Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Mohammed Abu Faysal

Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 16
31
Telecom Forum / Your iPhone use as Projector.
« on: November 02, 2013, 09:10:51 AM »
গান শোনার যন্ত্র বা ভিডিও স্ট্রিমারের কাজ করে আইফোন। এটা পুরোনো খবর। নতুন খবর হচ্ছে শিগগিরই এই আইফোন আপনার শোবার ঘরের দেয়ালের ওপর মুভি প্রজেক্টর হিসেবে কাজ করবে এবং বড় পর্দায় ভিডিও দেখার সাধ খুব ভালোভাবেই মেটাবে। সম্প্রতি জার্মানির বার্লিনে অনুষ্ঠিত আইএফএ সম্মেলনে প্রযুক্তি নির্মাতাপ্রতিষ্ঠান ‘এইপটেক’ একটি নতুন বহনযোগ্য প্রজেক্টর দেখিয়েছে, যার নাম ‘আই ৫৫’। মূলত আইফোন ৫-এর সঙ্গে কাজ করার কথা মাথায় রেখেই এর নকশা করা হয়েছে। তবে আইফোন ৪-এর জন্যও প্রতিষ্ঠানটির ‘পকেট প্রজেক্টর’ রয়েছে। আই ৫৫ এমনই একটি বহনযোগ্য প্রজেক্টর, যা আইফোনের পর্দায় প্রদর্শিত যেকোনো ছবিকে ৬০ ইঞ্চি মাপে বড় করে দেখাতে পারবে। আই ৫৫ প্রজেক্টরে একটি স্পিকারও রয়েছে। এতে আরও আছে একটি ব্যাটারি, যা ভিডিও প্রদর্শনের সময় আপনার আইফোনে চার্জ দিতে থাকবে। ফলে ব্যাটারির ব্যাকআপ নিয়েও চিন্তা করতে হবে না। শুধু তাই নয়, এতে আছে একটি এইচডিএমআই ইনপুট-ব্যবস্থা, যার ফলে একটি অ্যাডাপ্টারের সাহায্যে আইপ্যাড মিনি এবং আইফোনের আগের সংস্করণগুলোও এর সঙ্গে কাজ করবে। এর দাম ৩৫০ ডলার। বর্তমানে শুধু ইউরোপের দেশগুলোতে এর বাজারজাতকরণের প্রক্রিয়া শুরু হয়েছে।


Ref:-  http://www.prothom-alo.com/technology/article/62899/%E0%A6%86%E0%A6%87%E0%A6%AB%E0%A7%8B%E0%A6%A8_%E0%A6%B9%E0%A7%9F%E0%A7%87_%E0%A6%AF%E0%A6%BE%E0%A6%AC%E0%A7%87_%E0%A6%AA%E0%A7%8D%E0%A6%B0%E0%A6%9C%E0%A7%87%E0%A6%95%E0%A7%8D%E0%A6%9F%E0%A6%B0

32
Telecom Forum / Social Media mostly use in Mobile Phone.
« on: October 29, 2013, 10:16:15 AM »
সামাজিক যোগাযোগের ওয়েবসাইটগুলো কম্পিউটারের চেয়ে মোবাইল ফোন থেকেই বেশি ব্যবহূত হয়। সম্প্রতি এক জরিপে এ তথ্য প্রকাশিত হয়েছে। জরিপ পরিচালনাকারী ওয়েবসাইট স্ট্যাটিস্টার তথ্য অনুযায়ী ছবিসংক্রান্ত কাজের প্রায় ৯২ শতাংশই হয় মোবাইল ফোন থেকে।
জরিপের তথ্য অনুযায়ী, ছবির বিভিন্ন কাজ কম্পিউটার থেকে মাত্র ৮ শতাংশ করা হয়। শুধু মোবাইল ফোনেই মানচিত্রের কাজ ৮৬ শতাংশ, গেমস ৭৮ শতাংশ, আবহাওয়ার খবর ৬৯ শতাংশ, সামাজিক যোগাযোগের কাজ ৬৫ শতাংশ, খুচরা বিক্রির কাজ ৪৬ শতাংশ, বিনোদন সংবাদ ৪০ শতাংশ, ব্যবসার খবর ৩৯ শতাংশ, সংবাদ ৩৮ শতাংশ, স্বাস্থ্যতথ্য ৩৫ শতাংশ, পোর্টাল দেখার ২৫ শতাংশই দেখা হয়। খবর, ব্যবসায়িক কাজ, স্বাস্থ্যতথ্যের মতো কাজগুলো এখনো মোবাইল ফোনের চেয়ে কম্পিউটার থেকেই বেশি ব্যবহার করেন ব্যবহারকারীরা।
জরিপের এমন ফলাফল আশা জাগিয়েছে শুধু মোবাইল ফোন নিয়ে ভাবছে, এমন প্রতিষ্ঠানগুলোর মধ্যে। বিশেষ করে কয়েক বছর ধরেই সামাজিক যোগাযোগের মাধ্যমগুলো মোবাইল ফোন ব্যবহারকারীদের দিকেই বেশি নজর দিচ্ছে। মোবাইল ফোনে কীভাবে এসব সেবা ব্যবহারের ক্ষেত্রে আরও উন্নত সেবা পাওয়া যায়, সেসব বিষয়েও ভাবছে শীর্ষ সামাজিক যোগাযোগের মাধ্যমগুলো।


Ref: http://www.prothom-alo.com/technology/article/59581/%E0%A6%AE%E0%A7%8B%E0%A6%AC%E0%A6%BE%E0%A6%87%E0%A6%B2_%E0%A6%AB%E0%A7%8B%E0%A6%A8%E0%A7%87%E0%A6%87_%E0%A6%AC%E0%A7%87%E0%A6%B6%E0%A6%BF_%E0%A6%AC%E0%A7%8D%E0%A6%AF%E0%A6%AC%E0%A6%B9%E0%A7%82%E0%A6%A4_%E0%A6%B9%E0%A6%AF%E0%A6%BC

33
Cricket / In test Cricket.
« on: September 30, 2013, 11:46:22 AM »
১৯৪৮-৪৯ সালে একটি তিন দিনের ম্যাচে মুখোমুখি হয়েছিল মহারাষ্ট্র ও কাটিওয়ার। প্রথম দুই দিনে দুর্দান্ত ব্যাটিং করে ৪৪৩ রান সংগ্রহ করেছিলেন কাটিওয়ারের ব্যাটসম্যান ভুসাহেব নিমবালকার। আর মাত্র ৯ রান করলেই তিনি ছুঁয়ে ফেলতে পারতেন ডন ব্রাডম্যানের ৪৫২ রানের বিশ্বরেকর্ডটি। কিন্তু তৃতীয় দিনে আর ব্যাটই করতে নামেননি নিমবালকার। ইনিংস ঘোষণা করে মহারাষ্ট্রকে ব্যাটিংয়ে পাঠিয়েছিল কাটিওয়ার। স্কোরবোর্ডে যথেষ্ট রান জমা হয়ে গিয়েছিল বলেই নাকি ইনিংস ঘোষণা করা হয়েছিল। কিন্তু অনেককে এটাও বলতে শোনা যায় যে, তৃতীয় দিনে বিয়ের পিঁড়িতে বসার কথা ছিল নিমবালকারের। এ জন্যই নাকি রেকর্ডের লোভে আর মাঠে নামেননি ব্যাট হাতে।

