Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Dr. Md. Harun-or Rashid

Pages: 1 [2] 3 4
16
CSR / Voluntary Blood Donation Program at Uttara Campus
« on: September 02, 2013, 07:11:43 PM »
Quantum Foundation and Daffodil International University, Uttara Campus jointly organized a Blood Donation program at campus premises on 10 June, 2013 holding the slogan “Save blood, you may need it tomorrow”. Mr. Anil Chandra Paul, Director, Uttara Campus, DIU inaugurated the blood donation program while, Dr. Md. Harun-or Rashid, Deputy Director, Mr. Kazi Diljeb Kabir, Assistant Director of Daffodil International University and Mr. Sheikh Md. Foisal, Coordinator, Quantum Blood Donation Program, Mr. Asaduzzaman Khan, Co- Quainter, Mr. Motasim Billah Mamun, Co-Quainter along with other high officials of Voluntary Blood Donation Program Quantum Foundation were present and contributed the blood donation program.

17
Daffodil International University, Uttara Campus holds the 3 years Celebration of Textile Dept at UC & Colorful Textile Fair

The 3 years celebration of Textile Dept at DIU & Textile Fair was held on June 18, 2013 at Uttara Campus library. Professor Dr. A.N.M. Jahangir Kabir, Academic Director of DIU Uttara Campus inaugurated the fair as the chief guest while Mr. Anil Chandra Paul, Director (Administration) was present in the program. They also joined the cake cutting ceremony by opening a colorful & decorated event with the teachers and students.

In the function were also present among others, Dr. Md. Harun-or Rashid, Deputy Director, DIU, Uttara Campus, Mr. Md. Rakib-ul Hassan, Lecturer & Coordinator, Dept of Textile Engineering, Uttara Campus, Mr. Md. Nadim Haider, Lecturer of TE, Mr. Md. Alamgir Kabir, Lecturer of Natural Science, Dr. Md. Kamruzzaman, Sr. Lecturer and Mr. Md. Diljeb Kabir, Assistant Director, DIU. The guests visited the fair and expressed their encouraging concern over the initiative of the students.
The celebration was organized by the students of Uttara Campus wherein the Textile program had started in the summer semester of 2010. To celebrate the occasion, the students have decorated the campus with colorful balloons, festoons and banners. The program included cutting the ribbon, cutting the 3 years celebration cake, textile fair and lunch for the students and teachers. The newly enrolled students in this campus were also welcomed.
The students have presented the following projects and models in the textile fair:
1)   A model of spinning mill
2)   A model of Yarn Wrapping Machinery
3)    Sample Collection of Deferent type of Fabric
4)    Dying & Printing (Mechanism & Recipe)
5)   A model of Fabric Spreading and Cutting Machine
6)   A Shirt and its Deferent Parts
7)   Sample of Some RMG Products
8)   Accessories of Apparels
9)   Deferent types of Stitches


18
Heritage/Culture / Bengal under Gupta Empire (A short Note)
« on: June 09, 2013, 10:17:50 AM »
Introduction:
Indus valley civilization flourished from about 2500 to 1600 BC. This civilization came to touch of newcomers migrated from central Asia with their culture. They merged with the people of Indus Valley and a new culture combined the both region and religion. This culture is known as Aryan culture & the people who practiced this culture are known as Aryans
The Aryans ruled northern India for more than 1000 years. The divided people into 4 classes which is called caste system. A caste is a social group into which people are born and which they cannot change.
(see details in the attached file)

19
Blood Pressure / Re: Watermelon reduce the high blood pressure
« on: April 14, 2013, 07:41:40 PM »
ভালো লাগলো পড়ে। ধন্যবাদ। জাজাক-আল্লাহ।

20
 


বাংলা সাহিত্যের প্রথম মহিলা কবি চন্দ্রাবতী। মধ্যযুগে বাংলা সাহিত্যের বিকাশের সময়কালে যাঁরা সাহিত্যচর্চা করে খ্যাতি অর্জন করেছেন কবি চন্দ্রাবতী তাঁদের মধ্যে অন্যতম। বাংলাদেশের কিশোরগঞ্জ জেলার পাতুয়ারী গ্রামে তিনি জন্মগ্রহণ করেন। তাঁর জন্ম সাল ১৫৫০ খিস্টাব্দ বলে মনে করা হয়। বাংলায় তখন মুসলিম সুলতানগণ রাজত্ব করতেন।
কবি চন্দ্রাবতী অনেক কারনে পাঠকের মনোযোগ আকর্ষণ করেন। প্রথমত: তিনি বিখ্যাত মধ্যযুগীয় কবি দ্বিজ বংশীদাসের মেয়ে। বংশীদাস ১৫৭৫/৭৬ খ্রিস্টাব্দে মনসামঙ্গল কাব্যচর্চায় নিয়োজিত ছিলেন। যিনি মনসামঙ্গল, রামগীতা, চণ্ডী ইত্যাদি কাব্যগ্রন্থ রচনা করেছিলেন। বংশীদাস একজন সঙ্গীতশিল্পীও ছিলেন। পরিবারের সমর্থনের কারনেই চন্দ্রাবতী শিক্ষিত ও কাব্যচর্চা করতে হতে পেরেছিলেন এবং  বাবা বংশীদাসই তাঁকে কাব্যচর্চায় উৎসাহ দিতেন বলে জানা যায়।

দ্বিতীয়ত: মধ্যযুগে বাংলা সাহিত্য ও সংগীতে চন্দ্রাবতী বিখ্যাত হয়েছিলেন তাঁর অসামান্য কাব্য প্রতিভার কারনেই। তিনি লিখেছেন ‘রামায়ন কথা’, ‘দস্যু কেনারামের গাঁথা’, পদ্মপুরাণ, মলুয়া ইত্যাদি বিখ্যাত সব কাব্য যা মধ্যযুগে বাংলা সাহিত্যের সূচনাকালে বাংলা সাহিত্যকে সমৃদ্ধ করেছিল। তিনি অনেক লোকগানও রচনা করেছিলেন। তাঁর বাবা কবি দ্বিজ বংসীদাশ ও দাদা যাদবানন্দও গান রচনা ও পরিবেশন করতেন। ঐতিহ্যগত ভাবেই তাঁর পরিবার সংস্কৃতিমনা ছিল।
তৃতীয়ত: কবি চন্দ্রাবতী কাব্যচর্চার পাশাপাশি নিজেই সমকালীন কবি ও লেখকদের কাছে বিরহী জীবনের একটি ‘আইকন’ বনে গিয়েছিলেন। কেননা তিনি নিজে ‘জয় চন্দ্রাবতী’ নামক উপখ্যানের নায়িকা। এটি অন্যতম একটি  মৈমনসিংহ গীতিকা। কবির ব্যক্তিগত জীবনের ট্রাজেডি নিয়ে কাব্যচচা হয়েছিল। তাঁর জীবনের সেই মর্মান্তিক আখ্যানটি সংক্ষেপে এমন: ‘কবি ছিলেন রূপসী এবং তিনি ভালবেসেছিলেন জয়চন্দ্রকে। তাঁর বাবা বংশীদাস মেয়ের পছন্দের পাত্রের সাথে কবির বিয়েতে মতও দিয়েছিলেন। কিন্তু জয়চন্দ্র ওদিকে অন্য নারী ‘কমলা’কে বিয়ে করেছিলেন। নিজের ভালবাসার এই অপমানে তিনি ব্যাথিত হয়ে পড়েন। কিছুদিন পর জয়চন্দ্র ফিরে এসেছিলেন বটে কিন্তু চন্দ্রাবতী তাকে আর মেনে নিতে পারেননি। জয়চন্দ্র শেষ পর্যন্ত ফুলেশ্বরী নদীতে আত্মহত্যা করেছিলেন। জয়চন্দ্রের জীবন বিষর্জণের ঘটনায় কবি চন্দ্রাবতী আরও মর্মাহত হন। তিনি ফুলেশ্বরী নদীর তীরে নির্মিত মন্দীরে শিবের পুজা অর্চণা ও কাব্যচর্চার মাধ্যমে কুমারী বেশে বাকী জীবন কাটিয়ে দেন’। কবির ব্যক্তিজীবনের এই বেদনাবিধুর কাহিনী নাড়া দিয়েছিল সমকালীন গীতিকার ও কাব্যজনদের । তাঁরা তাই কবির জীবনী নিয়ে রচনা করেছেন বেশ কয়েকটি কাব্য ও পালা।
 
