9/14/2017 STORY OF THE BANGLA PRESS | The Daily Star

The Daily Star

Home » The Star » Cover Story

01:32 PM, February 20, 2015 / LAST MODIFIED: 07:13 PM, April 23, 2015

COVER STORY

STORY OF THE BANGLA PRESS

The Star looks at the Bangla newspapers that shaped national movements and structured the written
language of the country from the times of the British Raj to post-liberation.

sitsTare et |

wefrETse| FinerwEwi-sime |

gturs «fzw 3w afuettarwiiem o

—— e i
p— ] e e i - ufam ofie g1 o
4 Firwdefers T
syEes i ¥
—_— ——

ol & olein

“ow orw e Bopm g
“ofen aifrwy fapadm

AT EEHInATE e

A1

L1l

#f1 nim w2l dmby B

T axt $elw oy

=" % wfkzter wiontss

Ty
¥t Fmw waew o oual

[
Ivfl.:at'a wyafE a¥w 1?_3--1

| afeen wp wimiferng oo

Ty WEE weyeT e §

fay cog was craeEive we |

fa®ia, wee o e

o %m | frg T o FERIST
iy wm wharers Bwdn

uNiFm o sy e J

% a¥iT | eww, Tl | ET nEifiz “ifem, Toy
u o vy eyl we @ N e v B wfialE,
e e, wan fedln, sicer | Wit we o ool w0Y Ay
nAE &50% pfw o | 9w oo DG, FEE T
Pizzss m el g% ga | wew A | % efim e
¥ sorre Fere ey ¢ o | B e T wepleie e
mrifer whgein Tuleg (& !

A teacher of a small village was so overwhelmed by the atrocities of the landowners or zamindars of colonial India
that he decided to write something in protest. A former employee of a British-owned indigo production factory, he was
a first-hand witness of the cruelties against the workers who gave their sweat and blood to only be further exploited
by the zamindars and the British Raj. With the help of a loan and his savings, he founded his own publication house in
Komarkhali, Kushtia in 1863, as an act of revolution against this oppression. Kangal Harinath Majumdar could thus be
called the first investigative reporter of the subcontinent with Gram Barta Prokashita, a Bangla weekly that aimed to

generate public awareness regarding the veiled tyranny of those in power.

While Gram Barta Prokashita can be heralded § top
first Bangla language newspaper that directly

http://www.thedailystar.net/the-star/cover-story/story-the-bangla-press-3161 112


http://www.thedailystar.net/
http://www.thedailystar.net/the-star
http://www.thedailystar.net/the-star/cover-story
http://www.thedailystar.net/

9/14/2017

= T R R

STORY OF THE BANGLA PRESS | The Daily Star

attacked the imperialists and the zamindars, it was

far from being the first newspaper or even the first
Bangla newspaper in the subcontinent. How exactly
then did the ordinary people get the information that
the people of today consider their right by law?

Long, long time ago, the dissemination of
information was a privilege solely reserved by the
ruling class. Only the news deemed most important
ould be streamed down to the masses through the
help of a messenger and a drum. Ordinary people
mostly depended on hearsay and rumours to,
ironically, get a truer picture of the political decisions
being taken on their behalf by the sovereign powers
of the state.

In undivided India, the press began in Calcutta in
1780 to satisfy the needs of the colonials and their
cohorts. By the turn of the century, there were a
dozen or so periodicals with several hundred
subscribers among the European residents of India.
The first journal, Hicky's Bengal Gazette, began
ublication in 1780 and was owned by the Irishman
ame Augustus Hicky who came to India as a
surgeon's mate. According to Partha Chatterjee's book
'The Black Hole of the Empire’, the weekly English
anguage Gazette initially started as a journal where
readers could “get information on various commodity
rices in the Calcutta markets, sales and auctions, the
arrival and departure of ships as well as fires, thefts
and accidents in the

http://www.thedailystar.net/the-star/cover-story/story-the-bangla-press-3161

city.” It was only
when he tried to
“liven” his weekly by
printing news about
the goings-on of the
senior officials of the
East India Company
that he got into
trouble with the
government. He then
went on to incur the
wrath of the British
Empire by printj
stories of besti

and otherviled TOP
by the chief justice o

2/12



9/14/2017 STORY OF THE BANGLA PRESS | The Daily Star

Serampore Missionary Press. the Supreme Court,
Elijah Impey, and the
Governor-general Hastings.