কাছাকাছি ধরনেরই একটা ঘটনা ঘটেছিল ১৯৩৮-৩৯ সালে। ওই সময় টেস্ট ক্রিকেট এখনকার মতো পাঁচ দিনের ম্যাচ ছিল না। ফল নির্ধারণ না হওয়া পর্যন্ত খেলা চলতেই থাকত। ডারবানে দক্ষিণ আফ্রিকা আর ইংল্যান্ডের মধ্যকার ম্যাচটি গড়িয়েছিল নবম দিনে। ইংল্যান্ড ব্যাটিং করছিল ৬৯৬ রানের লক্ষ্য নিয়ে। ৫ উইকেট হারিয়ে ৬৫৪ রান সংগ্রহও করে ফেলেছিল সফরকারীরা। কিন্তু শেষ কয়েকটা রান আর জমা করা হয়নি স্কোরবোর্ডে। ইংল্যান্ডগামী জাহাজটা ছাড়ার সময় হওয়ায় খেলা ফেলেই ছুটতে হয়েছিল ইংলিশ ক্রিকেটারদের। এটাই টেস্ট ইতিহাসের সবচেয়ে দীর্ঘতম ম্যাচ হিসেবে স্মরণীয় হয়ে আছে।

টেস্ট ক্রিকেটের সবচেয়ে সংক্ষিপ্ত ম্যাচটি খেলা হয়েছিল ২০০৯ সালে। ইংল্যান্ড আর ওয়েস্ট ইন্ডিজের সেই ম্যাচে মাঠে গড়িয়েছিল মাত্র ১০টি বল। এর পরই মাঠের অনিরাপদ অবস্থার কথা বিবেচনা করে খেলা বন্ধ করে দিয়েছিলেন আম্পায়াররা।

১৮৭৭ সালের মার্চে মেলবোর্নে অনুষ্ঠিত প্রথম আনুষ্ঠানিক টেস্ট ম্যাচটিতে ইংল্যান্ডকে ৪৫ রানে হারিয়েছিল ইংল্যান্ড। ঠিক ১০০ বছর পর মেলবোর্নেই আরেকটি ম্যাচ আয়োজন করা হয় প্রথম সেই ম্যাচটির শতবর্ষ উদযাপনের জন্য। অদ্ভুতভাবে এবারও জয় পায় অস্ট্রেলিয়া। ঠিক ওই ৪৫ রানের ব্যবধানেই। অদ্ভুত পুনরাবৃত্তিই বটে!

একই দিনে চারটা ইনিংস মাঠে গড়ানোর ঘটনাও ঘটেছে টেস্ট ক্রিকেটের ইতিহাসে। ২০০০ সালে ইংল্যান্ড ও অস্ট্রেলিয়ার মধ্যকার ম্যাচে দেখা গেছে এই বিরল ঘটনাটা। টেস্ট ক্রিকেট এমন ঘটনার সাক্ষী হয়েছে এই একবারই।

ক্রিকেটের নিয়ম অনুযায়ী একই বোলার পর পর দুটি ওভার বল করতে পারেন না। কিন্তু এমন নজিরও আছে ক্রিকেট ইতিহাসে। ১৯৫১ সালে ইংল্যান্ডের বিপক্ষে এই কাজটা করেছিলেন নিউজিল্যান্ডের অ্যালেক্স মোইর। চা-বিরতির ঠিক আগের ও পরের ওভারে বল করেছিলেন এই কিউই বোলার। এমন ঘটনা এর আগে ঘটেছিল আর একবারই। ১৯২১ সালের অ্যাশেজ সিরিজের একটি টেস্টে।

টেস্ট ক্রিকেটে টাই ম্যাচের ঘটনা ঘটেছে মাত্র দুইবার। দুটি ম্যাচের সাক্ষীই অস্ট্রেলিয়া। প্রথমবার ১৯৬০-৬১ সালে ব্রিসবেনে, তাদের প্রতিপক্ষ ছিল ওয়েস্ট ইন্ডিজ। দ্বিতীয়বারের ঘটনাটি ১৯৮৬-৮৭ সালের। সেবার মাদ্রাজে অস্ট্রেলিয়া মুখোমুখি হয়েছিল ভারতের।

খেলার মধ্যে বৃষ্টি শুরু হলে অনেকেই গালমন্দ করেন প্রকৃতির খামখেয়ালকে। কিন্তু আজ যে একদিনের ক্রিকেটের এত রমরমা, এর মূলে কিন্তু আছে এই বৃষ্টির বাধা। ১৯৭১ সালে ইংল্যান্ড আর অস্ট্রেলিয়ার প্রথম যে একদিনের ম্যাচটি অনুষ্ঠিত হয়েছিল, সেটা আদতে একটা পাঁচ দিনের টেস্ট ম্যাচই হওয়ার কথা ছিল। বৃষ্টির কারণে প্রথম চার দিন পণ্ড হওয়ায় পঞ্চম দিনেই একটি একদিনের ম্যাচ অনুষ্ঠানের সিদ্ধান্ত হয়েছিল। অস্ট্রেলিয়া জিতেছিল ৫ উইকেটে। একদিনের ক্রিকেটের প্রথম বলটি মোকাবিলা করেছিলেন জিওফ বয়কট। বোলার ছিলেন গ্রাহাম ম্যাকেনজি।


Ref:--  http://www.prothom-alo.com/sports/article/51773/%E0%A6%AF%E0%A6%A4_%E0%A6%95%E0%A6%BE%E0%A6%A3%E0%A7%8D%E0%A6%A1_%E0%A6%9F%E0%A7%87%E0%A6%B8%E0%A7%8D%E0%A6%9F_%E0%A6%95%E0%A7%8D%E0%A6%B0%E0%A6%BF%E0%A6%95%E0%A7%87%E0%A6%9F%E0%A7%87

34
IT Forum / Record sale the game GTA Five.
« on: September 23, 2013, 09:51:42 AM »
বাজারে আসার মাত্র তিন দিনের মাথায় ১০০ কোটি ডলার আয়ের মাইলফলক পার করল ভিডিও গেইম 'গ্র্যান্ড থেফট অটো'র নতুন সংস্করণ 'জিটিএ ফাইভ'। এর মধ্যে শুধু প্রথম দিনের আয়ই ছিল ৮০ কোটি ডলার। গেইমটির পরিবেশক 'টেক টু ইন্টারেক্টিভ' জানিয়েছে, গেইমে আয়ের দিক থেকে এটি একটি রেকর্ড। এর আগে বাজারে আসা কোনো গেইমই এত অল্প সময়ে 'বিলিয়ন ডলার' বিক্রি করতে পারেনি। গত বছরে বাজারে আসা আরেক জনপ্রিয় গেইম 'কল অব ডিউটি'র 'ব্ল্যাক অপস টু' সংস্করণ প্রথম দিনে আয় করেছিল ৫০ কোটি ডলার। বিলিয়ন ডলার আয় করতে ব্ল্যাক অপস টুর সময় লেগেছিল ১৫ দিন। যুক্তরাষ্ট্রের লস অ্যাঞ্জেলেসের পটভূমিতে তৈরি অ্যাকশনধর্মী গেইমটি আপাতত মাইক্রোসফটের কনসোল 'এক্সবক্স ৩৬০'তে খেলা যাবে।

Ref:--http://www.kalerkantho.com/print_edition/index.php?view=details&type=gold&data=news&pub_no=1372&cat_id=1&menu_id=61&news_type_id=1&index=0#.Uj-7on9ad5I