পাতুয়ারী গ্রামে বর্তমানে নিশ্চিহ্ন ফুলেশ্বরী নদীর তীরে কবি চন্দ্রাবতীর স্মৃতিবিজড়িত বাসভবন, শিবমন্দির ও বিলুপ্ত নদী ফুলেশ্বরী পরিদর্শন করি বিগত ০৩ জানুয়ারী ২০১২ তারিখে। আমার সাথে ছিল ডেফোডিল ইন্টারন্যাশনাল ইউনিভার্সিটির একদল  শিক্ষার্থী, যারা বিবিএ প্রগ্রামের অধীনে ‘বাংলাদেশ স্টাডিজ’ নামে একটি কোর্স পড়ে থাকে। বাংলাদেশের ইতিহাস, ঐতিহ্য ও আর্থ-সামাজিক বিষয়াবলীর সাথে পরিচিত করানোই এই কোর্সের উদ্দেশ্য।

কবির বাড়ীটি প্রায় ভগ্নাবস্থায় রয়েছে। বাড়ীর এক অংশে একটি মুসলমান পরিবার ও অন্য অংশে একটি হিন্দু পরিবার বাস করছে। জরাজীর্ণ এই বাড়ী ও শিবমন্দির রক্ষণাবেক্ষণে কোন সরকারী বা বেসরকারী উদ্যোগ নেই। ফলে দেয়াল ছাড়া বাড়ীর আর কোন মূল্যবান কিছু অবশিষ্ট নেই। দেয়ালের টেরাকোটা কারুকাজ পর্যন্ত তুলে নেয়া হয়েছে। ভুমি অফিসের একজন কর্মকর্তার সহযোগিতায় আমরা বাড়ীটি পরিদর্শন করতে পারি। ঐ কর্মকর্তা জানান, যেহেতু বাড়ীটি উক্ত পরিবারদ্বয় নিজ নামে রেজিস্ট্রিসূত্রে মালিক হয়ে গেছেন এবং সরকার এটিকে অধিগ্রহণ করেনি, তাই এটি সংরক্ষণের কোন উদ্যোগ নেয়া হয়নি।
কবির বাড়ীতে যাতায়াতের ব্যবস্থাও ভালো নয়, একমাত্র রাস্তাটিও মাটির। কিশোরগঞ্জ শহরের খুব কাছে হলেও পাকা রাস্তার অভাবে দর্শনার্থীরা যেতে পারেননা। বাড়ীর পাশেই একটি প্রাইমারী স্কুল হয়েছে কবির নামে, ‘কবি চন্দ্রাবতী প্রাথমিক বিদ্যালয়’।
কবি চন্দ্রাবতী বাংলা সাহিত্যের সম্পদ, তিনি বাঙ্গালী নারীর অগ্রযাত্রার ইতিহাসেও একজন অন্যতম পথিকৃত। তাঁর অবদান ও স্মৃতির প্রতি শ্রদ্ধা জানিয়ে সরকারের সংশ্লিষ্ট বিভাগ বাড়ীটি সংরক্ষণ ও তত্বাবধানে দ্রুত ব্যবস্থা নেবেন বলে আশা করছি।


21
Heritage/Culture / Haji Shariatullah
« on: December 19, 2012, 06:10:16 PM »
 Haji Shariatullah (1781-1840)  was an eminent Islamic reformer of Bangladesh. The district of Shariatpur is named after him. He was born in 1781 in a petty Talukdar family at the village Shamail under the then Madaripur sub-division of greater Faridpur district. He emigrated to Makkah in 1799, returned to Bangladesh in 1818 and started an Islamic revivalist reform movement, akin to the contemporary Arabian Wahhabism. The movement he started came to be popularly known as the FARAIZI MOVEMENT.
His reform movement was basically religious; but it touched upon various other aspects of the society. He may be characterised as an Islamic revivalist, a social reformer and a populist peasant leader. These traits were symptomatic of the devastating malaise which had taken hold of the people of Bengal who were then smarting under the unhampered misrule, loot and plunder of the English EAST INDIA COMPANY.
While going to the holy Makkah in 1799 at the age of 18, he left behind a demurred, anguished, thrown over, unprotected people bemoaning at the suppression and repression of the INDIGO PLANTERS who lorded over them. The planters had by the side of them an equally outlandish corporation of MARWARIS who purchased large-scale zamindari estates under the terms and conditions of the PERMANENT SETTLEMENT of 1793. A third group of agents, popularly called gomastas of the private businesses of the officers of the East India Company, who were also mainly Marwaris and their Bengali associates, took under their monopoly control river ports and markets all over the country. The combined perpetration of violence and extortion turned the people into serfs and slaves of the type of Medieval Europe; the violent social change was termed by the contemporary annual report of the English Police Commissioner as a 'loathsome revolution'.
When Shariatullah returned home in 1818, devoutly educated in religious learning and Arabic literature, schooled under the supervision of the great Islamic theologians of the time at Makkah with unbroken scholarships for nearly two decades, he entertained high hopes for a good and respectable career. His stay at Arabia from 1799 to 1818 coincided with the rise and fall of the Saudi power on the top of the explosive Mawahhidun revolution miscalled Wahhabism of Arabia. The Saudi power was suppressed by the Egyptian expedition under Khedive Muhammad Ali's son Ibrahim Pasha, but the revolutionary religious spirit of Islamic revivalism that set the Arab's heart boiling, remained throbbing and afresh. Shariatullah came back with a burning sparkle of the same revivalist fire, which he tried to introduce in Bangladesh.
But the revivalism in the Arabian setting, which contemplated to re-implement the pristine doctrines of Islam that were current in the first three generations, were, in view of the polytheistic background of pre-Islamic Arab society, negatively anti-polytheistic. Whereas, since 13th century AD, Islam was propagated in Bangladesh by the Sufi missionary activists who primarily emphasized on holding the iman (faith) at heart was actuated by a positive attitude. This anomaly in attitudes has been the root cause of the so-called Wahhabi-Sunni misunderstanding and quarrel.
In 1818, Haji Shariatullah's mission proved unsuccessful. His preaching of pure doctrines failed to attract audience. He, thereupon, went back to Makkah to seek advice from his teachers. Taher Sombal, his teacher, initiated him into the Qadiriyah Tariqah of Sufism and sent him back to Bangladesh in 1820 with spiritual blessings. The new Sufi element with a call to hold the iman in the qalb (heart) worked like a magnet. This time, his reform movement, which came to be known as the Faraizi, spread far and wide and became popular also in the neighbouring areas of greater Dhaka, Barisal and Comilla districts during the lifetime of the Haji.
He emphasized on holding correct faith in the Tawhid (Unity of Allah) and on the Prophethood of Muhammad (peace and blessings of Allah be on him) as well as on abstaining strictly from associating any false gods and goddesses with Him (shirk). Secondly, he laid extraordinary emphasis on performing the compulsory religious duties of Islam, by which he meant all necessary and mandatory duties, such as five times daily prayers (salat), payment of poverty alleviation religious taxes (zakat), fasting in the mouth of Ramadan (saum) and performance of Hajj, which are Faraiz (compulsory duties) and hence the movement was known as Faraizi. Besides, he emphasized on the unity and brotherhood of the Muslims and equality of mankind; he condemned caste discrimination, which had contaminated the Muslim society. He vehemently condemned numerous un-Islamic customs, usage and polytheistic accretions that had crept into the Muslim society by contagion of the practices of the non-Muslim neighbours. Following the Wahhabi reforms of Arabia, he also condemned the performance of Fatiha, Urs and Milad, which were and still are popular social usage of the Muslims of the sub-continent, and tried to abolish them by stigmatising them as bid'at (irreligious and sinful innovations). This evoked conservative reaction against his movement from the Muslim society around 1831 that resulted into a riot at Nayabari in the district of Dhaka.
Following the classical doctrines of the Muslim legal experts as noted down in Hedaya, he declared British India as a Dar- al- harb (an enemy state); in view of the inability to wage a war of freedom against the occupation power, he gave the lesser verdict that the absence of Muslim administration deprived the Muslims of Bangladesh from holding the congregational prayers of Juma' and Eids. This evoked vehement reaction of the conservative Ulama who continued to perform these prayers fearing lest their abolition should disunite, deharmonise and eventually demolish the Muslim society. His contemporary religious preacher Maulana Karamat Ali JAUNPURI vehemently opposed him on this point and condemned him as the Khariji of Bengal.
In the socio-economic field, following the injunctions of the Quran to the effect that there is nothing due to man except the fruits of his own strivings, he declared that zamindars created under the Permanent Settlement had no right on the agricultural crops produced by the tillers of the land. He instructed his followers not to participate in the Puja festivities of the polytheistic Hindu neighbours, but also not to pay any crop-levy imposed on them by the zamindars, besides the legal revenues fixed by the rent-roll of the government. This policy aroused the opposition of the newly created Hindu landlords against his movement. They shrewdly combined their patronising forces with the conservative Muslim peasantry and also took into their arms the forces of the Indigo Planters and their combined forces of opposition gradually came to a loggerhead about the year 1840, when he died and was succeeded by his son DUDU MIYAN.