It's little surprise that the imperial government eventually seized Hickey's printing types in 1781 after he was
imprisoned against a libel charge by Hastings. After his release from prison, Hickey lived the rest of his life in extreme
poverty and died on board a ship to China and was buried at sea. We can't help but note with irony that the editor and
publisher of the first printed newspaper of British India was forced to suffer such a fate.

hile it's true that the English newspapers inspired
the birth of Bangla language newspapers in the
region, the difference lied in the intrinsic goals of the
Bangla newspapers. English newspapers in Calcutta
ere a means of entertainment and profit whereas
Bangla newspapers aimed for cultural enhancement
and to inform and educate the privileged class.

The Bangla alphabet did not exist for print in any
publication house until 1778. The Serampore
Missionary Press first invented a method through
hich they created a frame for the Bangla alphabet
and formed the different letters by using molten iron.
This initiative saw the birth of Bangla publications in
the region.

“With the introduction of Bangla alphabets in print,
more and more locals of the region began to publish
their own newspapers. This was a way of expressing
their love for their native land while also providing a
oice that was uniquely indigenous to the native
populace of the region,” says Professor Sakhawat Ali
Khan of the Mass Communication and Journalism
department of Dhaka University.

The first Bangla language newspapers, Bengal Gazette
and Shomachar Dorpon, published in 1818, were
eeklies that were basically published for the
entertainment of the elite class of Calcutta. Within the
span of five years, a tide of Bangla language newspapers swept the nation.

The news publications of the 19th
century were printed in hand-
driven press machines. The
alphabets would be arrange

frame and then printed on

It would take hours for thei] TOP
dry and probably a day to print a

http://www.thedailystar.net/the-star/cover-story/story-the-bangla-press-3161 3/12



9/14/2017 STORY OF THE BANGLA PRESS | The Daily Star

small publication. Four workers
=SS were required to print a single

page; one person would arrange

the alphabets in the correct form

in a dais, another would place

single pages on the dais and apply
“pressure on the press machine to
print the letters, another person
ould dry the pages after they
ere ready while someone else
ould bind them to form a whole
publication. It's difficult to even
imagine such an arduous process
in our digital age.

The newspapers that were
published before the 20th century
had an open-sentence structure, very unlike the

NOta ble N ewspa pe rs BEfO re publications of modern times. There was no space for
Pa rtit i on Of Ind ia punctuation marks, leading to long, run-on sentences

that didn't seem to end. The original form of Bangla,
Rangpur Bartaboho (1 34?)2 A Iiterary News WEEKI}f or sadhubasha, was the preferred language of printed
was the first newspaper pl..lb“Sh ed from East Ben gal publications until the beginning years of the 20th
century. The Bangla language was structured further
We EH}" Sultan, M ﬂnthty Mohammadi {1903}: These after the publication of lhiaja Ram M?han Roy's .
newspapers were published to highlight the issues. 'Grammar of the Bengali Language' in 1832 and this

concerning the Muslim community of India was evidenced in the newspapers printed at that

time.
Sawgat (1918). Mohammad Nasiruddin was the editor
of this extremely popular weekly as well as the editor of

the equally popular menthly journal 'Begum.’ He was a
pioneer of the feminist movement in undivided India.

