Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - Md. Fouad Hossain Sarker

Pages: 1 [2] 3 4 ... 15
16
Low-cost loans should be available for farmers so that they can buy modern machinery to accelerate agriculture mechanisation, thus boosting output, said a former governor of the central bank.

Atiur Rahman said agriculture mechanisation can eradicate poverty, ensure food sufficiency and help increase export income.

He spoke while delivering the keynote speech at a seminar titled “Agri mechanisation: the role of private sector and access to finance” organised by Metal Group at the Krishibid Institution Bangladesh in the capital yesterday, according to a statement.

Production of food grains has increased almost four times than it was in 1972. More than 38 million tonnes of food grains are produced every year.

For details, please visit following link:
https://www.thedailystar.net/business/farm-mechanisation-can-eradicate-poverty-atiur-1612777

17
আনসার ভিডিপি উন্নয়ন ব্যাংক, পল্লী সঞ্চয় ব্যাংক ও বাংলাদেশ হাউস বিল্ডিং ফাইন্যান্স করপোরেশনের সিনিয়র অফিসার পদে নিয়োগ পরীক্ষা আগামী ৩ আগস্ট অনুষ্ঠিত হবে।

For details:
http://www.prothomalo.com/life-style/article/1539851/তিন-ব্যাংকে-নিয়োগ-পরীক্ষা-৩-আগস্ট

18
Every day, 30-year-old Ruposhi Chakma has to walk three kilometres to reach a well, to fetch water for her five-member family. In Chela Chhara village in Rangamati's Kawkhali upazila where she lives, there isn't a nearby water source anymore. An increasing number of families in the Chittagong Hill Tracts are facing the same problem. Over the last five years, countless springs and streams that were once reliable for water are now dry.

Chela Chhara is home to around 150 Chakma families and once had no less than seven springs to rely on for water. “They all dried up,” says one villager. “We dug a 15-foot well in a stream bed to access water but it is quite some distance from our houses.”

In nearby Upor Para village the situation is similarly bleak. “During the dry season even our well has no water,” says housewife Suchona Chakma. “To fetch water in these months involves a difficult two kilometre trek through hilly terrain.”


For details:
https://www.thedailystar.net/backpage/water-running-dry-hills-1567297

19
Entrepreneurship and Development / Flood-proof farming
« on: July 24, 2018, 04:41:04 PM »
“At times of flooding we most often take shelter on a bamboo platform in our house,” says Joygan, “If we have to, we move to an embankment and live on the roadside. Mostly we can only eat rice with salt. Vegetables are almost impossible to manage.”

“This year I have planted the vegetables in plastic bags and pots. We have constructed several bamboo platforms around my house,” she continues. “When the next flood comes we will hang the vegetables from the platforms to save them from destruction.”

Joygan is proud of her well-decorated bamboo cabinet where dozens of potted herbs and vegetables grow. She has more than 50 plants of around 12 varieties, all pre-prepared to shift to higher ground. Pumpkin and cucumber vines meanwhile are grown on raised trellises. “This flood season our family will eat rice with vegetables,” she beams.

For details:
https://www.thedailystar.net/backpage/flood-proof-farming-1588507

20
With cultivation commencing in 2013, Khagrachhari Agro Garden in Maishchhari Guchhogram is both the oldest and the largest commercial producer of dragon fruit in the district. “We have 550 dragon fruit cacti,” says its caretaker Mohammad Julhas. “We harvested the first fruit last year and expect around 150 bushes to produce fruit this season. So far, we have produced around 200 kilograms of dragon fruit which means earnings of at least Tk 1 lakh," he said while talking to The Daily Star last month.

