Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - Shah Alam Kabir Pramanik

Pages: [1] 2 3 ... 26
1
Consumer behavior was a new field of study in the mid to late 1960s. It has no bright past history. The new discipline borrowed heavily from concepts developed in other scientific disciplines such as: 1. Psychology 2. Sociology 3. Social psychology 4. Cultural Anthropology 5. Economics 6. Marketing 7. Statistics

2
Business Administration / Consumer behavior is dynamic
« on: May 30, 2017, 02:23:58 PM »
“Consumer behavior is dynamic, involves interactions and involves transactions”
The behavior of people is not static. Because this behavior depends on some factors. These environmental factors changes so as the consumer behavior.
Consumer behavior involves interactions among people’s thinking, feelings, and actions, and the environment. Consumer behavior is a social behavior. Consumer behavior depends on society’s changes.
Changes in society’s norms, values, beliefs etc. have great impact on Consumer behavior. As a result total consumption patterns changes,
That means environmental changes affects society, society’s changes affects Consumer behavior.

3
Business Administration / Changes in the Business Environment
« on: May 30, 2017, 02:22:47 PM »
Increased consumer power
Access to information
More products and services
Interactive and instant exchanges
Access to customer patterns and preferences
Evolution to other -Web connection
HDTV
Mobile phones

4
Business Administration / Consumer Behavior?
« on: May 30, 2017, 02:20:46 PM »
The behavior that consumers display  in searching for, purchasing, using, evaluating, and disposing of products and services that they expect will satisfy their needs.

5
হাতের কাছেই রয়েছে এই পোকার কামড়ের কারণে চুলকানি থেকে রক্ষা পাওয়ার উপায়। চিকিৎসাবিষয়ক একটি ওয়েবসাইটের প্রতিবেদনে জানানো হয়, এই পোকা কামড়ালে প্রথমে ‘জীবাণুনাশক সাবান’ ও পানি দিয়ে ধুয়ে তারপর প্রাকৃতিক উপাদান ব্যবহার করতে হবে।

কলার খোসা: এতে থাকে ‘ক্যারোটেনয়েডস’, ‘পলিফেনলস’ ইত্যাদি জৈব-সক্রিয় ভেষজ উপাদান। কলার খোসার ভেতরের অংশ কামড়ানো স্থানে ঘষলে জ্বালাপোড়া কিংবা চুলকানির অনভূতি প্রশমিত হবে। পদ্ধতিটি যতবার খুশি অনুসরণ করা যায়।

দারুচিনি ও মধু: প্রদাহরোধী উপাদান থাকে দারুচিনিতে আর মধু ত্বকে আর্দ্রতা যোগায়। দুটিকে একত্রে মিশিয়ে ছারপোকার কামড়ের চিকিৎসায় কাজে লাগাতে পারেন, কমাতে পারে সংক্রমণের আশঙ্কা। দুতিন টেবিল-চামচ দারুচিনির গুঁড়ার সঙ্গে কয়েক ফোঁটা মধু মিশিয়ে আক্রান্ত স্থানে মাখতে হবে। শুকিয়ে গেলে ধুয়ে ফেলুন। প্রতিদিন তিন থেকে চারবার পেস্টটি প্রয়োগ করতে পারেন।

টুথপেস্ট: এতে থাকা মেনথল কামড়ানো অংশে ঠাণ্ডা অনুভূতি দেয়, যা চুলকানি ও জ্বালাপোড়া কমায়। কামড়ানো অংশে ১০ মিনিট টুথপেস্ট মাখিয়ে রেখে ধুয়ে ফেলতে হবে। এভাবে প্রতিদিন তিন থেকে চারবার পেস্ট মাখাতে হবে।

মাউথওয়াশ: এতে থাকে ‘ইথানল’, যার আছে জীবানুনাশক উপাদান এবং অ্যালকোহল। যা সংক্রমণ দূর করতে সহায়ক। তুলার বল বানিয়ে তা মাউথওয়াশে ডুবিয়ে কামড়ানো অংশে প্রয়োগ করতে হবে। দ্রুত উপকার পেতে নিয়মিত পদ্ধতিটি অনুসরণ করার দরকার হবে।

