্থাপন, স্টেডিয়াম, জিমনেসিয়াম ও মিলনায়তন স্থাপন ইত্যাদি।

এসব বহুমাত্রিক নির্মাণযজ্ঞ সুষ্ঠু ও সুচারুরূপে সম্পন্ন করতে হলে নির্মাণ খাতসংশ্লিষ্ট কারিগরি দক্ষতাসম্পন্ন যে ধরনের এবং যে বিপুলসংখ্যক জনবল প্রয়োজন, বাস্তবতা হচ্ছে, সে ধরনের ও সে সংখ্যায় প্রয়োজনমাফিক জনবল আমাদের নেই বললেই চলে।

বাংলাদেশ প্রকৌশল বিশ্ববিদ্যালয়সহ (বুয়েট) দেশের কারিগরি বিশ্ববিদ্যালয়গুলো থেকে পুরকৌশল, স্থাপত্য এবং এ ধরনের বিষয়ে পড়াশোনা করে যেসব স্নাতক বেরুচ্ছেন, তারা দেশের এ সংক্রান্ত মোট চাহিদার খুব সামান্য অংশই পূরণ করতে পারছেন। দ্বিতীয়ত, এসব প্রতিষ্ঠান থেকে পাশ করা স্নাতকদের একটি বড় অংশই চাকরি নিয়ে বিদেশে চলে যাচ্ছেন। ফলে যে সংখ্যায় তারা বেরুচ্ছেন, দেশের বহুমাত্রিক নির্মাণ কাজে সে সংখ্যায় তাদের পাওয়া যাচ্ছে না।

এটি গেল নির্মাণ তথা পূর্ত কাজসংশ্লিষ্ট কেন্দ্রীয় কারিগরি দক্ষতা সংক্রান্ত বিষয়গুলোর কথা-যার মধ্যে রয়েছে স্থাপত্য নকশা, কাঠামোগত নকশা, উপকরণ ব্যবস্থাপনা ও তত্ত্বাবধানের মতো সীমিতসংখ্যক বিষয়। কিন্তু এর বাইরে নির্মাণ খাতের জন্য আধা-কারিগরি তত্ত্বাবধান, আর্থিক ব্যবস্থাপনা, বিপণন ইত্যাদি কার্যক্রমসংশ্লিষ্ট যে বিপুলসংখ্যক জনবলের প্রয়োজন রয়েছে, তা পূরণের পর্যাপ্ত ব্যবস্থা দেশে এ মুহূর্তে নেই বললেই চলে। শেষোক্ত শ্রেণির চাহিদার আওতায় যে বিপুলসংখ্যক জনবলের প্রয়োজন, তার বিপরীতে খুব সামান্যসংখ্যকই দেশের বিশ্ববিদ্যালয়গুলো তৈরি করতে পারছে। আর এই না পারার অন্যতম কারণ হচ্ছে বিশ্ববিদ্যালয়গুলো কর্তৃক নির্মাণ ও আবাসনকে স্বতন্ত্র একাডেমিক বিষয় হিসাবে গ্রহণ করে উঠতে না পারা। এমনকি স্বতন্ত্র বিষয় না হোক, অন্তত সংশ্লিষ্ট অন্যান্য বিষয়ের আওতায় স্বতন্ত্র কোর্স হিসাবে পড়ানোর কাজটিও অদ্যাবধি সেখানে চালু হয়নি।

বিশ্ববিদ্যালয় মঞ্জুরি কমিশনের (ইউজিসি) স্থায়ী নির্দেশনা রয়েছে, বিশ্ববিদ্যালয়গুলো অন্তত তিন বছর পরপর প্রতিটি বিষয়ের পাঠ্যসূচি পুনর্বিন্যাস ও হালনাগাদ করবে। সে নির্দেশনা যথাযথভাবে অনুসরণ করা হলে নির্মাণ ও আবাসন ব্যবস্থাপনা বহু আগেই উল্লিখিত শিক্ষাপ্রতিষ্ঠানগুলোর বাণিজ্য অনুষদের আওতায় অন্তর্ভুক্ত হয়ে যাওয়ার কথা ছিল। কিন্তু হাতেগোনা দু’একটি বিশ্ববিদ্যালয় ছাড়া এ বিষয়টির প্রতি প্রায় কেউই তেমন কোনো আগ্রহ দেখিয়েছে বলে জানা যায় না। তবে দু’একটি বিশ্ববিদ্যালয় এক্ষেত্রে উদ্যোগ গ্রহণ করেছে।