35
Telecom Forum / New iPhone New OS.
« on: September 22, 2013, 09:55:00 AM »
গতকাল ২০ সেপ্টেম্বর বাজারে এসেছে আইফোনের দুটো নতুন মডেল—৫এস ও ৫সি। কী থাকছে নতুন আইফোনে, আসছে কী কী পরিবর্তন? এসব নিয়েই আইফোন-ভক্তদের ব্যাকুল প্রতীক্ষার মধ্যেই অ্যাপল ছাড়ল আইফোন ও আইডপ্যাডের নতুন অপারেটিং সিস্টেম আইওএস-৭। একটা বিষয় নিশ্চিত, হার্ডওয়্যারে নয়; নতুন আইফোনে নাটকীয় পরিবর্তন বেশি থাকবে এর সফটওয়্যারেই।নতুন এই অপারেটিং সিস্টেমের চেহারাটা হয়তো কিছু কিছু ব্যবহারকারীকে নাখোশ করবে। তবে অ্যাপল আশাবাদী, বর্তমান গ্রাহকদের সন্তুষ্টির পাশাপাশি এটি আবার জোয়ার এনে দেবে আইফোনের ব্যবসায়। অ্যান্ড্রয়েডের দাপটে হারানো রাজত্ব আবার ফিরে পেতে মরিয়া অ্যাপল। আইফোন-৫ প্রত্যাশিত ব্যবসা করতে ব্যর্থ হওয়ায় বিশ্লেষক র‌্যামন লামাস মনে করেন, আইওএস-৭ হতে যাচ্ছে অ্যাপলের জন্য বড় ধরনের এক পরীক্ষা, ‘আমি যেসব প্রতিক্রিয়া পাচ্ছি, তাতে লোকেরা বলছে, নতুন আইফোন ঠিকই আছে। তবে আমি বরং পরের বছরের মডেলের জন্যই অপেক্ষা করব।’ অ্যাপল অবশ্য আশাবাদী। এই অপারেটিং সিস্টেমে ২০০টিরও বেশি বৈশিষ্ট্য থাকছে। থাকছে উন্নততর মাল্টিটাস্কিং, শেয়ারিং, নতুন ক্যামেরা অ্যাপস। আর অবশ্যই বহুল প্রত্যাশিত আইটিউনস রেডিও। তবে সবচেয়ে বড় পরিবর্তন এসেছে এর গ্রাফিকসে।


Ref:- http://www.prothom-alo.com/technology/article/49091/%E0%A6%A8%E0%A6%A4%E0%A7%81%E0%A6%A8_%E0%A6%86%E0%A6%87%E0%A6%AB%E0%A7%8B%E0%A6%A8%E0%A7%87_%E0%A6%A8%E0%A6%A4%E0%A7%81%E0%A6%A8_%E0%A6%86%E0%A6%87%E0%A6%93%E0%A6%8F%E0%A6%B8

36
Telecom Forum / Re: Smart Phone.
« on: August 04, 2013, 10:33:30 AM »
অ্যান্ড্রয়েডে এল মাইক্রোসফটের অফিস অ্যাপ

আইফোনের পর অবশেষে অ্যান্ড্রয়েড স্মার্টফোনের জন্য অফিস সফটওয়্যারটি অ্যাপ্লিকেশন আকারে উন্মুক্ত করল মাইক্রোসফট। বছরে ১০০ মার্কিন ডলার খরচ করলে অ্যান্ড্রয়েডনির্ভর স্মার্টফোনে অ্যাপ আকারে অফিস ব্যবহার করা যাবে। অর্থাত্, মুঠোফোনে ইন্টারনেট সংযোগ চালু না থাকলেও ওয়ার্ড, এক্সেল ও পাওয়ার পয়েন্ট ব্যবহারের সুযোগ থাকবে। এক খবরে এ তথ্য জানিয়েছে ম্যাশেবল।
৩১ জুলাই শুধু অ্যান্ড্রয়েডনির্ভর স্মার্টফোনের জন্য ‘অফিস মোবাইল’ অ্যাপ উন্মুক্তের ঘোষণা দিয়েছে বিশ্বের বৃহত্তম সফটওয়্যার নির্মাতা প্রতিষ্ঠানটি। অবশ্য মাইক্রোসফটের জনপ্রিয় এ সফটওয়্যারটি অ্যান্ড্রয়েড ট্যাবলেটে ব্যবহার করা যাবে না। এর আগে চলতি বছরের জুন মাসে আইফোনের অ্যাপ্লিকেশন আকারে অফিস সফটওয়্যারটি উন্মুক্ত করেছিল মাইক্রোসফট।মাইক্রোসফটের এক ব্লগ পোস্টে জানানো হয়েছে, এখন উইন্ডোজ ফোন, আইফোন ও অ্যান্ড্রয়েড তিন মোবাইল প্ল্যাটফর্মেই অফিস ব্যবহারের সুযোগ তৈরি হয়েছে।মাইক্রোসফট জানিয়েছে, গুগলের প্লে স্টোর থেকেই অফিস অ্যাপ ডাউনলোড করা যাবে। অ্যান্ড্রয়েড ৪.০ বা আইসক্রিম স্যান্ডউইচ সংস্করণের পরবর্তী সংস্করণগুলোতেই কেবল অফিস অ্যাপটি সমর্থন করবে।অবশ্য অফিস সফটওয়্যারটি কবে নাগাদ ব্ল্যাকবেরি প্ল্যাটফর্মে উন্মুক্ত করা হবে সে সম্পর্কে কোনো তথ্য প্রকাশ করেনি মাইক্রোসফটের কর্তৃপক্ষ।এদিকে প্রযুক্তি বিশ্লেষকেরা জানিয়েছেন, আপাতত আইপ্যাড বা অ্যান্ড্রয়েনির্ভর ট্যাবলেটে অ্যাপ আকারে অফিস উন্মুক্ত না করলেও মাইক্রোসফটের ‘সারফেস’ ব্যর্থতার পর শিগগিরই এ নিয়ে ভাবতে শুরু করবে প্রতিষ্ঠানটি। বর্তমানে আইপ্যাড ও অ্যান্ড্রয়েড ট্যাবলেটের জন্য অফিস ওয়েব অ্যাপস নামের বিশেষ সুবিধা রেখেছে মাইক্রোসফট যাতে ইন্টারনেটে থাকা অবস্থাতেই কেবল তা ব্যবহার করা যায়।


Ref:--  http://www.prothom-alo.com/technology/article/33224/%E0%A6%85%E0%A7%8D%E0%A6%AF%E0%A6%BE%E0%A6%A8%E0%A7%8D%E0%A6%A1%E0%A7%8D%E0%A6%B0%E0%A6%AF%E0%A6%BC%E0%A7%87%E0%A6%A1%E0%A7%87_%E0%A6%8F%E0%A6%B2_%E0%A6%AE%E0%A6%BE%E0%A6%87%E0%A6%95%E0%A7%8D%E0%A6%B0%E0%A7%8B%E0%A6%B8%E0%A6%AB%E0%A6%9F%E0%A7%87%E0%A6%B0_%E0%A6%85%E0%A6%AB%E0%A6%BF%E0%A6%B8_%E0%A6%85%E0%A7%8D%E0%A6%AF%E0%A6%BE%E0%A6%AA