লবণ: প্রাকৃতিক ব্যাক্টেরিয়ানাশক লবণ ছারপোকার কামড় থেকে হওয়া র‌্যাশ ও প্রদাহ সারাতে সাহায্য করে। কামড়ানোর জায়গায় লবণ ঘষলে ব্যথা ও জ্বালাপোড়া থেকে দ্রুত উপকার পেতে পারেন। ভালো ফল পেতে দিনে তিনবার লবণ প্রয়োগ করতে হবে।

বাংলাদেশ সময় ১৭৪৫ ঘণ্টা, ১১ এপ্রিল, ২০১৭

লেটেস্টবিডিনিউজ.কম/এস

6
একজন পীড়াদায়ক বস শুধু আপনার কর্মক্ষেত্রকে বিষময় করেই তোলে না। বরং আপনার ব্যক্তিগত জীবনকেও প্রভাবিত করে। টেম ইয়োর টেরিবল অফিস টেরেন্ট: হাউ টু ম্যানেজ চাইল্ডিস বস বিহ্যাভিয়র এবং থিরিভ ইন ইয়োর জব বইয়ের লেখক লিন টেলরের প্রতিষ্ঠানের করা একটি জরিপে দেখা গেছে, কর্মীরা সপ্তাহে ১৯.২ ঘণ্টা ব্যয় করেন তাদের বস কী করেন কিংবা বললেন সেটা নিয়ে চিন্তা করে, যার মধ্যে ১৩ ঘণ্টা ব্যয় করেন কাজের সময় এবং ৬.২ ঘণ্টা ব্যয় করেন ব্যক্তিগত সময়ে।

লিন টেলর বলেন, একজন পীড়াদায়ক বস আপনার ক্যারিয়ার এবং ব্যক্তিগত জীবনকে বিষময় করে তুলবে। অপরপক্ষে একজন ভালো বস আপনার ক্যারিয়ারকে সমৃদ্ধ করতে সহায়তা করবেন।

আপনার ক্যারিয়ারের জন্য ক্ষতিকর এমন বস চেনার জন্য কিছু চিহ্নর কথা তুলে ধরা হয়েছে এমএসএন-এর এক প্রতিবেদনে। উল্লেখিত চিহ্নগুলো হলো-

বসের যদি প্রিয়পাত্র থাকে

প্রতিষ্ঠানে আপনার বসের যদি প্রিয়পাত্র থাকে, তাহলে প্রতিষ্ঠানের জন্য যত কাজই করেন তার কাছে মূল্যায়িত হবে না। তিনি এটাও বুঝতে পারবেন না যে, তিনি আপনার সঙ্গে অন্যায় করছেন। টেলর বলেন, আপনি কী কাজ করলেন অথবা কী অর্জন করলেন, সেটা কোনো ব্যাপারই হবে না এবং এটা ওইসব তোষামদকারী মানুষদের দ্বারা খর্ব হবে।

বস যদি অতিরিক্ত আশা দেখান

অতিরিক্ত আশা দেখানো বসরা অবিশ্বাসযোগ্য। আপনার বস যদি আপনার পদোন্নতি, দায়িত্ব বৃদ্ধি, বেতন বৃদ্ধির আশ্বাস দেন এবং কাজের ক্ষেত্রে নীরব থাকেন, তবে আপনার উচিত ই-মেইলের মাধ্যমে তার সঙ্গে আলোচনা করা। যদি ই-মেইলে কোনো উত্তর না আসে, তবে এখানে আপনার উদ্বিগ্ন হওয়ার মতো কারণ রয়েছে।