এরকম একটি বিশ্ববিদ্যালয়ে ২০০৮ সালে ‘রিয়েল এস্টেট’ নামে স্বতন্ত্র বিভাগ চালু হওয়ার পর থেকে গত এক যুগে সেখান থেকে প্রায় হাজারখানেক স্নাতক পাশ করে বেরিয়ে দক্ষ পেশাজীবী হিসাবে এ খাতকে আধুনিক জ্ঞান, ধ্যান-ধারণা ও কলাকৌশল প্রয়োগের মাধ্যমে যথেষ্ট উন্নত মানের সেবা দিয়ে যাচ্ছেন বলে জানা যায়। কিন্তু এ রকম একটি-দুটি বিশ্ববিদ্যালয়ের সীমিতসংখ্যক স্নাতককে দিয়ে এ পুরো খাতের ক্রমবর্ধমান চাহিদা মেটানো যাবে কি?

এক্ষেত্রে তাই প্রস্তাব করব, দেশের সরকারি ও বেসরকারি উভয় খাতের বিশ্ববিদ্যালয়গুলো যেন রিয়েল এস্টেট বিষয়টির পঠন-পাঠন ও অধ্যয়নে প্রয়োজনীয় কার্যকর ব্যবস্থা গ্রহণে এগিয়ে আসে। তবে এটি যেহেতু বেশ কিছুটা সময়সাপেক্ষ ব্যাপার, সেহেতু ইউজিসিরই উচিত হবে যেসব বিশ্ববিদ্যালয়ে রিয়েল এস্টেট বিভাগ চালু আছে, সেগুলোকে আর্থিক ও নীতিগত প্রণোদনা দিয়ে সেখানকার এ সংক্রান্ত বিভাগকে অধিকতর দক্ষ হিসাবে গড়ে তুলতে সহায়তা করা। আর এ বিশ্ববিদ্যালয়গুলোর নিজস্ব কর্তব্য হবে শ্রেণিকক্ষের পাঠদান কার্যক্রম জোরদারকরণের পাশাপাশি সংশ্লিষ্ট শিল্পগুলোর সঙ্গে অধিকতর নিবিড় যোগাযোগ গড়ে তোলা, যাতে তাদের কাছ থেকে পরামর্শ ও মতামত নিয়ে এ বিষয়ের পাঠ্যক্রমকে শিল্পের সর্বশেষ চাহিদা ও প্রয়োজন অনুযায়ী ঢেলে সাজানো সম্ভব হয়। তাছাড়া ওই বিভাগের শিক্ষার্থীরা যাতে তাদের অধ্যয়নকালে শ্রেণিকক্ষের তাত্ত্বিক জ্ঞানের পাশাপাশি নির্মাণ ও আবাসন খাতের প্রতিষ্ঠানগুলোতে শিক্ষানবিশ হিসাবে কাজ করে নিজেদের সত্যিকার পেশাজীবী হিসাবে গড়ে তুলতে পারেন, সেজন্যও এ সংযোগকে কাজে লাগাতে হবে।