37
Telecom Forum / Re: Smart Phone.
« on: August 01, 2013, 10:15:04 AM »
আইফোনে থাকতে পারে বায়োমেট্রিক স্ক্যানার

আইফোনের পরবর্তী সংস্করণে বায়োমেট্রিক স্ক্যানার সুবিধা যুক্ত হচ্ছে- এ আলোচনা এখন প্রযুক্তিবিশ্বে। সম্প্রতি বাজারে আসা 'আইওএস৭'-এর পরীক্ষামূলক সংস্করণে বায়োমেট্রিক স্ক্যানার কাজ করে এমন কোডের অস্তিত্ব দেখে বিশ্লেষকরা এ ধারণা করছেন। সেপ্টেম্বরে আইফোনের নতুন সংস্করণ বাজারে আসার সম্ভাবনা রয়েছে।
বায়োমেট্রিক স্ক্যানার সুবিধা যুক্ত হলে ব্যবহারকারীর নিরাপত্তা বাড়বে। এই সুবিধা পেতে ব্যবহারকারীকে প্রথমে আঙুলের ছাপ স্ক্যান করে সংরক্ষণ করতে হবে। পরে আঙুলের ছাপ মিলিয়ে চালু হবে ফোন।
আইপ্যাডেও এ সুবিধা যুক্ত হবে বলে ধারণা করছেন অনেকে। তবে এ বিষয়ে কোনো মন্তব্য করেনি অ্যাপল কর্তৃপক্ষ।



Ref:-  http://www.kalerkantho.com/print_edition/index.php?view=details&type=gold&data=news&pub_no=1321&cat_id=1&menu_id=61&news_type_id=1&index=2

38
Telecom Forum / Re: Smart Phone.
« on: July 18, 2013, 10:58:05 AM »
রোগের তথ্য জানাবে স্মার্টফোন

রোগসংক্রান্ত তথ্যাদি জানাবে স্মার্টফোন। এ জন্য ক্ষুদ্রাকৃতির আলট্রাসাউন্ড স্ক্যানার যুক্ত করা হবে স্মার্টফোনের সঙ্গে। স্ক্যানারটি মানুষের শরীরের বিভিন্ন অংশের ওপর রাখলেই ভেতরের চিত্র স্মার্টফোনের পর্দায় প্রদর্শিত হবে। ট্যাবলেট কম্পিউটারেও ব্যবহার করা যাবে এটি। ইতিমধ্যে 'মোবিইউএস' নামের বিশেষ প্রযুক্তির আলট্রাসাউন্ড স্ক্যানার তৈরি করেছেন মার্কিন বিজ্ঞানীরা। উচ্চগতির সাউন্ড ফ্রিকোয়েন্সি ব্যবহার করে এটি গর্ভাবস্থায় শিশুর হার্ট, ফুসফুস, যকৃত এমনকি পিত্তথলির ছবি তুলে ধরবে। ফলে চিকিৎসকদের জন্য রোগ নির্ণয়ের কাজটি বেশ সহজ হবে।বর্তমানে হাসপাতালে রোগ নির্ণয়ে ব্যবহার করা বিভিন্ন আলট্রাসাউন্ড স্ক্যানার আকারে বেশ বড়। দাম বেশি হওয়ায় সহজলভ্যও নয়। এ সমস্যার সমাধান করতেই নতুন প্রযুক্তির বহনযোগ্য আলট্রাসাউন্ড স্ক্যানার তৈরি করেছেন বিজ্ঞানীরা। এ জন্য তাঁদের সময় লেগেছে প্রায় তিন বছর। ব্যাটারিতে চলা স্ক্যানারটির দাম সাত হাজার পাউন্ড।

Ref:--  http://www.kalerkantho.com/print_edition/index.php?view=details&type=gold&data=news&pub_no=1307&cat_id=1&menu_id=61&news_type_id=1&index=2

39
IT Forum / At a time same song play in different device
« on: July 17, 2013, 10:29:50 AM »
মনে করুন, আপনার আশেপাশে যেসব ল্যাপটপ, স্মার্টফোন বা ট্যাবলেট পিসি রয়েছে, তার সবগুলোতেই আপনি চাচ্ছেন একটিই গান বেজে উঠুক। কিন্তু চাইলেই কি আর তা হবে? সবাই যদি ওই গানটি চালাতে না চায়, তাহলে আপনি আর কীই বা করতে পারেন! আবার সবাই চাইলেই কি আর একই সময়ে সব ডিভাইসে একই গান চালানো যাবে? সবার একইসাথে কমান্ড দিতে পারাটা বেশ কঠিন কাজ বটে। তবে আগামী মাস থেকে আপনার হাতে একটি স্মার্টফোন থাকলে এই কাজটি সহজেই করে ফেলতে পারবেন। তার জন্য প্রয়োজন হবে 'সাউন্ডসিংক' নামের একটি অ্যাপ্লিকেশন। যুক্তরাজ্যের এক্সিটার ইউনিভার্সিটির কোলিংকড নামের একটি দল তৈরি করে এই অ্যাপ্লিকেশন, যেটি কিনা আপনাকে একই সময়ে একাধিক ডিভাইসে একই গান চালানোর সুযোগ করে দেবে। এখন পর্যন্ত ৭৫টি পর্যন্ত ডিভাইসে এই অ্যাপ্লিকেশন ব্যবহার করে গান চালিয়ে দেখেছেন এর উদ্ভাবকরা। মাইক্রোসফটের বিশ্বব্যাপী অ্যাপ্লিকেশন ও গেম তৈরির প্রতিযোগিতায় এই অ্যাপ্লিকেশন দিয়েই সেরা উদ্ভাবনের স্বীকৃতি পেয়েছে উদ্ভাবক দলটি। এই অ্যাপ্লিকেশনটি মূলত ব্লুটুথ, ওয়াই-ফাই, ওয়াই-ফাই ডিরেক্ট প্রভৃতি নেটওয়ার্ক ব্যবহার করে এর আশেপাশের ডিভাইসগুলোর একটি কৃত্রিম মেশ নেটওয়ার্ক তৈরি করতে সক্ষম। আর সেই নেটওয়ার্কেই অ্যাপ্লিকেশনটি ঠিক একই সময়ে একই গান চালাতে সক্ষম। ইমাজিন কাপ ২০১৩ আসরের এটিই সেরা উদ্ভাবনের স্বীকৃতি পেয়েছে। এ ছাড়া প্রতিযোগিতায় আরও বেশ কয়েকটি ক্যাটাগরিতে বিভিন্ন অ্যাপ্লিকেশন ও গেমকে পুরস্কৃত করা হয়েছে। বিশ্বের ৭১টি দেশের ৮৭টি দল এই প্রতিযোগিতার চূড়ান্ত পর্যায়ে অংশগ্রহণ করে। আগের দুই বছরের ধারাবাহিকতায় এবারেও বাংলাদেশ থেকে বুয়েটের 'বুয়েট১০১' দল অংশ নেয় এই প্রতিযোগিতায়।

Ref:--  http://www.ittefaq.com.bd/index.php?ref=MjBfMDdfMTdfMTNfMV8zM18xXzU2ODM2

40
Animals and Pets / Top 10 Most Venomous Snakes
« on: July 15, 2013, 12:55:41 PM »
If you are a long time reader of Listverse you will remember that we have previously had two lists on snakes: 10 lesser known venomous snakes and 10 unusual and amazing snakes. Surprisingly, we have not published a list of the most venomous snakes – and so, today, we fill that void with the following list. This is probably also a good time to point out (which we have done on a previous list) that something is venomous when it injects you with venom, and something is poisonous when it harms you through touch or eating.