(Courtesy:  Banglapedia, Asiatic Society of Bangladesh, Disc Edition, Dhaka, 2001)

22
বর্তমান সময়ে ইন্টারনেটের মাধ্যমে বিভিন্ন সেবা দিয়ে অর্থ উপার্জনের আউটসোর্সিং পদ্ধতিটি বেশ জনপ্রিয়।বাংলাদেশের মত অধিক জনসংখ্যার দেশে এটি বৈদেশিক মুদ্রা আয়ের একটি সম্ভাবনাময় খাত হওয়া সত্ত্বেও যথাযথ ধারণা ও সঠিক প্রশিক্ষণের অভাবে এক শ্রেণীর অসাধু প্রতারকের কারসাজিতে আউটসোর্সিংয়ে আগ্রহীরা প্রতারিত হচ্ছেন এবং এই খাত থেকে বাংলাদেশ ভালো উপার্জণ করতে পারছেনা।

সুসংবাদ হলো, ইন্টারনেটে কাজ করে অর্থ উপার্জনের পদ্ধতি সর্ম্পকে সঠিক ধারণা ও প্রশিক্ষণ দিতে ড্যাফোডিল ইন্টারন্যাশনাল ইউনিভার্সিটি উত্তরা ক্যাম্পাসে আউটসোর্সিং ও ইন্টানেটে অর্থ উপার্জন বিষয়ক স্বল্প মেয়াদী প্রশিক্ষণ কোর্সের আয়োজন করেছে।কোর্সের মধ্যে ওডেক্স, বিডিং, মাইক্রোওয়ার্কার্স, ব্লগিং, গুগল অ্যাডসেন্স, এসইও, লিঙ্ক বিল্ডিং, ডাটা এন্ট্রি, পিটিসি, ফ্রিল্যান্সিং মানি ট্রান্সফার ইত্যাদি বিষয় ব্যাবহারিকভাবে শেখানো হচ্ছে।আগ্রহীগণ যোগাযোগ করতে পারেন।
যোগাযোগ:  উত্তরা ক্যাম্পাস, বাড়ী নং ০৪, রোড নং ০৭, সেক্টর ০৩, উত্তরা মডেল টাউন, উত্তরা, ঢাকা।ফোন ৮৯২২৬৬০, ৮৯২২০১০; মোবাইল ০১৭১৩৪৯৩১৪১, ০১৮১১৪৫৮৮৪১;