Several weeklies and journals in Bangla would be
published and most of them were so critical of the
British Raj that the government was forced to issue a
regulation in 1823. Popularly known as the Adam's
Gagging Act, according to this regulation, no news

Jyoti (1921): The first daily newspaper, published in e , , n
Chi ttaga ng, of East BEﬂg_EL publication could be published without acquiring a

license from the Governor General of India. This
allowed the British government to choose which

Shikha (1927): The motto of the newspaper was 'Free-
dom Is impossible when knowledge is constricted and
intelligence is self-involved.' The literary paper was very
popular amongst the youth.

newspapers were to be published while also retaining
the right to shut down any news publication house
whenever they deemed it fit. Even today, you'll see
information such as the editor and publisher's name,

[ttehad {1945}' This newspapér haaded b}" Abul the address of the publication house and other details

Mt ﬂhl‘h&ﬁll as the editor wés known as the best on the last page of any newspaper — a remnant of the
- i ' ; g days of the Adam's Gagging Act.

most organised Bangla newspaper of Kolkata.

. y 1t

Following the Indian Rebellion of 1857, another] TOP
Gagging Act, which sought to regulate the establishing

http://www.thedailystar.net/the-star/cover-story/story-the-bangla-press-3161 4/12



9/14/2017 STORY OF THE BANGLA PRESS | The Daily Star

of printing presses, was passed. The Act held that no
E & rinted material could challenge the motives of the
' British Raj. As is the norm, the act did nothing to
|

supress nationalist sentiments, and thus a more

forcible law, the Vernacular Press Act was passed. The
Act made it mandatory for every vernacular news
publication to submit the proof sheets of their issues
before publication to the police for scrutiny. The
police were to determine what would be considered
as seditious news rather than the judiciary. The
publishers found guilty of sedition would be fined
and arrested and could not seek redress in a court of
~ 1 law. Interestingly, Sisir Kumar Ghose, the editor of
Amrita Bazar Patrika, which was a newspaper that
' stood against the British Empire by being a voice for
the elite, was approached by Sir Ashley Eden, an
official of British India, who offered to contribute to
his paper regularly and give him some protection
from the press act if he gave him final editorial
Professor Shakhawat Ali Khan. approval. Ghose famously refused the proposal,
stating that there “ought to be at least one honest
journalist in the land.” The newspaper was forced to turn its content to English from Bangla overnight so that it could
continue with its publications despite the existence of the Vernacular Press Act.

The national conscience was so influenced by the
Indian Rebellion of 1857 that 87 vernacular
newspapers were published from then till 1870.
Kangal Harinath's Gram Barta Prokashika is probably
the most noteworthy amongst all of them for its
fearless presentation of information to the ordinary
people. For the first time a newspaper that consisted
of soft news segments like literature, poetry and
philosophy alongside hard news, was printed for
ordinary people instead of the elites or the British
government. Interestingly, Mir Mosharraf Hossain,
the first novelist to emerge from the Muslim society of
Bengal, who penned the famous novel Bishad Sindhu,
began his literary career at Gram Barta Prokashika as
a correspondent.

“The zamindars of the region had tried to shut down
Harinath's publication house by force a couple of
times. The celebrated baul, Lalon fakir and his
disciples came to his aid to prevent the henchm

the zamindars from wreaking further violence
house,” says Ashok Majumdar, a descendent of | TOP
Harinath.

http://www.thedailystar.net/the-star/cover-story/story-the-bangla-press-3161 5/12



9/14/2017 STORY OF THE BANGLA PRESS | The Daily Star

Kangal Harinath's press lies in neglect and lack of attention.

http://www.thedailystar.net/the-star/cover-story/story-the-bangla-press-3161

In the beginning of the 20th century, two major
political parties, National Congress and Muslim
League were formed. This led to the publication of
newspapers based on political ideologies replacing
the core need for preserving empirical and social
alues practiced by vernacular newspapers of the
19th century. The partition of Bengal, the First World
ar and the emergence of socialism in the Soviet
Union influenced the news publications of the region.
Celebrated poet Nazrul Islam and Muzaffar Ahmad
published the Daily Nabajug, which presented a
reflection of socialist ideologies along with the
demand for an independent India.

hen Sher-e-Bangla A K Fazlul Haq became the
Prime Minister of Bengal in 1935, he noticed that he
as lagging behind in the political front as he didn't
have any newspaper that could back his political
career. With the help of Maulana Akram Khan, who
served as the editor, he published The Azad in 1936,
hich helped him gain a firm standing and quick
following amongst the people.