10. Rattlesnake

The only snake from the Americas on the list, the Rattlesnake is easily identifiable by the tell tale rattle on the end of its tail. They are actually a part of the Pit Viper family, and are capable of striking at up to 2/3rd their body length. The Eastern Diamondback in considered the most venomous species in North America. Surprisingly, juveniles are considered more dangerous than adults, due to their inability to control the amount of venom injected. Most species of rattlesnakes have hemotoxic venom, destroying tissue, degenerating organs and causing coagulopathy (disrupted blood clotting). Some degree of permanent scarring is very likely in the event of a venomous bite, even with prompt, effective treatment, and can lead to the loss of a limb or death. Difficulty breathing, paralysis, drooling and massive hemorrhaging are also common symptoms. Thus, a rattlesnake bite is always a potentially fatal injury. Untreated rattlesnake bites, especially from larger species, are very often fatal. However, antivenin, when applied in time, reduces the death rate to less than 4%

9. Death Adder

The appropriately named Death Adder is found in Australia and New Guinea. They actually hunt and kill other snakes, including some on this list, usually via ambush. Death Adders look quite similar to vipers, in that they have triangular shaped heads and short, squat bodies. They typically inject around 40-100mg of venom with an LD of 0.4mg-0.5mg/kg. An untreated Death Adder bite is one of the most dangerous in the world. The venom is a neurotoxin. A bite causes paralysis and can cause death within 6 hours, due to respiratory failure. Symptoms generally peak within 24-48 hours. Antivenin is very successful in treating a bite from a Death Adder, particularly due to the relatively slow progression of symptoms, but before its development, a Death Adder bite had a fatality rate of 50%. With the quickest strike in the world, a Death Adder can go from strike position to striking and back again within 0.13 of a second.

8. Vipers

Vipers are found throughout most of the world, but arguably the most venomous is the Saw Scaled Viper and the Chain Viper, found primarily in the Middle East and Central Asia, particularly India, China and South East Asia. Vipers are quick tempered and generally nocturnal, often active after rains. They are also very fast. Most of these species have venom that cause symptoms that begin with pain at the site of the bite, immediately followed by swelling of the affected extremity. Bleeding is a common symptom, especially from the gums. There is a drop in blood pressure and the heart rate falls. Blistering occurs at the site of the bite, developing along the affected limb in severe cases. Necrosis is usually superficial and limited to the muscles near the bite, but may be severe in extreme cases. Vomiting and facial swelling occurs in about one-third of all cases. Severe pain may last for 2-4 weeks. Often, local swelling peaks within 48-72 hours, involving the affected limb. Discoloration may occur throughout the swollen area as red blood cells and plasma leak into muscle tissue. Death from septicaemia, respiratory or cardiac failure may occur 1 to 14 days post-bite, or even later.

7. Philippine Cobra

Most species of Cobra would not make this list; however the Philippine Cobra is the exception. Drop for drop, its venom is the most deadly of all the Cobra species, and they are capable of spitting it up to 3 metres. The venom is a neurotoxin which affects cardiac and respiratory function, and can cause neurotoxicity, respiratory paralysis and death in thirty minutes. The bite causes only minimal tissue damage. The neurotoxins interrupt the transmission of nerve signals by binding to the neuro-muscular junctions near the muscles. The symptoms might include headache, nausea, vomiting, abdominal pain, diarrhea, dizziness, collapse and convulsions.

6. Tiger Snake

Found in Australia, the Tiger snake has a very potent neurotoxic venom. Death from a bite can occur within 30 minutes, but usually takes 6-24 hours. Prior to the development of antivenin, the fatality rate from Tiger snakes was 60-70%. Symptoms can include localized pain in the foot and neck region, tingling, numbness and sweating, followed by a fairly rapid onset of breathing difficulties and paralysis. The Tiger snake will generally flee if encountered, but can become aggressive when cornered. It strikes with unerring accuracy.

5. Black Mamba

The feared Black Mamba is found throughout many parts of the African continent. They are known to be highly aggressive, and strike with deadly precision. They are also the fastest land snake in the world, capable of reaching speeds of up to 20km/h. These fearsome snakes can strike up to 12 times in a row. A single bite is capable of killing anywhere from 10-25 adults. The venom is a fast acting neurotoxin. Its bite delivers about 100–120 mg of venom, on average; however, it can deliver up to 400 mg. If the venom reaches a vein, 0.25 mg/kg is sufficient to kill a human in 50% of cases. The initial symptom of the bite is local pain in the bite area, although not as severe as snakes with hemotoxins. The victim then experiences a tingling sensation in the mouth and extremities, double vision, tunnel vision, severe confusion, fever, excessive salivation (including foaming of the mouth and nose) and pronounced ataxia (lack of muscle control). If the victim does not receive medical attention, symptoms rapidly progress to severe abdominal pain, nausea and vomiting, pallor, shock, nephrotoxicity, cardio toxicity and paralysis. Eventually, the victim experiences convulsions, respiratory arrest, coma and then death. Without antivenin, the mortality rate is nearly 100%, among the highest of all venomous snakes. Depending on the nature of the bite, death can result at any time between 15 minutes and 3 hours.

4. Taipan

Another entry from Australia, the venom in a Taipan is strong enough to kill up to 12,000 guinea pigs. The venom clots the victim’s blood, blocking arteries or veins. It is also highly neurotoxic. Before the advent of an antivenin, there are no known survivors of a Taipan bite, and death typically occurs within an hour. Even with successful administration of antivenin, most victims will have an extensive stay in intensive care. It has been likened to the African Black Mamba in morphology, ecology and behavior.

3. Blue Krait

The Malayan or Blue Krait is, by far, the most deadly of this species. Found throughout South East Asia and Indonesia, 50% of bites from the deadly Blue Krait are fatal, even with the administration of antivenin. Kraits hunt and kill other snakes, even cannibalizing other Kraits. They are a nocturnal breed, and are more aggressive under the cover of darkness. However, overall they are quite timid and will often attempt to hide rather than fight. The venom is a neurotoxin, 16 times more potent than that of a Cobra. It quickly induces muscle paralysis by preventing the ability of nerve endings to properly release the chemical that sends the message to the next nerve. This is followed by a period of massive over excitation (cramps, tremors, spasms), which finally tails off to paralysis. Fortunately, bites from Kraits are rare due to their nocturnal nature. Before the development of antivenin, the fatality rate was a whopping 85%. Even if antivenin is administered in time, you are far from assured survival. Death usually occurs within 6-12 hours of a Krait bite. Even if patients make it to a hospital, permanent coma and even brain death from hypoxia may occur, given potentially long transport times to get medical care.

2. Eastern Brown Snake

Don’t let the innocuous name of this snake fool you, 1/14,000 of an ounce of its venom is enough to kill an adult human. Coming in a variety of species, the Eastern Brown snake is the most venomous. Unfortunately, its preferred habitat is also along the major population centers of Australia. The Brown snake is fast moving, can be aggressive under certain circumstances and has been known to chase aggressors and repeatedly strike at them. Even juveniles can kill a human. The venom contains both neurotoxins and blood coagulants. Fortunately for humans, less than half of bites contain venom and they prefer not to bite if at all possible. They react only to movement, so stand very still if you ever encounter one in the wild.