23
১৯ নভেম্বর, ১৮৩১ খ্রিস্টাব্দ। ভারতীয় উপমহাদেশের স্বাধীনতা আন্দোলনের ইতিহাসের অন্যতম একটি স্মরণীয় দিন। এদিন ভারতে ব্রিটিশ বিরোধী আন্দোলনের অন্যতম নেতা, বাংলার বীর সাইয়েদ মীর নেসার আলী তিতুমীরের শাহাদত দিবস। সেদিন ইংরেজ সেনাবাহিনী ও তাদের এদেশীয় এজেন্ট অত্যাচারী জমিদারদের সম্মিলিত গুলিবর্ষণে নির্মমভাবে নিহত হয়েছিলেন তিতুমীরসহ ৫০ জন নিরপরাধ বীর যোদ্ধা। গ্রেফতার করা হয়েছিল আরও ৩৫০ জনকে। যাদেরকে পরে বিচারের নামে ফাসি ও যাবজ্জীবন কারাদণ্ডসহ বিভিন্ন ‘শাস্তি’ দেয়া হয়েছিল দেশের গরীব কৃষকদের পক্ষে কথা বলার জন্য। শহীদ তিতুমীরসহ নিহত মুসলমানদের লাশগুলিকেও প্রকাশ্যে পুড়িয়ে ফেলা হয়েছিল।
উনবিংশ শতাব্দীর প্রথমার্ধে এ অঞ্চলের মানুষ মারাঠা আর বর্গীদের দ্বারা লুন্ঠিত এবং পশ্চিমবঙ্গের অত্যাচারী জমিদার ও নীল করদের হাতে নিস্পেষিত হয়ে অর্থনৈতিক, সামাজিক ও রাজনৈতিকভাবে ধ্বংশের দ্বারপ্রান্তে উপনীত ছিল। বাঙ্গালী মুসলমানদের উপর বেশ কয়েকজন হিন্দু জমিদার নানা ধরনের অত্যাচার করত, নিবর্তনমূলক নানা পদক্ষেপ গ্রহণ করেছিল। তখন পরিস্থিতি এমন ছিল যে, মুসলমানদেরকে বাধ্যতামূলকভাবে পূঁজার পাঁঠা জোগাতে হতো, কেউ দাঁড়ি রাখলে সেজন্য চাঁদা দিতে হতো, মসজিদ নির্মাণ করলে কর দিতে হতো, এমনকি কেউ গরু জবাই করলে তার ডান হাত কেটে দেয়ার ঘটনাও কম ছিলনা। এই পটভূমিতে দরিদ্র মুসলিম কৃষকদের পক্ষে প্রতিবাদের আন্দোলন গড়ে তোলেন মীর নেসার আলী তিতুমীর। তাঁর অন্যায়ের বিরুদ্ধে পরিচালিত শান্তিপূর্ণ আন্দোলন একসময় ইংরেজ বিরোধী স্বাধীকার আন্দোলনে রূপ নেয়।
তিতুমীরের জন্ম ১৭৮২ সালে পশ্চিমবঙ্গের ২৪ পরগনা জেলার বারাসাত মহকুমায়। তিনি ছিলেন সম্ভান্ত মুসলিম পরিবারের সন্তান। বাল্যকালে তিনি পড়ালেখা করেন সে সময়ের শ্রেষ্ঠ কয়েকজন পন্ডিতের কাছে। আরবী, ফারসি ভাষা ও সাহিত্যে তিনি পান্ডিত্য অর্জন করেন। তিনি মাত্র ১৮ বছর বয়সে কোরআনের ‘হাফেজ’ হন। পড়ালেখা শেষ করে তিনি মক্কা গমন করেন। সেখানে তাঁর সাথে দেখা হয় উপমহাদেশের বিশিষ্ট সংস্কারক সাইয়্যেদ আহমদ বেরলভির সাথে। তিনি ১৮২১ সালে সাইয়্যেদ বেরলভির সাথে মক্কা, মদীনা, ইরাক, ইরান, সিরিয়া, মিশর, আফগানিস্তান সফর করেন এবং সমকালীন বিশ্ব নের্তৃবৃন্দের সাথে সাক্ষাত ও মতবিনিময়ের সুযোগ পান। এই ভ্রমণেই তিনি মুসলিম বিশ্বের সমকালীন সমস্যা, সম্ভাবনা ও করনীয় সম্পর্কে সম্যক জ্ঞান লাভ করেন। এর পর তিনি দেশে ফিরে আসেন।
ভারতীয় উপমহাদেশে তখন চলছিল ইংরেজ বিরোধী ‘জিহাদ আন্দোলন’। বাংলাদেশ থেকেও জিহাদ আন্দোলনে লোকজন শরীক হতেন। তিতুমীরের দৃষ্টিভঙ্গি ছিল এমন যে, বাংলার মুসলমানদের ইমান ও আকিদার দিক থেকে সবল করে এবং অর্থনৈতিক-সামাজিকভাবে শক্তিশালী করেই তবে তাদের মধ্যে জিহাদের আহবান জানানো যেতে পারে। তিনি হৃদয়গ্রাহী ভাষায় অনর্গল বক্তৃতা করতে পারতেন। বাংলার আনাচে কানাচে ঘুরে ঘুরে তিনি জনগণকে সচেতন করতে থাকেন। তাঁর বক্তৃতা ও প্রচারকাজে অভাবিত জাগরণ দেখা দেয়। ধর্মীয় অনুশাসন সম্পূর্ণরূপে অনুসরণ ও অন্যায়ের বিরুদ্ধে ঐক্যবদ্ধ হওয়া এই দু’টি ছিল তাঁর মৌলিক কর্মসূচী। তাঁর আহবান ছিল বিরান হয়ে যাওয়া মসজিদ সংস্কার করে নামাজের ব্যবস্থা করা, পূঁজার চাঁদা দান কিংবা তাতে অংশ নেয়া থেকে মুসলমানদের বিরত রাখা, শিরক-বিদাত হতে দূরে থাকা, মুসলমানদের মুসলিম নাম রাখা, মুসলমানদের ধুতি ছেড়ে লুঙ্গি বা পাজামা পরা, পীরপূঁজা ও কবরপূঁজা না করা ইত্যাদি। তিতুমীরের ধর্মীয় দাওয়াতের মূলকথা ছিল, জীবনের প্রত্যেকটি ক্ষেত্রে আল্লাহ ও রাসুলের (স.) নির্দেশ পরিপালন সম্পর্কিত। এটি ছিল মূলত ভারতবর্ষের মুসলমানদের ধর্মীয় ও সামাজিক জীবন পূণর্গঠনের এক বৈপ্লবিক কর্মসূচী।
তিতুমীরের আহবান ছিল অত্যাচারী জমিদারী প্রথার বিরুদ্ধেও। তাঁর একটি শ্লোগান ছিল, ‘লাঙ্গল যার, জমি তার’। তাঁর বক্তব্য ছিল, ‘যার শ্রমের ফসল তাকেই ভোগ করতে দিতে হবে’। এই অভাবনীয় আহবানের ফলে অল্প সময়ের মধ্যেই বাংলার কৃষকদের মধ্যে সাড়া পড়ে যায়। তাঁর নের্তৃত্বে গড়ে ওঠে নির্যাতিত দরিদ্র কৃষকদের সমন্বয়ে একটি দল। কিন্তু তিতুমীরের আন্দোলনের বিরুদ্ধে প্রথম বিরোধীতায় নামেন জমিদারগণ। বিশেষ করে পূঁড়ার জমিদার কৃষ্ণদেব রায়, গোবরা গোবিন্দপুরের জমিদার শ্রী দেবনাথ রায়, ধান্যকুড়িয়ার জমিদার শ্রী রায়বল্লভ, তারাগুনিয়ার শ্রী রাম নারায়ন নাগ, নাগরপুরের জমিদার গৌর প্রসাদ চৌধুরী, সরফরাজপুরের জমিদার শ্রী কে পি মুখার্জী ও কলিকাতার গোমস্তা লালু বাবু প্রমূখ  তিতুমীর ও তার সঙ্গীসাথীদের বিরুদ্ধে ঐক্যবদ্ধ হন। ইংরেজ নীলকররাও ছিলেন জমিদারদের পক্ষে। পূঁড়ার জমিদার তিতুমীরের সঙ্গীসাথীদের ওপর নির্যাতন শুরু করেন। তিতুমীর ঐ জমিদারকে পত্র মারফত জানান