বস যদি আড়ালে কথা বলেন

যখন আপনার বস কর্মীদের সম্পর্কে কানাঘুষা করেন, তবে তা খুবই বিশ্রী এবং অপেশাদারী একটি কাজ। দেখবেন আপনার সঙ্গে যেমন অন্যের বিষয়ে বলে, তেমনই আপনাকে নিয়েও অন্যের কাছে কানাঘুষা করেন।

বস যদি প্রতিনিয়ত সিদ্ধান্ত পরিবর্তন করেন

বস সকালে আপনাকে এক কথা বলবেন, দুপুরের খাবারের পর আবার আরেক গল্প দিবেন। এ ধরনের বসের সঙ্গে কাজ করা খুবই সমস্যাদায়ক। কারণ এটা আপনার টিমের উদ্যোগ ও কাজকে প্রভাবিত করে।

ভুলের জন্য দোষারোপ কিন্তু সফলতায় কৃতজ্ঞতা জানান না

আপনার কোনো ভুল হলে বস যদি সঙ্গে সঙ্গেই আপনাকে সকলের সামনেই অপমান করেন, তবে আপনি বসকে পীড়াদায়ক মনে করতেই পারেন। কারণ ভালো বসরা জানেন যে, কর্মীর ভুলের বিষয়ে তার সঙ্গে একান্তভাবেই কথা বলা উচিত। এছাড়াও ভালো বসরা আপনার কাজের জন্য কৃতজ্ঞতা জানাবেন।

আপনার কাজ কখনোই যথেষ্ট নয়

আপনার বস যদি আপনাকে প্রচুর কাজ দেন এবং আপনি প্রতিদিন ২৪ ঘণ্টা করে সপ্তাহে ৭ দিন কাজ করলেও তিনি সন্তুষ্ট না হন, তবে আপনাকে বুঝতে হবে আপনি কখনোই তাঁকে সন্তুষ্ট করতে পারবেন না। দিনের একটা নির্দিষ্ট সময় কাজ তো দূরে থাক, আপনার ব্যক্তিগত জীবনেও এর প্রভাব পড়বে। এ অবস্থায় আপনি যদি কথা না বলেন তবে তিনি আপনাকে পুশ করতেই থাকবেন।

আপনার বস কখনোই ভুল নন

আপনার বস যদি ভুল স্বীকার করতে অস্বীকৃতি জানায়, তবে বুঝতে হবে তিনি আপনার জন্য কখনোই তার জায়গা থেকে সরবেন না। লিন টেলরের এক জরিপে অংশগ্রহণকারী ৯১ শতাংশ কর্মী বলেছেন, ম্যানেজার হিসেবে ভুল স্বীকার করা কর্মীদের কর্মক্ষেত্রে সন্তুষ্টি অর্জনের জন্য খুবই গুরুত্বপূর্ণ।

বস যদি আপনাকে তার মতোই দেখতে চান

বেশিরভাগ মানুষই অন্যদেরকে তার মতো দেখতে পছন্দ করেন। কিন্তু ভালো বসরা জানেন, ভিন্ন ভিন্ন ব্যক্তিত্বই টিমকে আরও উন্নত করতে পারে। যদি আপনার বস আপনার সকল কাজেই তার প্রতিচ্ছবি দেখতে চান, তবে আপনি তাদের একটি কিংবা দুটি পরামর্শ গ্রহণ করুন এবং বাকিগুলোর জন্য তাকে ধন্যবাদ দিন। নিজের জায়গাতেই থাকুন এবং আপনার বসের পরামর্শকে যে আপনি মূল্যায়ন করেছেন তাকে সেরকমটা দেখান।

বাংলাদেশ সময় ২৩৫৩ ঘণ্টা, ২৬ জুলাই, ২০১৬
লেটেস্টবিডিনিউজ.কম/এসভি

7
1. Environmental Factors: Business buyers are influenced heavily by factors in the current and expected economic environment, such as the level of primary demand, the economic outlook, and the cost of money. Business buyers also are affected by technological, political, and competitive developments in the environment. Culture and customers can strongly influence business buyer reactions to the marketer’s behavior and strategies, especially in the international marketing environment. The business marketer must watch these factors, to determine how they will affect the buyer and try to turn these challenges into opportunities.