এ প্রসঙ্গে আপাতদৃষ্টিতে কিছুটা রূঢ় শোনালেও বলা প্রয়োজন, বিশ্ববিদ্যালয়গুলোর ভর্তিপদ্ধতির জটিলতা ও অন্য নানাবিধ কারণে উচ্চশিক্ষা গ্রহণে আগ্রহী শিক্ষার্থীরা পেশা পরিকল্পনার সঙ্গে মিলিয়ে বিশ্ববিদ্যালয় পর্যায়ের বিষয় নির্বাচনে প্রায়ই সঠিক সিদ্ধান্ত গ্রহণে ব্যর্থ হন। কোন বিষয়ের সঙ্গে কোন ধরনের ক্যারিয়ার সম্পর্কিত অধিকাংশেরই সে বিষয়ে স্বচ্ছ ও স্পষ্ট ধারণা নেই। আমাদের অনেক শিক্ষার্থীর ক্যারিয়ার পরিকল্পনা সফল করার জন্য রিয়েল এস্টেটই হয়তো সর্বাধিক প্রাসঙ্গিক বিষয়, কিন্তু সেটি তারা জানেন না। এমনকি এটাও হয়তো জানেন না যে এ নামে একটি বিভাগ আছে। আর তা কোন বিশ্ববিদ্যালয়ে পড়া যায়, সেটি তো পরের প্রশ্ন। এ ব্যাপারে সংশ্লিষ্ট বিশ্ববিদ্যালয়গুলোর উচিত হবে এ বিষয়ক আধ্যয়নিক কার্যক্রমের বিষয়টি জনসমক্ষে আরও বেশি করে তুলে ধরা। প্রসঙ্গত বলা প্রয়োজন, বিদেশেও নির্মাণ ও রিয়েল এস্টেট স্নাতকদের ক্যারিয়ার গড়ার যথেষ্ট সুযোগ রয়েছে।

তথ্য ও চলমান ঘটনা হিসাবে এখানে যোগ করা প্রাসঙ্গিক হবে যে, বাংলাদেশে বর্তমানে বৈদেশিক সহায়তাপুষ্ট যেসব নির্মাণ প্রকল্প চালু আছে, শ্রমিক ছাড়া এর বেশির ভাগ কারিগরি ও ব্যবস্থাপনা জনবলই বিদেশি, বিশেষত সহায়তাদানকারী দেশের। অথচ দেশে পর্যাপ্ত নির্মাণ ও রিয়েল এস্টেট স্নাতক তৈরি করতে পারলে তারাই হয়তো এ পদগুলো দখল করে থাকতে পারতেন। এখনো তা করতে না পারায় ওইসব বৈদেশিক সহায়তাপুষ্ট প্রকল্পের আওতাধীন অর্থের একটি বড় অংশ আবার ওইসব দেশেই ফেরত চলে যাচ্ছে, যা শুধু দুর্ভাগ্যজনকই নয়, ঋণের বোঝা স্ফীত হওয়ায় উদ্বিগ্ন হওয়ার মতো ঘটনাও।

প্রসঙ্গত আরও উল্লেখ্য, দেশের প্রায় সব খাতেই শিল্পের সঙ্গে বিশ্ববিদ্যালয়গুলোর সম্পর্ক যথেষ্ট নিবিড় নয়। শিল্প ও শিক্ষায়তনের মধ্যকার এ সম্পর্কহীনতা উভয়পক্ষকেই কমবেশি ক্ষতিগ্রস্ত করছে এবং এতে করে সামগ্রিকভাবে দেশের অর্থনীতি ও শিক্ষা খাত উভয়ের কেউই কাঙ্ক্ষিত লক্ষ্যে পৌঁছতে পারছে না। এ অবস্থায় এগিয়ে থাকা বিশ্ববিদ্যালয়গুলোর উচিত হবে শিল্প-শিক্ষায়তন সংযোগ কার্যক্রমকে অধিকতর জোরদারকরণে ধারাবাহিকভাবে এগিয়ে যাওয়া, যা রিয়েল এস্টেট শিল্পের ক্ষেত্রেও সমভাবে প্রযোজ্য। আর তা করা গেলে দেশের সামগ্রিক উচ্চশিক্ষা খাতে এর ইতিবাচক প্রভাব পড়বে আশা করা যায়।