যে, ‘তিনি (তিতুমীর) কোন অন্যায় করছেন না, ইসলাম প্রচারের কাজ করছেন। এই কাজে বাঁধা দান করা ঠিক নয়। এটা পরধর্মে হস্তক্ষেপের সামিল হবে’। তিতুমীরের এই পত্র নিয়ে জমিদারের কাছে গিয়েছিল আমিনুল্লাহ নামক একজন দূত। জমিদার তিতুমীরের পত্রকে কোন তোয়াক্কা না করে তাঁর দূতকে নির্মমভাবে হত্যা করেন। জমিদারের লোকেরা মুসলিম-প্রধান গ্রাম বশিরহাটের মসজিদে আগুন ধরিয়ে দেয় ও গ্রামটি লুট করে। সরফরাজপুরের মসজিদে তিতুমীর ও তার কয়েকজন অনুসারীকে পুড়িয়ে মারার চেষ্ঠা করা হয়েছিল। সৌভাগ্যবশত তিতুমীর বেঁচে যান। প্রত্যেকটি ঘটনার পর মুসলমানরা থানায় মামলা করেছিল। কিন্তু মামলার তদন্ত ও রায় সবই ছিল একপেশে। তিতুমীর ন্যায়বিচার পাননি ব্রিটিশ সরকারের কাছ থেকেও।
তিতুমীর থাকতেন সরফরাজপুর গ্রামে। গ্রামবাসীদের ওপর জমিদারের বারবার আক্রমন ও অত্যাচারের কারণে তিনি নিজেই সে গ্রাম ছেড়ে গিয়ে আশ্রয় নেন নারিকেলবাড়ীয়া গ্রামে। ১৮৩১  সালের অক্টোবর মাসে তিনি দলবলসহ নারিকেলবাড়ীয়া গ্রামে যান। সেখানে চারিদিক থেকে অব্যাহত হামলার কারণে তিতুমীর তার আস্তানাটিকে নিরাপদ করার জন্য বাঁশের বেড়া দিয়ে নির্মাণ করেন তাঁর বিখ্যাত ‘বাঁশের কেল্লা’। নারিকেলবাড়ীয়ার পরিত্যাক্ত একটি মসজিদকে সংস্কার করে সেখানে পাঁচ ওয়াক্ত নামাজ চালু করেন। তাঁর নের্তৃত্বে নদীয়া ও ২৪ পরগনা জেলার অনেক এলাকার মানুষ একতাবদ্ধ হয়। স্বভাবতই এটা জমিদারদের স্বার্থের পরিপন্থী ছিল। জমিদার কৃষ্ণদেব রায় ১৮৩১ সালের ২৯ অক্টোবর সহস্রাধিক সৈন্যের এক বিশাল বাহিনী নিয়ে নারিকেলবাড়ীয়া আক্রমন করতে আসেন। তিতুমীর তাঁর অনুসারীদের জীবনরক্ষার্থে আত্মরক্ষার প্রস্তুতি গ্রহণ করতে থাকেন। এভাবেই ‘বাঁশের কেল্লা’ নামক দূর্গটির নাম ছড়িয়ে পড়ে। নারিকেলবাড়ীয়া আক্রমন করতে এসে গোবরা-গোবিন্দপুরের জমিদার স্বয়ং নিহত হন। শেষে জমিদারদের বাহিনী পিছু হটে যায়।
জমিদারদের বাহিনী পরাজিত হওয়ার পর ইংরেজ সরকারের ওপর তিতুমীরের বিরুদ্ধে অভিযানের পক্ষে চাপ বাড়তে থাকে। খ্রিস্টান পাদ্রী, জমিদার ও নীলকররা অব্যাবহভাবে অভিযোগ উত্থাপন করতে থাকে। শেষে ইংরেজ সরকার তিতুমীরের বিরুদ্ধে সামরিক অভিযান পরিচালনার সিদ্ধান্ত নেয়। ১৮৩১ সালের ১৯ নভেম্বর মেজর স্কটের নের্তৃত্বে ইংরেজ বাহিনী নারিকেলবাড়ীয়া অবরোধ করে। যুদ্ধ শুরুর আগে ইংরেজ বাহিনী ও তিতুমীরের মধ্যে একটি সংলাপের আয়োজন করা হয়েছিল। সংলাপে অংশ নেয়া তিতুমীরের প্রতিনিধি সম্ববত ইংরেজী জানতেননা। ফলে সংলাপে তিতুমীরের বক্তব্যকে ইংরেজ মেজরের কাছে উপস্থাপন করছিলেন ‘রাজচন্দ্র নামক জনৈক দোভাষী। দুঃখজনভাবে দোভাষী তিতুমীরের পক্ষে বক্তব্যকে এমন বিকৃতভাবে উপস্থাপন করেছিল যে এতে উত্তেজনাকর পরিস্থিতি সৃষ্টি হয়। মেজর স্কট গুলির নির্দেশ দেন। মূলত ইংরেজ বাহিনীর সুসজ্জিত আধুনিক অস্ত্রের সামনে তিতুমীরের লাঠি আর তীর সরকি ছাড়া কোন অস্ত্রই ছিলনা।
তবে গুলির মুখে এই দেশপ্রেমিক সাহসী মানুষগুলি পিছে হটেনি। ইংরেজ বাহিনীর গুলির মুখে তিতুমীর ও তার সঙ্গীরা সবাই সারিবদ্ধভাবে দাঁড়িয়ে যান। নির্বিচাওে গুলি চালাতে থাকে ইংরেজ সৈন্যরা। গুলিতে তিতুমীর, তাঁর পুত্র গরহর আলীসহ ৫০ জন নিহত হয়। ২৫০ জনকে গ্রেফতার করা হয়। গ্রাম তল্লাসি করে আরও ১০০ জনকে গ্রেফতার করা হয়। এলাকার বাড়ীঘরগুলিতে আগুন দেয়া হয়। তিতুমীরসহ মৃতদেহগুলিকে প্রকাশ্যে আগুন দিয়ে পুড়িয়ে ফেলা হয়, যাতে তাঁদের ‘শহীদ’ হিসেবে কেউ সম্মান দেখাতে না পারে। গ্রেফতারকৃতদের মধ্যে ১৯৭ জনের বিচার হয়। তন্মধ্যে তিতুমীরের প্রধান সহকারী গোলাম মাসুমের প্রাণদন্ড, ১১ জনের যাবজ্জীবন, ১২৮ জনের বিভিন্ন মেয়াদে কারাদন্ড দেয়া হয়। বিচারকালে ৪ জনের মৃত্যু হয়।
এই অসম যুদ্ধ সম্পর্কে ইংরেজ সেনাপতি নিজেই বলেছেন,‘ যুদ্ধে আমরা জয়ী হয়েছি সত্য, কিন্তু জীবন দিয়েছে ধর্মপ্রাণ ও দেশপ্রেমিক এক মহাপুরুষ’। তিতুমীর সম্পর্কে ইংরেজ
অনেকেই মনে করেন তিতুমীর সাধারণ একজন ‘লাঠিয়াল’ ছিলেন। আসলে তা নয়, তিতুমীর বুদ্ধিবৃত্তিক ও সাংস্কৃতিক দিক থেকে বাংলার নিরীহ মুসলমানদের এগিয়ে নিতে চেয়েছিলেন। কিন্তু তাকে বারবার আক্রমন করে শেষে জীবন রক্ষার জন্য হাতে লাঠি নিতে বাধ্য করা হয়েছিল। দরিদ্র মুসলিম ও সাধারণ কৃষকদের পক্ষে কথা বলে তিতুমীর টিকে থাকতে পারেননি সত্য। তাই বলে তাঁর আন্দোলন ব্যর্থ হয়নি। বাংলার সাধারণ মানুষের প্রতিবাদ অব্যাহত ছিল। ঘটনার ২৫ বছর পর ১৮৫৭ সালে সিপাহী জনতার বিদ্রোহকেও ইংরেজ সরকার নির্মমভাবে দমন করেছিল। সেই ইংরেজরা শেষ পর্যন্ত দেশ ছাড়তে বাধ্য হয়েছে। অত্যাচারী জমিদাররাও আর নেই। আছে শুধু তিতুমীর ও তার বীরত্বগাঁথা সংগ্রামের ইতিহাস। বাংলাদেশসহ উপমহাদেশের মানূষ শ্রদ্ধার সাথে তিতুমীরের কথা স্মরণ করে।