2. Organizational factors: Each buying organization has its own objectives, policies, procedures, structure, and systems and the business marketer must understand these factors well. They should know who are involved in the buying decision, what are their evaluation criteria, what are their companies policies and limits on its buyers.

3. Interpersonal factors: The buying usually includes many participants who influence each other, so interpersonal factors also influence the business buying process. However, it is often difficult to assess such interpersonal factors and group dynamics.

4. Individual factors: Each participant in the business buying decision process brings in personal motives, perceptions and preferences. These individual factors are affected by personal characteristics such as age, Income, education, professional identification, personality and attitudes toward risk also. Buyers have different buying styles. Some may be technical types who make in depth analysis of competitive proposals before choosing a supplier. Others buyers may be sensitive negotiation who are adapt at pitting the sellers against one another for the best deal.

8
Business Administration / Major Types of Business Buying Situations
« on: April 20, 2017, 01:55:39 PM »
Buyers have various levels of experience and information to use in purchasing products and services. The same purchase in two different organizations may distinguish purchasing strategies if the buying situation is different. Therefore attention must be concentrated on buying situation.

1. New task: It is the business buying situation in which the buyer purchases the product or services for the first time. Here the buyers have lack of experience and product knowledge to make comparison of alternative products and suppliers. In such cases, the greater the cost of risk, the larger the number of decision participants and the greater their efforts to collect information will be.

2. Straight re-buy: It is the business buying situation in which the buyer routinely reorders something without any modifications. It is usually handled on a routine basis by the purchasing department. Based on past buying satisfaction, the buyer simply chooses from the various suppliers on its list. Suppliers try to maintain product and service quality. The business buyer makes the fewer decisions in straight re-buy situation.

3. Modified re-buy:  The buyer wants to modify product specifications, prices, terms, or suppliers in this buying situation. The modified re-buy usually involves more decision participants than does the straight re-buy.  Organizational decision makers enter into a modified re-buy situation when they feel that significant benefits such as quality improvements or cost reduction may be derived from reevaluating alternatives.

9
Organizational buyers have a very strong desire to reduce the level of risk in making purchase decisions. The buyer’s decisions are modified, postponed or avoided if the decision is highly influenced by the risk. There are many types of risk-physical, financial, social, psychological, perceived risk etc. In case of making purchase decision two components should be kept in mind.

a. Uncertainty about the out outcome of a decision
b. The extent of consequences associated with making the wrong choice.

Organizational buyers normally use four types of risk reduction strategies.
 They are-

1. External uncertainty reduction: Organizational buyers can reduce the level of risk by relying on familiar suppliers.  To get their proper & adequate supply, the organization’s buyer can visit supplier’s plant. Through this they will be able to know, weather the supplier has enough capacity to supply the quality goods.

2. Internal uncertainty reduction: In case of purchasing industrial product, the buying center’s members consult with the other buyers to know whether they are satisfied or not by the existing suppliers. They collect the opinion about raw materials, quality and duration of delivery time etc.

3. External consequences reduction: For external consequences reduction, buying center purchases product from different sources not only one source. By multiple sourcing risks is divided. If one supplier’s product is hampered then risk is for one source, another sources may be risk free.

4. Internal consequence reduction: To reduce the risk buying center members consult with company’s top management. In this way the buying organization should carefully handle the risk which was elicited in case of purchasing.

10
On the basis of types of decision and the decision process:

1. More complex buying decision: Business buying decision is more complex than consumer buying decision. Business purchases often involve large sums of money. In business buying decision, buyers have to take some important and complex decision.

2. More formalized buying process: Business buying process is more formalized than any other buying process. In businesses buying process,                                                                       it has to maintain some formalities which are not to be followed in any other buying process. It calls for product specifications, written purchase order, careful supplier search etc. So this buying process is more complex.