For details, please visit the following link:
https://www.thedailystar.net/frontpage/change-maker-dragon-fruit-kindles-hope-1459507

21
জাতিসংঘ ই-গভর্নমেন্ট র‍্যাঙ্কিংয়ে নয় ধাপ এগোল বাংলাদেশ


তথ্য ও যোগাযোগপ্রযুক্তি ক্ষেত্রে গত ছয় বছরে উন্নয়নের ফলে বাংলাদেশ জাতিসংঘের ই-গভর্নমেন্ট জরিপে ১৫০তম স্থান থেকে ১১৫তম অবস্থান অর্জন করেছে। জাতিসংঘের অর্থনৈতিক ও সামাজিক সম্পর্ক বিভাগ (ইউএনডেসা) পরিচালিত ই-সরকার ডেভেলপমেন্ট ইনডেক্স (ইজিডিআই) অনুযায়ী, বাংলাদেশ ০.৪৭৬৩ পয়েন্ট পেয়ে এবং গত দুই জরিপে ৩৫ ধাপ এগিয়ে ১৯৩টি দেশের মধ্যে ১১৫তম স্থানে অবস্থান করে নিয়েছে। ২০১৬ সালের জরিপে এই সূচকে বাংলাদেশের অবস্থান ছিল ১২৪তম, ২০১৪ সালে ১৪৮তম ও ২০১২ সালে অবস্থান ছিল ১৫০তম।

আজ রোববার রাজধানীর বাংলাদেশ কম্পিউটার কাউন্সিলের (বিসিসি) সম্মেলন কক্ষে এক সংবাদ সম্মেলনে ইউএনডেসা প্রকাশিত জরিপে এ তথ্য জানানো হয়েছে। এ বিষয়ে ডাক, টেলিযোগাযোগ ও তথ্যপ্রযুক্তিমন্ত্রী মোস্তাফা জব্বার বলেন, শেখ হাসিনা সরকার তথ্য ও যোগাযোগপ্রযুক্তি ক্ষেত্রে নানান উদ্যোগ গ্রহণের ফলে বৈশ্বিক প্রেক্ষাপটে ডিজিটাল সরকার ব্যবস্থাপনায় বাংলাদেশে দিন দিন অগ্রগতির পথে এগিয়ে যাচ্ছে।

তথ্যপ্রযুক্তিমন্ত্রী মোস্তাফা জব্বার বলেন, ‘প্রধানমন্ত্রী ও তাঁর আইসিটি উপদেষ্টা সজীব ওয়াজেদ জয়ের নেতৃত্বে “ডিজিটাল বাংলাদেশ” এবং “রূপকল্প ২০২১” বাস্তবায়নে সরকার কাজ করছে। মানবসম্পদ সূচক ও টেলিকমিউনিকেশন সূচককে আমরা বিশেষ গুরুত্ব দিচ্ছি। ডেটার আন্তর্জাতিক মান বজায় রাখতে সিআরভিএস, ওপেন ডেটা পোর্টাল, জাতীয় তথ্য বাতায়ন, এসডিজি পোর্টাল, বিগ ডেটা উদ্যোগ ইত্যাদিসহ নানা প্রকল্প গ্রহণ করা হয়েছে; যা বাস্তবায়িত হলে অনলাইন সার্ভিস সূচকে বাংলাদেশের অবস্থান আরও ভালো হবে।

তথ্য ও যোগাযোগপ্রযুক্তি প্রতিমন্ত্রী জুনাইদ আহ্‌মেদ বলেন, ‘গত নয় বছর ধরে সরকার ডিজিটাল বাংলাদেশে গড়ার জন্য কাজ করে যাচ্ছে। সহজলভ্যতা, সক্ষমতা ও সচেতনতা—এই তিনটি বিষয় নিশ্চিত করতে না পারলে কোনো দেশে ইন্টারনেট ব্যবহারকারীর সংখ্যা বাড়বে না। এসব বিষয়ে আমরা কাজ করছি। কয়েকটি স্বল্পোন্নত দেশের সঙ্গে ইতিমধ্যে এটুআই চুক্তিবদ্ধ হয়েছে। যেখানে বাংলাদেশের মতো করে ই-গভর্নেন্স ব্যবস্থা নিয়ে কাজ করা যায়।’