“The Azad quickly superseded the popularity of other
dailies amongst readers because of its courageous
editorials and practice of modern journalism. At one
point when someone would say that he/she read the
newspaper, they were referring to The Azad,” says
Sakhawat Ali Khan.

The Language Movement of then East Pakistan in
1952 further strengthened the consciousness of the
Bangla speaking population of Pakistan to recognise
spoken and written Bangla as a state language of the
then Dominion of Pakistan. We all know that on
February 21, 1952, several students and political
activists were killed during protests at the campus of
Dhaka University. Bangla language newspapers such
as The Azad and The Dainik Sangbad marked the
killings with evocative articles, ignoring the threats
and risks posed by the Pakistani occupation forces.
Every newspaper of the then East Pakistan carried the
same editorial, condemning the killings and
criticising the Pakistani government for its brutal
murder of innocents. On the very night of Febru

21, 1952, the poet Mahbubul Alam wrote his
legendary poem Kadte Ashini, Fashir Dabi Niye| TOP
Eshechi,' which was published by Engineer

6/12



9/14/2017 STORY OF THE BANGLA PRESS | The Daily Star

Mohammad Abdul Khalique from Kohinoor Electric

\~ - Press the very next day.

|
- Even though The Azad was a Muslim League based

spaper, they published week-long investigative reports
on the incident. Eventually, The Azad became the
»% main source of collecting the historical incidents of
that time.
The still popular newspaper Ittefaq was first
ublished in 1953 under the leadership of editor
Manik Miah. This galvanized the nationalist
= . movement and was also responsible to enhance the
:h:'-_-ﬁn ‘popularity of Awami League, one of the leading
~ ' political parties of East Pakistan. The Ittefaq was

= ~ targeted by the Pakistani regime several times for its
intensive coverage of the Student Movement in 1962,
the movement against communal riots of 1964, the

:

six-point programme in 1966 and the mass movement
of 1969. It was also shut down for a period by the
government for supporting the freedom movement

Hyii

il

i

while its editor was arrested.

{{H id

i

During the Pakistani regime, there was constant

1l
T

surveillance and censorship of the press and all

'II
dl

publications in general. After the language movement

of 1952, the Pakistani occupation force began

)
i

!l
(gd |

publishing newspapers with the express aim of
spreading its own agenda. Despite these attempts, the
regular people, freedom fighters and the intellectuals

An issue of The Azad noting the death of its founding editor, Maulana  f tpe region published daily newspapers and
Akram Khan.

ivl
X

periodicals on their own initiative.

During the war from March 25 to 31 the three leading
newspapers, Dainik Ittefaq, The People and Sangbad
published from Dhaka, were burnt down by the
Pakistani army in course of their operation.

Hasina Ahmed a veteran researcher and the Associate
Editor of “The Journal of Social Studies” believes that
there was an urgent need for newspaper publications,
and so the ordinary people and freedom fighters took
the initiative to set up secret newspaper houses in the
country. “1971 Muktijuddher Potropotrika,” a

research book written by Hasina Ahmed, recour}ls_
that with the help of freedom fighters, journalig *
brought out the latest information about the wg TOP

http://www.thedailystar.net/the-star/cover-story/story-the-bangla-press-3161 7112



9/14/2017 STORY OF THE BANGLA PRESS | The Daily Star

made public unity against Pakistani militants. At the
§Elitime almost 65 newspapers were published.