3. More dependent: Personal selling is very much effective in business buying, because buyers and sellers are very much close in this buying. They work more closely together. As a result they maintain a long term relationship.

11
On the basis of nature of the buying unit:

1. More decision participants: Business purchases involve more buyers. In case of business buying process, they have to consider the price, quality, delivery date etc very highly. All the things may not be done by a single person.

2. More professional purchasing effort: Business buying is done by trained purchasing agents who spend their working lives learning how to buy better. Buying committees made up of technical experts and top management is in the buying of major goods.

12
On the basis of market structure and demand:

1. Fewer but larger buyers: The business marketer normally deals with fewer but larger buyers than the consumers market does. For example, the tire company’s fate/market share depends upon getting contracts from a few major automakers and few large buyers of aircraft engines.

2. Demand is derived: The demand for business goods is ultimately derived from the demand for consumer goods. For example, the US General Motors alone purchases 7% of domestic steel which indicates that the demand of steel is derived from the ultimate car buyers.

3. Inelastic demand: The total demand for many business goods and services is inelastic that is not much affected by price changes especially in the short run because producers cannot make quick changes in production method. For example- a drop in the price of sugar cane will not cause sugar manufacturers to buy much more sugar cane unless it results in lower sugar prices that in turn will increase consumer demand for sugar.

4. Fluctuating demand: The demand for business goods tends to be more volatile/unstable than that of consumer goods. The demand of business markets fluctuate more and more quickly. For example, Sometimes a rise of only 10% in consumer demand   as much as 200% rise in business demand for products in the next period.

13
Business Administration / Original equipment manufactures (OEM):
« on: April 19, 2017, 09:59:54 AM »
Original equipment manufactures (OEM): OEM Purchases industrial goods to incorporate into the other products and sell them in the industrial or ultimate consumer market. For example: Intel produces the micro processors, and then IBM would be classified as OEM.

14
Business Administration / Industrial Customers
« on: April 19, 2017, 09:59:24 AM »
Business marketing organizations normally serve three types of industrial customer. They are:

1. Commercial enterprises.
2. Governmental organization.
3. Institutions.

1. Commercial enterprises: Commercial enterprises are the organizations which buy the products for business, further production etc with a view to earning profit. It can be classified into three categories:

a. Users: Users purchase industrial products or services to produce other goods and services and sell them to the industrial or consumer markets. When purchasing machine tools from general motor then the auto manufacturer is the users.

b. Original equipment manufactures (OEM): OEM Purchases industrial goods to incorporate into the other products and sell them in the industrial or ultimate consumer market. For example: Intel produces the micro processors, and then IBM would be classified as OEM.

c. Dealers and distributors:  Dealer and distributor include those commercial enterprises that purchase industrial goods for resale without changing its form. The distributors accumulate, store and sell a large assortment and goods to industrial users.

2. Governmental organization: To lead the nation govt. needs a lot of material and immaterial resources like office supplies, arms and weapons, fuel, food products, technological know how etc which can be a large market to the industrial marketer.

3. Institutions: Public and private institutions constitute another class of industrial customer such as churches, hospitals, colleges and universities etc. They have different buying patterns, some institutional customers such as public universities have specific purchasing procedures that are rigidly/strictly followed and others follow less standardized approaches. 

15
Business Administration / Facilitating goods
« on: April 19, 2017, 09:58:21 AM »
Facilitating goods: Facilitating goods are those which not become part of finished product. It just supports organizational operation. It includes supplies and business services.

a. Supplies: Every organization requires-
   
i. Operating supplies like typing paper, lubricants.
   ii. Maintenance and repair items like paint, cleaning materials.

b. Business Services: Sometime organizations go outside for specialist to perform specific functions. It includes-
   
i. Maintenance and repair support like window cleaning machine.
   ii. Business advisory services like legal & management consulting, advertising etc.



Pages: [1] 2 3 ... 26