পরিশেষে দেশের দ্রুত বিকাশমান নির্মাণ ও আবাসন শিল্পের সর্বশেষ প্রবণতা ও বাজার চাহিদা পূরণে দেশের উচ্চশিক্ষা প্রতিষ্ঠানগুলো কার্যকর ও মানসম্মত ভূমিকা রাখতে নিজেদের বর্তমান ভূমিকাকে আরও জোরদার করে তুলতে উদ্যোগী হবে-এটাই প্রত্যাশা। আর সে ভূমিকা পালনে সংশ্লিষ্ট শিল্প খাতও সহযোগিতামূলক ভূমিকা রাখবে এবং উভয়পক্ষের সমন্বিত উদ্যোগের আওতায় দেশের নির্মাণ ও রিয়েল এস্টেট খাত ৫০ বছর আগের রাজমিস্ত্রিনির্ভরতা থেকে আধুনিক বিশ্ববিদ্যালয় স্নাতকদের শিক্ষা, জ্ঞান, মেধা ও সৃজনশীল নান্দনিকতার ওপর ভর করে বহুদূর এগিয়ে যেতে পারবে বলে আমাদের বিশ্বাস।

আবু তাহের খান
সাবেক পরিচালক, বিসিক, শিল্প মন্ত্রণালয়
atkhan56@gmail.com

Source: Daily Jugantor, 21.12.22

59
How to enhance the credibility of academia in public life

We may all hope that scientific and other forms of knowledge can drive or at least shape responsible public discourse on such important issues as climate change, clean energy and sustainability, poverty, racism, immigration and more generally the promotion of rational thinking and policy-making.

There is a large canon on this concept and its essential role in developing and supporting democracies. Over decades, political observers have extolled the power not only of rational thinking, but competent communications to bring about mutual understanding and social change for the good.

Never mind for now the many evils of social media and state-controlled narratives that supply the Orwellian untruths practised by Trump, Orbán, Putin, Xi and other demagogues and autocrats, the concept of free and open communication as a mainstay for old and new democracies remains relevant.

In an age of increased threats to democracy and open societies, if we adhere to the idea and hope that universities are important sources of truth and knowledge, then they need to expand their role and influence in society.

Sticking to a fanciful vision of the academy as some sort of ivory tower is old-school thinking. Universities need a larger role in shaping public discourse, even when it might at times infringe on their non-partisan ethos.

But how to improve their power of influential knowledge, credibility and persuasion?

New ways of engagement

Although there is no meta-answer, universities need to explore new and more nuanced ways for greater engagement with the communities they are intended to serve, while also improving the communication abilities of academics and students and university leaders.

Global challenges almost always have a local dimension. Here lies a pathway for universities. Overwhelmed by the mantra of global rankings and international citation indexes as indicators of quality, universities and their academic communities need a partial pivot to improve their local impact and profile. They also need to think more scientifically (for instance, systematically) about their communications skill sets and their powers of persuasion.

A first and obvious task is to formulate with more clarity who the stakeholders are for a university and the communities they wish to help and speak to, whether in Hamburg or Berkeley.

Second, universities, and their hiring and advancement policies and practices, need to place much greater value on research focused on local and regional challenges.

Correlated with a greater focus on regional or local challenges they need to think about how they can elevate the societal value of science and university expertise.

One answer is a greater integration of local academics and university staff into local media, government proceedings and public events which encourage dialogue. Here they can translate research, scientific findings, knowledge and resources into impacts that can serve local needs and concerns.

At the same time, faculty and universities more generally need to carefully navigate their role as researchers and creators of knowledge and expertise with their potential role as political advocates.

A second answer is that all universities have campus-wide and sometimes discipline-based (for example, medical centres) communication plans supported by professional staff, some of whom focus on government relations and integrating academic research into local and national policy discussions. Others focus on internal university communications.

Such communication plans should always include alumni relations and an understanding that students are tremendously important for leveraging support for universities and elevating their credibility via curricular innovations like service learning courses and student volunteer and internships in local government, schools and the private sector.