1. Fierce Snake or Inland Taipan

While I did say that I would not include multiple sub-species in this list, the incredible Inland Taipan deserves a spot of its own. It has the most toxic venom of any land snake in the world. The maximum yield recorded for one bite is 110mg, enough to kill about 100 humans, or 250,000 mice! With an LD/50 of 0.03mg/kg, it is 10 times as venomous as the Mojave Rattlesnake, and 50 times more than the common Cobra. Fortunately, the Inland Taipan is not particularly aggressive and is rarely encountered by humans in the wild. No fatalities have ever been recorded, though it could potentially kill an adult human within 45 minutes.

Ref:-- http://listverse.com/2011/03/30/top-10-most-venomous-snakes/

41
Animals and Pets / Top 10 Animal Bites
« on: July 15, 2013, 12:29:55 PM »
Here is the list of the ten animals with the most powerful bites in the animal kingdom. There are animals which have been excluded who could probably make it here but there is a lack of research on their bite, since it is hard and expensive to measure. A notable exception will be the Great White Shark, but I was unable to find a number that was not theoretical. The Tasmanian devil seems to have the most powerful bite relative to its body size of any living animal tested, at 200 psi followed closely by the African Painted Dogs (that killed a two year old boy who fell into their pit in the Pittsburgh Zoo yesterday). Each animals bite is measured in PSI or pounds per square inch.

10. Lion, 600 psi

A surprise placing for the “king of the jungle” (though it has never lived in a jungle). Lions are the only social cat in the world. They are so cooperative when they hunt that this might be one of the reasons they have a evolved to have the weakest bite of the genus Pathera or big cat. Another reason might be that their hunting habit, strangling its prey by biting its trachea, lacks the need of a strong bite. Lions hunt at any time but usually hunt for large prey at night. They also drink water daily if they can but can go five days without.

9.Tiger, 1050 psi

The biggest species of the cat family, the tiger is a solitary hunter. They can reach 3.3 meters and weigh up to 300lbs. They stalk their prey and hunt at night. Like lions, they tend to bite the throat of their prey to cut the flow of air and blood to the animals head. They have a powerful bite, nearly twice that of the lion. There are more tigers in captivity than in the wild. They usually avoid humans but attacks on humans and cattle have been reported around the world.

8. Spotted Hyena, 1100 psi

Most sources say the hyena bite is around 1100 psi, but Wikipedia says it is 11,400, however I couldn’t find any other sources which could corroborate this claim. Having said that, the hyena has one of the most powerful bites in the animal kingdom, having even been observed crushing giraffe bones. It is this scavenger behavior which is the most likely culprit for the hyena’s strong jaw. Since it needed a powerful jaw to get to the marrow inside the bones left by lions and other big predators.
Although they look like dogs the hyena is actually more closely related to cats, belonging to the suborder feliformia instead of the dog suborder caniformia. Hyenas have been observed killing dogs with a single bite to the neck. Contrary to popular belief, hyenas do hunt, and ironically lions often steal their food. Like the lion, they are highly social and cooperative animals.

7. Grizzly Bear, 1200 psi

This North American subspecies of the brown bear is known for its incredible size and aggression. Despite their large size, the grizzly can run up to 56 km/h. Grizzlies mostly feed on berries and nuts but do hunt. In Yellowstone National Park they have been observed and filmed hunting wild game.
The grizzly is considered more aggressive than other bears. It is theorized that because of their size, grizzly bears are unable to climb trees so they have evolved this defense mechanism to ward off prey. It is probably this same evolutionary road which gave the bear its powerful jaws, helping it defend itself from wolves and other intruders. They can weigh from 600 to 1000 pounds. They can be a danger to humans if surprised or if with cubs, but very rarely, if ever, go after humans for food.

6. Gorilla, 1300 psi

This one might surprise some because of their vegetarian nature. But the gorilla is a formidable candidate in this list. They have jaws primarily adapted to chew strong hard plants like bamboo, which have given them incredibly strong jaw and neck muscles capable of punching a 1300 psi bite.
The gorilla has been traditionally seen as a big scary monster but in recent years its image has changed to that of a “gentle giant.” They are our closest relatives after the chimpanzee, and their numbers are shrinking rapidly, with only 700 mountain gorillas left in the wild. Gorillas can climb trees but are usually found on the ground in communities of up to 30 individuals led by a dominant older male. Gorillas tend to be gentle creatures and do not pose a threat to humans.

5. Hippopotamus, 1821 psi

This is one big powerful herbivore. The hippo is one of the most feared animals in Africa. Being highly territorial and aggressive, it has been known to knock over small boats and attack the crew. Only the female hippos bite force has been measured since the male was much too aggressive to test, but it measured at a whopping 1821 pounds per square inch. The word Hippopotamus comes from the Greek “water-horse” due to the hippo’s fondness for water. The hippo’s closest cousins are whales and cows. They belong to the order Artiodactyla which includes most hoofed animals, so camels, horses and goats are also related to hippos.

4. Jaguar, 2000 psi

The jaguar has the strongest bite force of any cat, and by my findings, the strongest bite of any mammal. The real king of the jungle, the jaguar is found from Mexico to Argentina. The jaguar kills by biting the head of its prey. Like most other big cats (except the lion) the jaguar is a solitary killer. The jaguar is renowned to for its ability to successfully kill anacondas and caimans. Its bite is so strong it can easily pierce through the shell of animals, like turtles. The jaguar comes from the Amerindian word Yaguar which means “he who kills with one leap.” Despite being smaller than its cousins in Africa and Asia, it is still the biggest cat in the Americas.
Believed to have been eliminated from the southern United States over 100 years ago, there are rumors of a breeding population in Arizona. Jaguars are believed to be most numerous in Belize, specifically the jaguar sanctuary in Cockscomb Basin.

3. American Alligator, 2125 psi

The American Alligator is one of only two species of Alligator left in the world, the other being the Chinese Alligator. With an estimated population of 5 million; 1.2 million live in the state of Florida. Its range includes: Florida, Texas, Louisiana, North and South Carolina, Georgia and Alabama. They share territory with the crocodile. Their diet consists mainly on fish turtles and small mammals. In a recent study by National Geographic, American Alligators tested at 2125 psi, yet they did not test the larger alligator, so this number could be higher. Yet this problem arises with the three members of the crocodilian superfamily mentioned here.

2. Saltwater Crocodile, 3700 psi

Saltwater crocs (do you know the difference between a crocodile and an alligator?) tested the highest in the National Geographic experiment mentioned above with 3700 psi. Yet they only measured a few smaller crocs. National Geographic claims that if this number were to be translated to 20 footers (which do exist, in abundance) the number could be higher than 7,000 psi.
These monsters are found from eastern India to southeast Asia and northern Australia. Saltwater Crocs eat anything they can bite from water buffalo to fish and even sharks. They are affectionately referred to as “salties” by Australians, yet there is little to be affectionate about when it comes to this giant. They are responsible for more attacks on humans than any other croc but not much more than the next on this list.

1. Nile Crocodile, 5000 psi

In the National Geographic experiment the Nile Croc actually tested lower than the Saltwater Croc, but most other sources have the Nile Croc at 5000 psi. Nile Crocs tend to be about the same size as Saltwater Crocs and thus their bite seems to be at the same range. The two are interchangeable when it comes to the placing on this list and the numbers will vary due to the difficulty in measuring the bites of each and getting the right sized croc to measure.
Nile crocs eat mainly fish but like their cousins, they will attack anything dumb enough to cross its path. This includes zebras, birds and even small hippos.