Titu Mir
Sayyid Mir Nisar Ali, Titu Mir (1782-1831) is a peasant leader of Bengal who resisted the oppression of the local Zamindars and European indigo planters. His movement initially aimed at socio-religious reforms, elimination of the practice of Shirks (pantheism) and Bidat (innovation) in the Muslim society and at inspiring the Muslims to follow Islamic principles in their daily life.

He was born on 1782 AD at village Chandpur under Bashirhat sub-division of the district of 24 Parganas in West Bengal. His father was Sayyid Mir Hasan Ali and his mother's name was Abida Rokaiya Khatoon. Titu's family claimed descent from Hazrat Ali (R). from Arabia to preach Islam.

Titu Mir had his early education in the village maktab and then entered into a local Madrasah. He was a Hafiz, excelled in three languages- Bangla, Arabic and Persian and developed keen interest in Arabic and Persian literature. He was well versed in Islamic theology, jurisprudence, philosophy, Tasawwaf (Islamic mysticism) and Mantiq.

Titu Mir went to Makka in 1822 AD and came in close contact with the great Islamic reformer and revolutionary leader Sayyid Ahmad of Bareilly. On his return from Makka in 1827 Titu Mir started preaching among the Muslims in the districts of 24 Parganas and Nadia. He advised them to refrain from practicing Shirk and Bidaat and inspired them to follow the Islamic way of life. But soon he was in conflict with the Hindu Zamindar Krishnadeva Rai of Purha for his sectarian attitude towards the Muslims and imposing illegal taxes on them. Titu Mir happened to be in conflict with other landlords like Kaliprasanna Mukhopadhyay of Gobardanga, Rajnarayan of Taragonia, Gauri Prasad Chowdhury of Nagpur and Devanath Rai of Gobra-govindpur for their oppression on the peasantry.

To face the situation and to give protection to the peasants Titu Mir formed a Mujahid force and trained them in Lathi and other indigenous arms. His follower and nephew Ghulam Masum was made commander of the force. The increasing strength of Titu Mir alarmed the Zamindars to take united stand and to involve the English in their fight against him. Being instigated by the zamindar of Gobardanga, Davis, the English kuthial (factor) of Mollahati, advanced with his force against Titu Mir, but was beaten back. The zamindar of Gobra-govindpur was killed in a conflict with Titu Mir. Alexander, the collector of Barasat, advanced against Titu with the daroga of Bashirhat and sustained a severe defeat in the hands of Titu Mir. By this time Titu Mir filed a complain to the government of east India company against the oppression of the zamindars, but to no result.
Titu Mir built a strong fort with bamboo poles at Narkelbaria in October 1831, recruited Mujahids and gave them military training. The number of Mujahids rose to nearly five thousand. He soon established his control over the districts of 24 Parganas, Nadia and Faridpur. An English contingent was sent from Calcutta. But the combined forces sustained severe defeat in the hands of the Mujahids. Subsequently Lord william bentinck sent a regular army against Titu Mir under Lieutenant Colonel Stewart.

The English launched attack on the Titu Mir on 14 November 1831. The Mujahids with traditional arms failed to resist the English army equipped with modern arms and took shelter inside the bamboo fort. The English opened fire and totally destroyed the fort. Titu Mir along with many of his followers fell in the battle in19 November 1831. 350 Mujahids including their commander Ghulam Masum were captured. Ghulam Masum was sentenced to death and other 140 captives were sentenced to imprisonment on different terms.

(Courtesy:  Banglapedia, Asiatic Society of Bangladesh, Disc Edition, Dhaka, 2001)

24
Heritage/Culture / Shashanka: The King of Ancient Gaura
« on: July 03, 2012, 12:09:38 PM »
Shashanka

Shashanka is the first important king of ancient Bengal, occupies a prominent place in history of the region. It is generally believed that he ruled approximately between 600 AD and 625 AD, and two dated inscriptions, issued in his 8th and 10th regnal years from Midnapore, and another undated inscription from Egra near Kharagpur have been discovered. Besides Shashanka's subordinate king of Ganjam (Orissa) Madhavavarma's copper plate (dated 619 AD), Harshavardhan's Banskhera and Madhuvan copper plates and the Nidhanpur copper plate of the Kamarupa king Bhaskara Varman contain information about Shashanka. Besides, Shashanka issued gold and silver coins. A number of independent rulers flourished in Bengal in the intervening period between the decline of Guptas and the rise of Shashanka, and their existence is known from a few inscriptions and gold coins. Besides the seal-matrix of 'Shri Mahasamanta Shashanka' from Rohtasgarh and the contemporary literary accounts of Banabhatta and the Chinese pilgrim Hiuen Tsang and the Buddhist text Aryamanjushrimulakalpa are important sources of information.

Very little information about the early life of Shashanka is known. It appears that he ruled for sometime as a chieftain (mahasamanta) of Rohtasgarh under the Gauda king of Karnasuvarna, who possibly belonged to the family of the Maukharis. However, Jayanaga, another king of Karnasuvarna, appears to be close to the date of Shashanka. In fact, Karnasuvarna was the capital of Shashanka and the famous metropolis was situated near Chiruti railway station close to Rajbadidanga (ie the site of Raktamrttika-mahavihara or modern Rangamati) in the Murshidabad district, West Bengal.

Shashanka has been described both in the inscriptions and literary accounts as the ruler of Gauda. In the narrower sense Gauda is the territory between the river Padma and Bardhamana region. But in course of time it embraced much wider area. In the Satpanchasaddeshavibhaga, the seventh patala of Book III, Shaktisangama Tantra Gauda is said to have extended from the Vanga country up to Bhuvanesha (ie Bhubaneshwar in Orissa). It is not unlikely that the author had described the extension of Gauda country keeping in mind the kingdom of Shashanka, which also embraced a part of Orissa.

The decline and fall of the Gupta Empire coincided with considerable progress in the outlying regions. Many obscure areas, which were possibly ruled by tribal chiefs and were thinly settled, came into historical limelight. This applied to the red soil areas of West Bengal, north Orissa and the adjoining areas of Madhyapradesh, which formed part of the Chhotonagpur plateau and were difficult to cultivate and settle.

Under this perspective Shashanka attempted to extend his political influence in different parts of India. His first task was the redemption of Magadha from the clutches of the Maukharis. Shashanka with his ally Devagupta, the king of Malava, next waged war against Maukhari king Grahavarman, the son-in-law of the Pusyabhuti king Prabhakaravardhana. Grahavarman was killed by Devagupta. At this point Rajyavardhana a Buddhist by faith and eldest son of Prabhakarvardhana, who became king of Thaneshwar proceeded against Devagupta and defeated and killed him. But Rajyavardhana himself was killed in an encounter with Shashanka.
Most of the authorities admit the result of the encounter with Shashanka, but passes the blame of the murder of Rajyavardhana on the shoulders of Shashanka, the king of Gauda. According to Bana, Rajyavardhana, though routed the Malava army with ridiculous ease, had been 'allured to confidence by false civilities on the part of the king of Gauda, and then weaponless, confiding and alone, despatched to his own quarters'. The Chinese pilgrim has repeated the same story. A fair criticism of Shashanka's conduct is impossible in the absence of detailed information relating to the actual circumstances that led to his enemy's death. Both Banabhatta, whose feelings were deeply shaken at the death of his patron's brother and Hiuen Tsang, whose pro-Buddhist predilections and personal regard for Harsavardhana are well known, may have found it difficult to restrain their emotions in stating the fact concerning the affair.

In the opinion of some scholars it is likely that Rajyavardhana was prepared to enter into negotiation for peace with Shashanka, and for this purpose accepted an invitation in the enemy's camp. Shankara, a 14th century commentator of the Harsacharita, states that the Gauda king invited Rajyavardhana in connection with a proposal of marriage between him and the daughter of the former. How far this is true is difficult to say, as the source of his information is not disclosed. The information about Rajyavardhana's death, furnished by the Banshkhera copper plate inscription of Harsavardhana, is meagre, but the bad impression created by the accounts of Banabhatta and the Chinese traveller is considerably mitigated when it is related in this inscription that his brother lost his life in keeping with the truth (satyanurodhena) in the abode of his enemy, though the name of the enemy is not given. It appears that Rajyavardhana's death was a sequel to the unfinished peace-talk, but Shashanka's personal responsibility for this incident cannot be determined with certainty.

After this event Harsavardhana, the younger brother, who ascended the throne of Thaneshwar proceeded with a huge army to punish Shashanka and formed an alliance with Bhaskaravarman (Kumara of Bana), king of Kamarupa and eastern neighbour of Shashanka. According to Bana, Harsa entrusted Bhandi to lead the army, while he engaged himself in searching for her widowed sister Rajyashri in the Vindhya forest. It is mentioned in the Harsacharita (8th ucchvasa) that Harsha reunited the advancing army after rescuing his sister. Later, Harsavardhana became the ruler of Kanyakubja (Kanauj) with the consent of his sister Rajyashri. The progress of Bhandi's march is not known. But there can be no doubt that Shashanka continued to rule his empire vigorously, which included northern Orissa and southern deltaic regions of Bengal.