Public relations offices can assist with guiding researchers and administrators on relations with media and the public and offer networks for publishing and reporting scientific findings and policy recommendations. Many universities welcome and arrange meetings with public officials and private sector stakeholders, offer media and public guides to faculty experts and speakers and media training and staff support for academics.

Some academics have good instincts regarding making their research understandable to the public, but many do not. And many need encouragement and assistance.

Open dialogue

In my recent book Neo-Nationalism and Universities, the New Institute’s Founding Director Wilhelm Krull and colleague Thomas Brunotte contributed a chapter outlining the challenges that academics face in elevating their voices in the public sphere. They observe that “universities are still committed to a linear sender-receiver model of communications” and advocate that “an open dialogue replace the traditional monologue”.

A recent paper published at my centre at Berkeley by Marcelo Knobel and Liz Reisberg also points to a lack of recognition by universities, and their academic communities, of their often poor communication skills, including their slow adaptation to the evolving world of social media.

“Higher education [institutions] have too often proven to be an easy target as they are often perceived as elitist and aloof from the concerns of daily living,” they note. “For both their own survival and for the survival of democratic societies, [they] must make better communication … one of their top priorities.”

In essence, the concept is to create a communication and marketing strategy that appropriately leverages and elevates in the public mind university resources, knowledge and services (from university hospitals to university operated and public botanical gardens and artistic events), and seeks to engage and better understand stakeholders.

Many universities are doing some version of this, but not at a scale necessary to become more impactful and that raises the profile of the institution and its academic community.

This also includes developing a more systematic understanding of public opinion and evaluating possible pathways for persuasion – to encourage people to become more scientific, analytical and reflective about the challenge. It means building a campus culture that sees value in greater engagement with local communities.

How well, or how poorly, academics communicate with the larger world was the subject of a recent study published by the National Academy of Sciences in the United States. In short, universities need a greater understanding of and appreciation for why some people are ‘anti-science’ and distrust public institutions.

As advocated here, the report also states that universities should focus more of their research efforts and services (like consulting with local governments) on topics that are directly relevant to local and regional communities; further, that local academic actors, including faculty and graduate students who live and are part of the community, have greater credibility and empathy when engaging with stakeholders.

The National Academy of Sciences report also observes that university actors need to consider the social identities and ways of thinking of the various communities they hope to influence (for example, climate change deniers): there is often a “mismatch between the delivery of the scientific message and the recipient’s epistemic style”.

Academic communities should think in nuanced ways. “Pro-science messages can acknowledge,” notes one of the co-authors, “that there are valid concerns on the other side, but explain why the scientific position is preferable.”

Inclusive spaces

Universities cannot be all things to all people. Their power of persuasion has limits. Hard-core extremists on the left and the right, for example, have world views that are largely unshakable in the near- and perhaps long-term. But part of the problem lies within the academy.

Right-wing devotees, as well as many moderates, see the academy as far-left bastions disconnected from the woes and challenges of their world. How can that image be modified?

One answer is to ensure universities are inclusive, public squares for open and constructive debate via public events and in their teaching and research mission, and messaging this to the public as a central tenet. There is no easy fix and the image is not entirely inaccurate.

Particularly in Europe, the very foundation of the university consisted of a mantra of independence and autonomy from the day-to-day world, for the purpose of, in theory, unfettered exploration and generating new knowledge.

That world can and must co-exist with greater public engagement; to pursue knowledge transfer, not just for economic benefits like start-ups and licensing of intellectual property, but for addressing challenges locally.

Universities need to realise it’s a long-haul project to strengthen the voice and credibility of academia in public life.

John Aubrey Douglass is a recent fellow at the New Institute, and senior research fellow and research professor in public policy and higher education at the University of California, Berkeley, United States. This essay, adapted from the book Neo-Nationalism and Universities: Populists, autocrats and the future of higher education published by Johns Hopkins University Press, is an open access book accessible via Project Muse.

Source: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=2022120609564028

60
Rohingya refugee crisis in Bangladesh: BRI perspective

To what extent does the Rohingya refugee crisis impact the Belt and Road Initiative?