Ry L -
e e e e
i o e e e e S “In the early sixties, the military government of Ayub
iy | S Sl | e e [ (et skt [——— . .
T e e e e — T ot ~*=_Khan enforced a law called the Press and Publications
gy e P | = .
e EIIETE] e | [ Ordmance to keep the newspapers under
P By L - .
== '—'%:—: P =3 3 government's control. The salient features had been
s s il ey Ty s} - . . . .
Es= A e _* L used drastically to control information. Journalists
e e <L fat

It
!2
|

“:.iwere bound to revise news content by the district

!
i

oo s
& 0 we v *colonial Britain. According to Hasina Ahmed, a

'-_magistrate, similar to the Vernacular Press Act of

v
i
1]

h:; 1
1 - »
{iiliiii
| ¥
i
1
]
i
11

bk

13

i

13

H

1
]
II"
l};

]
I'”

115

ymilitary press advice authorized in July reads that the

L]
§71
B

Yite
!'!F :
g b

J
i
K|

5T
480

newspapers could not use words like-- Bangladesh,

ik
[

~sssoanabahini, muktijoddha/muktifouz and joy Bangla.

1 1758
i
-
|};[
il
T
5 |
[
L]
Hallizl s
=0

!
i
.jf

—— e | R wi w9 wlamThe Pakistani occupiers took over the daily national

~ e e m o Newspapers but a few were running independently

o= === denying the dictator's censorship. And a few were

b

i apas—=sistirunning from Mujibnagar and different places in

/ L= India, including Calcutta.
v

|

One of the most popular newspapers of that time was
The Daily Ajadi, published from Chittagong and
considered as one of the first newspapers to be
published on December 17, 1971, after Bangladesh's
~independence. It wasn't easy to print such

newspapers at that time. The country had just gained

1]
§ T

its freedom and the Pakistani force was yet to

"
-
e 4l
s
i
H A
L
i l:
HETE
i
i
;
1

i

iy
I

t - " “surrender their weapons. “During the tumultuous
) ] -

—_— Sl ES LA R time of December 16, 1971, we decided to publish a

one-page newspaper the following day. The text was

sk
i
1
|
i

fiTiis,
I

i

|

i

|
I
3

written in red ink to signify the bloodshed and lives
that the country had lost,” says the editor of The Daily
Ajadi, Abdul Malek.

Other popular newspapers during the war were
Banglar Bani, a well written newspaper published
from Calcutta, Joy Bangla from Naogaon, Joybangla, a
mouthpiece of Awami League, published from
Mujibnagar, Muktijuddho, a mouthpiece of the
Communist Party Bangladesh, Jagroto Bangla, and
many others.

Most of these newspapers were printed in cyclostyle,
a duplicating process of stencil copying with the help
of small-toothed wheels on a special paper, whic
serves as a printing form. Most of the newspap ¢
periodicals were two to eight pages, printedin4 TOP
single colour. The content was mostly sketches of war

http://www.thedailystar.net/the-star/cover-story/story-the-bangla-press-3161 8/12



9/14/2017

i oge |

&l NG G e

i’ wigpras
=g 'l-:a-ra warwimy | e e we, all'i":- wipy s el wegor
TErey emw -'p-ll rmenw S snll wy wpwYe oew sy
::f‘fu wrey =fawwwid) swv willy saw wastes e wm iy @ BE
we gy @ saay Dy ewswe e e e e Tw, FER, TR Ew
wdpl), goowy e | swEw WPuvgvr gaw fow, e, Sw g winfaw
vl e mred wow wToere wna-dle e pe

'ﬁf ‘Ifa' 4 ERGTE ﬁua %Tfﬁﬂa 'naﬁ| r-mm:
: -I'I qiRA (71 FAaE. A |- —
mmma wmﬂ

.-

| T .
THTY Waew
]

e | o T T—

R T [

'-'-'ln-inFI —
amnpan Tuwaln oy | ¥
.

&

Y g¥ M
Wi oy

-l L
S g o e

The Daily Ajadi is considered to be one of the first newspapers to be
published immediately after Bangladesh's independence.

http://www.thedailystar.net/the-star/cover-story/story-the-bangla-press-3161

STORY OF THE BANGLA PRESS | The Daily Star

scenarios in Bangladesh depicting the struggle of

eople and news of victory of the freedom fighters.
The newspapers, periodicals and journals, articles,
comments and editorials were a huge source of
inspiration for the common people.