সংবাদ সম্মেলনে একসেস টু ইনফরমেশন (এটুআই) প্রোগ্রামের পলিসি অ্যাডভাইজার আনীর চৌধুরী বলেন, ‘জরিপে অবস্থান তৈরিতে আমরা পাঁচটি পদ্ধতি গ্রহণ করেছি। এক. বিভিন্ন সরকারি প্রতিষ্ঠানের ড্যাসবোর্ড তৈরি করেছি। এদের মধ্যে একধরনের প্রতিযোগিতা সৃষ্টি করা হয়েছে। দুই. সৃষ্ট এই প্রতিযোগিতার মাধ্যমে প্রতিটি মন্ত্রণালয় ও সরকারি প্রতিষ্ঠানের মধ্যে আন্তসম্পর্ক তৈরি করা হয়েছে, যা অ্যানালগ থেকে ডিজিটাল সেবার প্রতি সব কটি প্রতিষ্ঠানকে আগ্রহী করে তুলেছে। তিন. ইউএনডেসার সহযোগিতায় আমরা সরকারি বিশাল ডেটা বা তথ্য-উপাত্ত নিয়ে কাজ শুরু করেছি এবং টেকসই উন্নয়ন লক্ষ্যমাত্রা (এসডিজি) অর্জনে আইসিটি ফর এসডিজি প্রকল্প চালু করা হয়েছে। একটি সরকারি প্রতিষ্ঠান হিসেবে ডেটা বা তথ্য-উপাত্ত নিয়ে কাজের ক্ষেত্রে আমরা অনেক পরিণত হয়েছি। চার. সরকারের বিভিন্ন সেবার মাধ্যমে জনগণের সঙ্গে বিভিন্ন পদ্ধতিতে যোগাযোগ স্থাপন করা সম্ভব হয়েছে। পাঁচ. আমরা এখন প্রযুক্তিগত কাঠামো তৈরি করতে বিভিন্ন প্রায়োগিক কৌশল প্রয়োগ করতে সক্ষমতা অর্জন করেছি।’

সংবাদ সম্মেলনে তথ্য ও যোগাযোগপ্রযুক্তি বিভাগের সচিব জুয়েনা আজিজ, একসেস টু ইনফরমেশন প্রোগ্রামের প্রকল্প পরিচালক মো. মোস্তাফিজুর রহমানসহ অন্যরা উপস্থিত ছিলেন।

Source:
http://www.prothomalo.com/bangladesh/article/1538076/জাতিসংঘ-ই-গভর্নমেন্ট-র‍্যাঙ্কিংয়ে-নয়-ধাপ-এগোল

22
E-Government and the Transformation of Service
Delivery and Citizen Attitudes

23
The Development of Electronic Government: A Case
Study of Thailand

24
Revolution within the revolution: the Sri Lankan
attempt to bridge the digital divide through
e-governance

25
E-government in a corporatist, communitarian society: the case of Singapore

26
Research and Publication / E-Governance Potential for Rural India
« on: July 22, 2018, 11:28:22 AM »
E-Governance
Potential for Rural India

27
Reinventing Local Governments and the E-Government Initiative

28
More than Digitisation - The Transformative Potential of E-Governance: An Exploratory Case Study

Abstract
The purpose of this paper is to present our
conceptualization of e-governance. With e-governance,
we mean the current shifts in the state’s governance
mechanisms that are induced by information and
communication technology (ICT) along the three major
functions of state, namely policy making (political
process), regulation and service delivery. In the paper,
we describe the current state of our work on the
Lausanne Framework, which serves as an evaluation
method for e-governance projects. By applying it to an
exploratory case study, we first want to demonstrate its
usefulness for the understanding of state
transformation. And second, we want to outline the
transformative potential of e-governance on the state’s
systems of rules and regulation.


29
E-governance in India: its impacts on relations among citizens, politicians and public servants

30
Information and Communication Technology Applications in Development: India as a role model for other developing countries

Pages: 1 [2] 3 4 ... 15