The Rohingya refugees have been subjected to violence for a long period of history and the Rohingya refugee crisis has become a global burning issue. The crisis should therefore be explained from a broader lens of geo-political and strategic game of power competition.

Then, a few pertinent questions arise:

What are the geopolitical and economic factors that have a decisive influence on the Rohingya refugee crisis? Why does China support Myanmar's position on the Rohingya refugee crisis? To what extent does the Rohingya refugee crisis impact the Belt and Road Initiative (BRI)?

These questions merit rigorous academic analysis for gaining a better understanding and informed insights on the changing global and regional order.

Background

With the rise of economic and military power of China, Professor Stephen Walt in his contribution entitled Rising Powers and the Risks of War: A Realist View of Sino-American Relations (2018) categorically predicted that the United States and China will increasingly see each other as rivals and will engage in more intense security competition.

In the 2017 “crackdown” in Rakhine, about 742,000 Rohingya people were driven out of Myanmar into neighbouring Bangladesh, and about 6,700 Rohingya men, women, and children were massacred.

China has enormous economic and geo-strategic interests in Myanmar's Rakhine State. The Belt and Road Initiative (BRI) of China is a public policy strategy to advance the issues of globalization and regional interests.

The rapid development and far-reaching impact of China's economy during the past 30 years of the reforms and re-opening are unprecedented in world economic history. The rise of China is a global phenomenon.

The BRI of China has already attracted widespread attention from the academic and political worlds. The BRI intends to establish cooperation in five major directions: Trade and investment facilitation; policy coordination; infrastructure development and connectivity; financial coordination and integration; and people-to-people ties and connectivity.

The BRI involves countries spanning Central Asia, South Asia, Southeast Asia and Oceania, Central and Eastern Europe, West Asia, and North Africa -- over 900 projects, and close to $1 trillion as of mid-2018.

China's projected investment under the initiative ranges from $1.4tn to $6tn.

The Rohingya issue is one of the priorities of Xi Jinping's government in China. Amid the Rohingya crisis, where about three quarters of a million people fled to Bangladesh following the military operation in Rakhine State in 2017, Beijing offered diplomatic protection to Naypyidaw in the face of international opprobrium.

Bangladesh's security concerns

Sharing borders with Bangladesh, India, and China, Myanmar provides a gateway to the Indian Ocean. The influx of the Rohingya into the Bangladeshi borderland raises some serious concerns on our national security.

As a host nation, Bangladesh faces a number of non-traditional security threats originating from the Rohingya crisis.

For instance, drug trafficking is a major threat to regional security and domestic stability. Illicit drugs have been seen as undermining national unity and, in extreme cases, as resulting in a failed state. Drug addiction has become a matter of serious societal concern.

Bangladesh is in close proximity to major drug-producing regions: The Golden Triangle and the Golden Crescent. Approximately 10.6 million people injected drugs worldwide in 2016, or 0.22% of the global population aged 15–64.

Some of the Rohingya are allegedly involved in illicit drug trade due mainly to poverty, illiteracy, and vulnerability. Recent reports suggest that there is a marriage of convenience among the insurgent groups of the Chittagong Hill Tracts, human traffickers, and illicit drug dealers.

Bangladesh has been used as a transit point for international drug traffickers.

When powers collide

In recent years, both China and India have engaged with Bangladesh through various economic initiatives, loans, and investment offers, through which they both wish to secure their geopolitical interests in the country.

Accordingly, there has been intense conflict as well as cooperation between China and India. During the official visit of Chinese President Xi Jinping in October 2016, Beijing offered a package of $24 billion to Dhaka. To counter Beijing's initiatives, the Indian government provided a $5bn line of credit and other economic assistance to Bangladesh during Prime Minister Sheikh Hasina's visit to New Delhi in April 2017.

Moreover, the United States of America eyes to contain the rise of China. In international politics, there is a Machiavellian dictum, that is, enemy's enemy is my friend. India and Pakistan, two nuclearized states in South Asia, are longstanding rivals or enemies.