Ironically, during the war The Daily Sangram, the
one newspaper known as the mouthpiece of Jamaat-
e-Islami, carried enough evidence to expose Jamaat's
anti-liberation role. For that reason Sangram has been
used as a major source of evidence against the war
criminals. During the war, the paper was used as a
tool of black propaganda to break the spirit of
ordinary people who were supporting the freedom
fighters. For instance, an issue of the Sangram
ublished on September 15, 1971 quoted Motiur
Rahman Nizami, also the then commander-in-chief of
Badr, as saying: "Every one of us should assume the
role of a soldier of an Islamic country. With assistance
of the poor and the oppressed, we must kill those who
are engaged in the war against Pakistan and Islam.”

Despite the various attempts at censorship,
newspapers continue to thrive. From 1971 till this
date, newspapers come under attack for their
expression of free speech. Throughout the history of
Bangla journalism, journalists have been captured,
tortured and murdered for their courageous efforts.
However, this has never stopped news from flowing
down to the masses.

A newspaper is like a moving
image — an image that gives you a
picture of the different events,
incidents and goings-on of every
part of the country in just a single
page. While one person living in
one end of Bangladesh might
never have seen someone from the
other end, they feel connected and
can relate to each other through
newspapers. The nationalist
movements of the country grew
and spread in a similar man
thanks to the endless efforts 0
country's newspapers, beit{ TOP
the Great India partition, the

9/12



9/14/2017 STORY OF THE BANGLA PRESS | The Daily Star

Language Movement in 1952 or

our Liberation War in 1971.

MN Press' printing machine.

TOP

http://www.thedailystar.net/the-star/cover-story/story-the-bangla-press-3161 10/12



9/14/2017 STORY OF THE BANGLA PRESS | The Daily Star

f
D 298 “. p Eer i —T"-"_“_-_—"'- ‘-'nen-

*'-,. .-::,_I E:milu El& ﬁ“a m !mﬁ ﬁ‘mﬁ

':23*:' B M :m Hlmaﬂi HET iT!Ei aam mm 8 m (73

Issues of the Dainik Ittefaq (left) and Shongbad.

The Changing Face of

Newspaper Ownership

angla newspapers emerged in the beginning of {
9th century. Two classes of people simultaneous
tarted to publish newspapers — the elites and the
elf-educated. The publishers who didn't have
nough funds would sell their lands or take a loan
wnch their own newspapers. In short, the
ewspapers would be self-funded and brought ou
elf-interest. The circulation of each newspaper w
ot over 500.

his changed in the 20th century. People became
10re conscious about politics and mast of the tim
ewspapers would be published with a political
leology. Politicians would often fund or back the
ewspapers that propagated their agenda.

resently, newspapers are mostly owned by 4
orporate houses. TOP

http://www.thedailystar.net/the-star/cover-story/story-the-bangla-press-3161 11/12



9/14/2017 STORY OF THE BANGLA PRESS | The Daily Star

Copyright:

Any unauthorized use or reproduction of The Daily Star content for commercial purposes is strictly prohibited and

constitutes copyright infringement liable to legal action.

LEAVE YOUR COMMENTS

COMMENT POLICY

0 Comments The Daily Star

Q© Recommend [# Share

. Start the discussion...
= N

LOG IN WITH OR SIGN UP WITH DIsaus (?)

Name

Be the first to comment.

B4 subscribe Q Add Disqus to your siteAdd DisqusAdd ) Privacy

http://www.thedailystar.net/the-star/cover-story/story-the-bangla-press-3161

0 Login

Sort by Best

TOP

12/12


https://disqus.com/
https://disqus.com/home/forums/dailystarnews/
https://disqus.com/home/inbox/
https://publishers.disqus.com/engage?utm_source=dailystarnews&utm_medium=Disqus-Footer
https://help.disqus.com/customer/portal/articles/466259-privacy-policy