Ref:-- http://listverse.com/2012/11/05/top-10-animal-bites-that-will-completely-destroy-you/

42
BCS Cadre / Re: one link for bcs preparation
« on: July 15, 2013, 11:53:04 AM »
Everyone should visit this site for update him/herself.

43
Place / Most beautiful 10 Roads You Have to Drive in Your Lifetime
« on: July 09, 2013, 10:50:46 AM »
There’s nothing like a road trip to really experience a country. From coastal highways and dizzying mountain passes, to scenic routes through national parks and bridges over great spans of water; roads are the circulatory system that connects a country. After an extensive search online, the Sifter has compiled a list of some of the most beautiful, challenging and unforgettable roads in the world.

While hardly exhaustive, this list should provide great inspiration and bucket list fodder for those planning an upcoming trip. Please feel free to share any additional roads in the comments and perhaps a pt II will be compiled :)

1. Highway 1, Big Sur, California

State Route 1 (SR 1) is a major north-south state highway that runs along most of the Pacific coastline of the U.S. state of California. The highway is famous for running along some of the most beautiful coastlines in the USA, leading to its designation as an All-American Road.
 
Highway 1 enters the Big Sur region crossing the San Carpoforo Creek just south of the Monterey County line. For about 90 miles (140 km) from the San Carpoforo Creek to the Carmel River, the road winds and hugs the cliffs of Big Sur, passing various coastal parks in the area. The road also briefly leaves the coast for a few miles and goes through a redwood forest in the Big Sur River valley. This segment of the highway, built between 1919 and 1937, also crosses several historic bridges, including the scenic Bixby Creek Bridge shown above.

2. Furka Pass, Switzerland
Furka Pass (el. 2429 m.) is a high mountain pass in the Swiss Alps connecting Gletsch, Valais with Realp, Uri. The Furka Pass was used as a location in the James Bond film Goldfinger.

3. The Atlantic Road, Norway
Opened on July 7, 1989, the Atlantic Road is a National Tourist Route and was honoured as Norway’s Construction of the Century in 2005. The Atlantic is an 8.3 kilometer (5.2 miles) section of Country Road 64 which runs between the towns of Kristiansund and Molde, the two main population centres in the county of More og Romsdal in Fjord, Norway. The road is built on several small islands and skerries, which are connected by several causeways, viaducts and eight bridges. For more information check out this featured post on the Sifter.

4. Tianmen Mountain Road, Hunan, China
Tianmen Mountain is a mountain located within Tianmen Mountain National Park, Zhangjiajie, in northwestern Hunan Province, China. A cable car operates from nearby Zhangjiajie railway station to the top of the mountain. It features 98 cars and a total length of 7,455 meters and an ascent of 1,279 meters. The highest gradient is an unusual 37 degrees. There is also an 11 km road with 99 bends that reaches the top of the mountain and takes visitors to Tianmen cave, a natural hole in the mountain at a height of 131.5 meters

5. Seven Mile Bridge, Florida Keys
The Seven Mile Bridge is a famous bridge in the Florida Keys, in Monroe County, Florida, United States. It connects Knight’s Key (part of the city of Marathon, Florida) in the Middle Keys to Little Duck Key in the Lower Keys. Among the longest bridges in existence when it was built, it is one of the many bridges on US 1 in the Keys, where the road is called the Overseas Highway.

6. Stelvio Pass, Eastern Alps, Italy
The Stelvio Pass, located in Italy, at 2757 m (9045 feet) is the highest paved mountain pass in the Eastern Alps, and the second highest in the Alps, slightly below the Col de l’Iseran (2770 m, 9088 feet). Stelvio was also picked by the British automotive show Top Gear as its choice for the “greatest driving road in the world”, although their search was concentrated only in Europe. This conclusion was reached after the team went in search of a road that would satisfy every “petrolhead’s” driving fantasies in the premiere of the show’s 10th season. Top Gear later decided that the Transfăgărăşan Highway in Romania was possibly a superior driving road

7. Guoliang Tunnel Road, China
The Guoliang Tunnel is carved along the side of and through a mountain in China. The tunnel is located in the Taihang Mountains which are situated in the Henan Province of China. If you want to get there, you should start your trip in Xinxiang. Leave the city by driving north on Huanyu Avenue (the S229). After 13 miles you’ll enter the town of Huixian. Stay on the S229 for 15 miles more until you reach the junction with the S228. Turn left here and keep following the S229. After 8 miles you reach the village of Nanzhaizen. Turn left again and follow directions to Guoliang, 8 miles further

8. Sani Pass, KwaZulu-Natal, South Africa
Sani Pass is located in the western end of KwaZulu-Natal province of South Africa on the road between Underberg and Mokhotlong, Lesotho. Sani Pass is a notoriously dangerous road that requires the use of a 4×4 vehicle. The pass is approximately 9 km in length and requires above average driving experience. While South African immigration at the bottom of the pass prohibits vehicles deemed unsuitable for the journey, the Lesotho border agents at the top generally allow vehicles of all types to attempt the descent. Border between the two countries closes at 4:00 pm every day and the Pass is often closed due to weather conditions, especially during winter.

9. Dadès Gorges, High Atlas, Morocco
Carved over the centuries by the Dades River, the Dades Gorge is now a very popular destination for travellers in Morocco. Travellers in 4WD (with a guide) can follow a mountain loop (at certain times of the year), following Dades Gorge as far north as Agoudal, then turning south to head for Todra Gorge. It can be accessed from the small town of Boumaine which lies 116 km northeast of Ouarzazate and 53 km from Tinerhir. A sealed road runs for 63 km through the Gorge as far as Msemrir, after that 4WD is necessary. The best time to visit the lower valleys is from March to May and the mountains are best from May to July.

10. Transfăgărășan, Romania
The Transfăgărășan or DN7C is the second-highest paved road in Romania. Built as a strategic military route, the 90 km of twists and turns run north to south across the tallest sections of the Southern Carpathians, between the highest peak in the country, Moldoveanu, and the second highest, Negoiu. The road connects the historic regions of Transylvania and Wallachia, and the cities of Sibiu and Pitești.
 
The road climbs to 2,034 metres altitude. The most spectacular route is from the North. It is a winding road, dotted with steep hairpin turns, long S-curves, and sharp descents. Top Gear host, Jeremy Clarkson, had said about Transfăgărășan that, “this is the best road… in the world” – a title the program’s presenters had previously given to the Stelvio Pass in Italy.