Towards the end of his career in 640-43 AD Harsa's authority in southeastern Bihar and Orissa was established and during the same time Bhaskarvarman appears to have conquered the capital Karnasuvarna. These events are likely to have occurred after the demise of Shashanka as nothing more is heard about him, and there was a decline of Gauda power. But the story of the defeat of Shashanka at the battle of Pundravardhana by Harsa and Shashanka's reign for 17 years etc, as suggested by the Buddhist text Aryamanjushrimulakalpa are not supported by any other contemporary accounts. Rather, Shashanka's newly discovered inscription from Southern Midnapur records the existence of Dandabhukti-Janapada, combining parts of Midnapur and Orissa.

Harsa, a Shaiva in his early years, gradually became a great patron of Buddhism. As a devout Buddhist he convened a grand assembly at Kanauj to publicise the Mahayana doctrines. It is here that Harsa is said to make a bloody suppression of a revolt by the Brahmanas. After Kanauj, he held a great assembly at Prayaga and both the assemblies were attended by Hiuen Tsang and all the tributary princes, ministers, nobles, etc. Hiuen Tsang is said to have made a remark that Harsa was born at the behest of the Bodhisattva to punish Shashanka, a hater of Buddhist religion. He also cited a few instances of Shashanka's anti-Buddhist activities. But it may be mentioned that the flourishing condition of the Buddhist University at Nalanda, where Hiuen Tsang himself studied for some time, and the existence of a number of monasteries in Shashanka's kingdom including the Raktamrttika-Mahavihara near Karnasuvarna, the capital city of Shashanka, goes against the evidence of Hiuen Tsang.

In other words, it appears that the Chinese pilgrim, who enjoyed the patronage of Harsa, became partisan in his attitude towards the adversary of his patron. The vituperative languages used by Bana, court poet of Harsa, against the Gaudadhipa (the name of Shashanka, meaning Shiva, is never mentioned; possibly Bana himself was a devout Shaiva) as Gauda-bhujanga or Gaudadhama etc demonstrate his contempt for Shashanka. It is true that Shashanka was a strong champion of Brahmanical religion and a devout Shaiva, and had little sympathy for Buddhism which received patronage from wealthy mercantile classes and from no less than Harsavardhana himself, his sworn enemy. It is not unlikely that it wounded the sentiments of the Buddhists of his time.

On the contrary, Harsavardhana's pro-Buddhist and anti-Brahmanical attitude (the bloody suppression of a large number of Brahmanas during Kanauj assembly may be cited here) despaired the followers of Brahmanical religion who began to migrate to eastern India in large number. Hiuen Tsang mentioned of a large influx of learned Brahmanas in Kamarupa. A large number of Brahmanas were granted lands in Kamarupa by Bhaskaravarman for their settlement. The Kulaji texts also noted the influx of Kanauji Brahmanas into Bengal. The story of the migration of Graha-Vipras from the banks of the Sarayu river (in U P) to Bengal, possibly at the invitation of Shashanka, may be taken notice of in this connection. The impact of this large-scale migration though initially was welcomed both in Bengal and Kamarupa, told upon the socio-economic fabric of the respective countries. The social restrictions in behaviour, attitude and comingling among the different classes though not much felt under the rule of Buddhist Palas, became more and more acute under the Senas, who championed the Brahmanical religions, widened the gaps among different classes of people. The emergence of lowly untouchable classes and the antaja classes in the society became more and more pronounced.

Bibliography RC Majumdar (ed), History of Bengal, Dacca, 1943; Sudhir R Das, Rajbadidanga, Calcutta, 1962; RC Majumdar, History of Ancient Bengal, Calcutta, 1971; PK Bhattacharyya, 'Two Interesting Coins of Shashanka', Journal of the Royal Asiatic Society of Great Britain & Ireland, London, 2, 1979.

By: PK Bhattacharyya
Courtesy:  Banglapedia, Asiatic Society of Bangladesh, Disc Edition, Dhaka, 2001.

25
ড্যাফোডিল ইন্টারন্যাশনাল ইউনিভার্সিটি’র আয়োজনে আউটসোর্সিং বিষয়ক প্রশিক্ষণ
বর্তমান সময়ে ইন্টারনেটের মাধ্যমে বিভিন্ন সেবা দিয়ে অর্থ উপার্জনের আউটসোর্সিং পদ্ধতিটি বেশ জনপ্রিয়। বাংলাদেশের মত অধিক জনসংখ্যার দেশে এটি বৈদেশিক মুদ্রা আয়ের একটি সম্ভাবনাময় খাত হওয়া সত্ত্বেও যথাযথ ধারণা ও সঠিক প্রশিক্ষণের অভাবে এক শ্রেণীর অসাধু প্রতারকের কারসাজিতে আউটসোর্সিংয়ে আগ্রহীরা প্রতারিত হচ্ছেন এবং এই খাত থেকে বাংলাদেশ ভালো উপার্জণ করতে পারছেনা।
ইন্টারনেটে কাজ করে অর্থ উপার্জনের পদ্ধতি সর্ম্পকে সঠিক ধারণা ও প্রশিক্ষণ দিতে ড্যাফোডিল ইন্টারন্যাশনাল ইউনিভার্সিটি আয়োজন করতে যাচ্ছে দু’মাসব্যাপী আউটসোর্সিং ও ইন্টানেটে অর্থ উপার্জন বিষয়ক স্বল্প মেয়াদী প্রশিক্ষণ কোর্সের। বিখ্যাত আউটসোর্সিং প্রফেশনাল মোঃ মিজানুর রহমানের পরিচালনায় সান্ধ্যকালীন এই কোর্সটি আগামী ৪ জুলাই থেকে শুরু হচ্ছে ড্যাফোডিল বিশ্বাবদ্যালয়ের উত্তরা ক্যাম্পাসে। কোর্সের মধ্যে ওডেক্স, বিডিং, মাইক্রোওয়ার্কার্স, ব্লগিং, অ্যাডসেন্স, এসইও, ডাটা এন্ট্রি, পিটিসি, ফ্রিল্যান্সিং মানি ট্রান্সফার ইত্যাদি বিষয় ব্যাবহারিকভাবে শেখানো হবে।
ইন্টারনেটের মাধ্যমে অর্থ উপার্জনের কোর্সে আগ্রহীগণ যোগাযোগ করতে পারেন। যোগাযোগ: ডেফোডিল ইন্টারন্যাশনাল ইউনিভার্সিটি, উত্তরা ক্যাম্পাস, বাড়ী নং ০৪ ও ০৬, রোড নং ০৭, সেক্টর ০৩, উত্তরা মডেল টাউন, উত্তরা, ঢাকা। ফোন ৮৯২২৬৬০, ৮৯২২৭১০; মোবাইল ০১৭১৩৪৯৩১৪১, ০১৮১১৪৫৮৮৪১;
ই-মেইল:
counselor.uttara@daffodilvarsity.edu.bd

26
Story, Article & Poetry / Re: গুচ্ছ কবিতা
« on: June 25, 2012, 10:49:31 AM »
Thank you, sir for your valuable comments on my poems.