Following the Machiavellian principle, China and Pakistan are proven to be time-tested allies and friends as well. China has a great deal of investments in Pakistan. For example, intense interest in the China–Pakistan Economic Corridor (CPEC) was stimulated when $46bn of investment agreements were signed in April 2015, a sum which two years later increased to $62bn.

A major focus of CPEC is on developing overland transportation and pipeline links from the port of Gwadar to the Chinese province of Xinjiang as a land-based alternative to the maritime “choke point” of the Straits of Malacca.


Understanding ‘Indo-Pacific'

Recent research suggests that China is setting up a separate economic zone and a deep seaport in Myanmar. The main objective of China is to establish authority in the whole Bay of Bengal. At the same time, the US and India operate to contain the Chinese influence and bilateral engagements with Bangladesh and Myanmar.

Resultantly, the United States uses the term “Indo-Pacific” as a rebalancing strategy towards Asia. However, there is no clear and coherent geographic definition of “Indo-Pacific.”

Indo-Pacific is originally a geographic concept that spans two regions of the Indian Ocean and the Pacific Ocean. Many US scholars view Chinese President Xi Jinping's rise to power and growing Chinese assertiveness in the South and the East China Sea and the Indian Ocean region as the major underlying determinants behind the formulation of US Indo-Pacific strategy.

The Indo-Pacific region is also important for China from a geo-strategic and economic point of view. China has been pursuing its maritime ports building projects in Djibouti in the horn of Africa, Gwadar in Pakistan, Hambantota in Sri Lanka, and in the Maldives and Tanzania.

In pursuit of access to the Indian Ocean via the Bay of Bengal on the Myanmar side, China agreed in 2009 to construct a $1.5bn oil pipeline and $1.04bn gas pipeline between the port city of Kyaukpyu and Kunming in China. Thus, China's energy diplomacy is an important element of the BRI strategy. Some Western and Indian analysts are worried about the “strings of pearls” strategy pursued under the Maritime Silk Road Initiative of China.

The ASEAN countries are very significant to China from the perspective of the BRI, because it aims to connect the country with Southeast Asia, South Asia, Central Asia, Russia, and Europe by land networks and Southeast Asia, South Asia, Oceania, and East African coastal regions via maritime trade routes.

China and India are also in a competitive race to get engaged in the economic and geo-strategic landscapes of Myanmar. Note that China has a historic claim to India's northeastern border state of Arunachal. At the same time, Myanmar's border regions are rich in natural resources such as oil and gas.

For instance, Rakhine is a borderland province having large oil and natural gas reserves, reaching 11 trillion and 23 cubic feet respectively. India has, however, shifted from its “Look East” to “Act East” policy. The Look East Policy (LEP), which was launched in 1991 by the Narasimha Rao Government, was part of the development paradigm of the new economic reforms in India. The essence of India's LEP was to build on the stagnant diplomatic and trade relations with the South-East Asian states, whereas the northeastern region was to facilitate as the gateway to these countries.

Global concern

Last but not the least, the international community could arrive at the central realization that the presence of a large stateless population outside the country of origin can often lead to an internationalization of conflict, and consequently pose a threat to regional and global security.

Chinese leaders and officials often propagate the concept of a Chinese dream -- the dream of the Chinese national greatness with a voice in the global leadership position.

But, the dream of the peaceful development of China with its large-scale BRI mega-project would remain merely “a dream” until and unless the Rohingya refugees-driven crucial issues on illiteracy, poverty, human rights violations, illicit drug trade, organized crime, human trafficking, violence, and underdevelopment are addressed properly and systematically.

Dr Saleh Shahriar is a faculty at the Department of History & Philosophy (DHP), North South University. He can be reached out through this email: saleh.shahriar@northsouth.edu.

Writer:

Dr. Saleh Shahriar
North South University
Bangladesh

Source:
https://www.dhakatribune.com/opinion/2022/10/26/rohingya-refugee-crisis-in-bangladesh-bri-perspective

Pages: 1 2 3 [4] 5 6 ... 133