Ref:--  http://twistedsifter.com/2013/03/roads-to-drive-before-you-die/

44
Football / Colorful Confaderation Cup
« on: July 03, 2013, 03:53:25 PM »
সাদা চোখে ব্রাজিল চ্যাম্পিয়ন, স্পেন রানার্সআপ। কনফেডারেশনস কাপের এটাই সারমর্ম। কিন্তু মহাদেশীয় শিরোপার এই মহাযজ্ঞে আনন্দ-বেদনা, প্রাপ্তি-অপ্রাপ্তির আরও গল্প আছে। কনফেডারেশনস কাপের তেমনই কিছু পাওয়া না-পাওয়ার টুকরা ছবি

যেখানে তাহিতি জয়ী
নাহ্, কোনো ম্যাচ জেতেনি তাহিতি। জেতা সম্ভবও ছিল না। বরং টুর্নামেন্টে যে ৬৮টি গোল হয়েছে, তার ২৪টিই ঢুকেছে তাহিতির জালে! কিন্তু প্রশান্ত মহাসাগরের দ্বীপ দেশটি তার পরও প্রতিটি ম্যাচ খেলেছে হাসিমুখে। একটি মাত্র গোলের পর তাদের উদ্যাপনটা ছিল সম্ভবত এ টুর্নামেন্টের সেরা।

এক গোলেই নায়ক

পুরো টুর্নামেন্টে তাহিতির হয়ে একমাত্র গোলটি করেছেন জোনাথন তেহাউ। নাইজেরিয়ার বিপক্ষে। গোলের পর তেহাউকে দেখে মনে হয়েছিল, তিনি টুর্নামেন্টের সেরা খেলোয়াড়ের পুরস্কার জিতে নিয়েছেন, আর তাহিতির উচ্ছ্বাস বলছিল, তারা যেন কনফেডারেশনস কাপ জিতে গেছে। যদিও ওই ম্যাচেই পরে তেহাউ একটা আত্মঘাতী গোলও করেছেন!

দুই ‘সেঞ্চুরিয়ান’

উরুগুয়ের ডিয়েগো ফোরলান ও ইতালির আন্দ্রেয়া পিরলো নিজেদের শততম ম্যাচ খেলেছেন এই টুর্নামেন্টেই।
দেশের হয়ে এক শ ম্যাচ খেলতে পারা দারুণ গৌরবের। দুজনই শততম ম্যাচে গোলও করেছেন। যদিও ফোরলান পরে পেনাল্টি নষ্ট করেছেন ব্রাজিলের বিপক্ষে। ইতালির বিপক্ষে পেনাল্টি শুট আউটেও একই কাজ করেছেন উরুগুইয়ান স্ট্রাইকার।

তাহিতির ত্রিরত্ন
গ্রুপ পর্বে তিন ম্যাচে তিন গোলরক্ষককে মাঠে নামিয়েছেন স্পেন কোচ ভিসেন্তে দেল বস্কও। কিন্তু সেটা একধরনের বিলাসিতায়। তাহিতি কোচ কাজটা করেছেন অনেকটা বাধ্য হয়ে। তাঁর তিন গোলরক্ষক জাভিয়ের সামিন, মিকাইল রোচে আর জিলবার্ট মেরিয়েল প্রতি ম্যাচেই হজম করেছেন অন্তত আধডজন গোল!

আনলাকি থারটিন বোনুচ্চি
পেনাল্টি শুট আউটে তাঁর আগে ১২ জন বল জালে পাঠালেন সফলভাবে। ১৩ নম্বরে এসেই সব ভন্ডুল করে দিলেন ইতালির ডিফেন্ডার লিওনার্দো বোনুচ্চি। হেসুস নাভাস ১৪ নম্বর শটটা ইতালির জালে পাঠিয়ে নিশ্চিত করলেন স্পেনের ফাইনাল। ভাগ্য ছাড়া আর কাউকে কি দোষ দিতে পারতেন বোনুচ্চি?

উৎসবের ব্রাজিল
প্রেসিডেন্ট দিলমা রুসেফ আপাতত কিছুটা স্বস্তি পেতেই পারেন। আন্দোলন বাদ দিয়ে আগামী কিছুদিন হয়তো কনফেডারেশনস কাপ জয়ের উৎসবেই মেতে থাকবে ব্রাজিল। অনেক চেষ্টা করেও যে গণবিক্ষোভ থামাতে পারছিলেন না, সেটা থেকে আপাতত নজর সরেছে সবার।

45
Telecom Forum / Free SMS from the Internet
« on: July 03, 2013, 09:58:29 AM »
অনেক সময় দরকারে কাউকে এসএমএস (খুদে বার্তা) করতে গিয়ে দেখলেন মোবাইলে টাকা নেই। কিন্তু বার্তা পাঠানোটা জরুরি। এমন সমস্যার সমাধান আনা যাবে ইন্টারনেট থেকে বিনা মূল্যে এসএমএস পাঠিয়ে। বিশ্বের ৩৫টি দেশে এমন সেবা দিয়ে যাচ্ছে আমেরিকাভিত্তিক পিঙ্গার ডট কম। এটি একই সঙ্গে কম্পিউটার, আইফোন, অ্যান্ড্রয়েড চালিত মুঠোফোনেও ব্যবহার করা যায়। কম্পিউটারে চালানোর জন্য http://goo.gl/GpV1R ওয়েব ঠিকানা থেকে পিঙ্গার ডেক্সটপ নামিয়ে নিয়ে ইনস্টল করে নিন। মোবাইলের জন্য http://goo.gl/XzSKr থেকে নামিয়ে নিন। পিঙ্গারে অ্যাকাউন্ট খোলা কিছুটা ত্রুটিপূর্ণ, তাই সহজে অ্যাকাউন্ট খুলতে www.pinger.com/tfw ওয়েব ঠিকানায় গিয়ে Create an account এ ক্লিক করুন। Username ঘরে মৌলিক নাম (ইউনিক নেম) দিন। Password ঘরে কমপক্ষে ছয় সংখ্যার পাসওয়ার্ড দিয়ে E-mail ঘরে ব্যবহূত ই-মেইল লিখুন। I agree to the Terms of services and Privacy Policy তে টিক চিহ্ন দিয়ে securiry ঘরে সংকেত (কোড) লিখে Create বোতাম চাপুন। পরের পাতায় To find numbers‡enter zip code ঘরে আমেরিকার যেকোনো শহরের জিপ কোড (যেমন, ৯০০০১) লিখে বাকি তথ্য প্রদান করে find বোতাম চাপুন। আমেরিকার শহরের জিপ কোড পাওয়া যাবে www.zip-area.com ঠিকানায়। পরের পাতা থেকে পছন্দমতো ফোন নম্বর নির্বাচন করে confirm বোতাম চাপলে অ্যাকাউন্ট তৈরি সম্পন্ন হবে। এবার কাজ হবে ই-মেইল ঠিকানা প্রমাণ করা (ভেরিফাই)। এটি করতে উল্লেখকৃত ই-মেইলে গিয়ে ভেরিফিকেশন সম্পন্ন করুন। এবার পিঙ্গার ডেক্সটপ চালু করে ইউজার নেম এবং পাসওয়ার্ড লিখে সেটিতে লগইন করুন। New message এ ক্লিক করে নতুন বার্তা পাঠানোর পর্দা খুলবে। To এর ঘরে যাকে বার্তা পাঠাতে চান, তার মোবাইল নম্বরের পূর্বে +88 লিখে এন্টার চাপুন। প্রয়োজনীয় কথা লিখে আবারও এন্টার চাপুন। সতর্কীকরণ বার্তাসহ Verifz your account লিঙ্ক দেখাবে। লিঙ্কে ক্লিক করলে ব্রাউজার খুলে গিয়ে Account Verification আসবে। বক্সে +88 সহ আপনার মোবাইল নম্বর লিখে register phone number বোতাম চাপলে আপনার নম্বরে পিঙ্গার থেকে ফোন আসবে, ফোন রিসিভ করে ১ চাপলে বিনা মূল্যে এসএমএস পাঠানোর জন্য পিঙ্গার সক্রিয় হয়ে যাবে।

Ref:-  http://www.prothom-alo.com/detail/date/2013-07-03/news/364810

Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 16