27
Heritage/Culture / Bengel under the Mughal 1576-1855
« on: June 25, 2012, 10:33:16 AM »
Mughal Emperors 1526-1857
Jahir Uddin Mohammad Babur 1526-1530
Nasir Uddin Humayun 1530-1535, 1555-56
Jalal Uddin Akbar 1556-1605
Nur Uddin Jahangir 1605-1627
Shihab Uddin Shahjahan 1628-1658
Mohiuddin Alamgir Awrangajeb 1658-1707
Shah Alam 1707-1712
Jahandar Shah 1712-13
Farrukh Shear 1713-1719
...............
(Last) Bahadur Shah 2nd 1837-1857
In 1576 last Afghan ruler Daud Khan Karrani was defeated by Mughals and Bengal came to under the Mughal Empire leaded by Akbar.
Since the Nababs, Bengal was under the Mughal rule.
Tanda, near Maldah, was the capital of Bengal

Bhateer Baro Bhuyans
At the time of Mughal invention, the major parts of Bengal remained under some local leaders. They are famous by the name “Bhateer Baro Bhuyans”.
Baro Bhuyans are not actually number of 12; they were the local Raja or Jomidars who are anty-Mughal force.
Bhati means the coastal area of Padma, Brhomhoputra and Megna River. 
Isha Khan was one of the famous Bhuyans. Mughal Emperor tried to control over the Bengal appointing Subedar from Delhi.

Famous Bhuyans
Isha Khan Mosnod-e Ala, Musa Khan (son)
Fazal Gazi, Bhawal
Chand Ray, Kedar Ray of Bikrampur
Lakhman Manikko of Bhulua (Noakhali)
Kandarpa Narayan of Bakla/Chandradeep
Masum Khan Kabulee, Chatmohor, Pabna
Mojlish Kutub, Fathabad, Faridpur

Mughal Subedars in Bengal:
Bengal under Akber up to 1605 AD
Munim Khan
Khan Jahan
Muzaffar Khan
Mirza Aziz Koka
Shahbaj Khan
Uzir Khan
Said Khan
Raja Manshing 1594-1606 AD

Bengal under Jahangir up to 1627 AD
Qutb-ud-din Khan Koka (1606–1607)
Jahangir Kuli Khan (1607–1608)
Islam Khan Chisty(1608–1613)
Qasim Khan Chisty (1613–1617)
Ibrahim Khan Fatehjang (1617–1624)
Mohabbat Khan 1625-1626)
Mukarrom Khan (1626–1627)
Fiday Khan 1627

Bengal under Shah Jahan (up to 1660 AD)
Kashim Khan Juyuni 1628-1632
Azam Khan 1632-1635
Islam Khan Mash-hadi 1336-1639
(Prince) Shah Shuja 1640-1660


Bengal under Awrangajeb (up to 1712 AD)

Meer Jumla 1660-1663
Shayesta Khan 1664-1677, 1679-1688
Azam Khan Koka 1677-1678
Khan Jahan Bahadur 1688-1689
Ibrahim Khan 1690-1697
Azim Uddin 1697-1712

Nawab era 1727-1763
The period from the times of Murshid Quli Khan to Sirajuddaula is popularly known as the Nawabi era.
But none of them during this period had officially styled himself as a nawab. From
This time the Subahdari was no longer an office controlled by the central government. It became a masnad (throne) for the succeeding incumbents.

Suja Uddin Khan 1729-1739
Sarforaz Khak 1739-1740
Ali Bardi Khan 1740-1756
Sirajud Dawla 1756-1757
All of them considered themselves independent and always tried to receive sanad  from the emperor of Delhi on payment.

Murshid Quli Khan
His first name was Dewan Kartalab Khan, was Dewan of Bengal.
 In 1700 he shifted Dewankhana from Dhaka to Maksudabad and renamed it Murshidabad in 1704.
He was the first Nawabs, & became the Subedar of Bengal in 1717; he reigned over Bengal, Bihar and Orissa from his capital Murshidabad with only a nominal allegiance to the Mughal Emperor.
He also opened a mint and introduced the coin.
Murshid Quli Khan had built the magnificent Katra Masjid.

Suja Uddin Khan 1729-1739
Suja Khan son-in-law of Murshid Quli Khan succeeded after Murshid Quli Khan's death with the name and of Suja-ud-deen.
His regime is famous for charitable, just and impartial rule.
He is also famous for encouragement to learning, a patron of art and culture.
Suja-ud-Deen died in 1739 and his son Sarafraj Khan ascended the throne.

Sarafraz Khan
The tenure of Sarafraz Khan was very short.
He received the imperial title of "Motamul-ul-Mulk, Alauddowla etc for his famousness.
He was defeated at the battle of Giria on 1740 AD by Alivardi Khan.

Alivardi Khan
Alivardi Khan is famous as the father in law of Siraj-ud dowla.  He was the Governor of Patna, got the Sanad as Subedar of Sube Bangla and became the Nawab by defeating and killing Sarfaraz in 1740.
Alivardi ruled Bengal for 16 years. Though an efficient ruler, he had to face continual attacks by the Maratha and rebellion by the Afghans.
He had to buy peace from the Maratha by allowing concessions. He maintained good relationships with the Europeans but did not allow them to increase their military power.

Siraj-ud-Doula
Siraj was the grandson of Alivardi. He ascended the throne on the death of Alivardi on 1956 AD. Siraj was so young and faced the trouble of the powerful British and his irritated relatives and bureaucrats.
He tried to encounter these by first robbing his intriguing aunt, Begum Ghasiti, of her wealth and reducing the rank of the Commander-in-Chief (Bakshi) of the royal army, Mir-Jafar.
On 1756 Siraj occupied the Kasimbazar factory of the British. Then he went on to occupy Calcutta in June 1756.

Battle of Palashi
But then he had to go to Purnea, Bihar to quench the rebellion of cousin Shaukat Jang, a claimant to the throne.
Taking advantage of this situation the British amassed forces and re-conquered Calcutta in February 1757 and then struck a secret treaty with Mir-Jafar. The British captured The French factory at Chandernagore.
The French sought asylum from the Nawab. The Nawab and the British army, under Robert Clive, met for the final round at Polashi.
 In an act of great betrayal by Mir-Jafar, Siraj was defeated on the 23rd June 1757, and killed. Mir-Jafar ascended the throne of Bengal.

MeerJafar 1757-1760, 1763-1765 Meer Kashim 1760-1763
He was incompetent ruler even as a puppet.
The British replaced him with his son-in-law Mir-Qasim in 1760 on account of non-payment of dues.
Mir-Qasim paid the dues off but started to show signs of independence. He shifted his capital to Monghyr in Bihar and tried to reorganise his own army.
The British did not approve of this and defeated Mir-Qasim in the Battle of Buxar in 1764.
Mir-Qasim  was a man of strong passions as well as of resolution.
Mir-Jafar regained the crown. He died the following year. This was followed by a number of Nawabs in succession who were merely puppets.

After the Battle of Boxer
Meer Jafar Ali Khan 1763-1765
Najam-ud-Doula 1756-1766 AD
Saif-ud-Doula (1766-1770 AD)
Mubarak-ud-Doula 1770-1793
Babar-Ali 1993-1810
Zainuddin Ali Khan, known as Ali Jah 1810-1821
Syud Ahmed Ali Khan, known as Wala Jah 1821-1824
Mubarak Ali Khan , Known as Humayun Jah 1824-1838 AD
Syud Mansur Ali Khan, known as Feradun Jah 1838-1881

Further Study: Jadunath Sarkar, The History of Bengal, Vol. II, Dhaka University





28
Heritage/Culture / Re: Bengal under the Muslim Rule (1204-1757 AD)
« on: June 19, 2012, 10:38:57 AM »
Bengal under the Afghan Rule 1538-1576

Shuri Regime 1538-1563 AD
Afghans had entered in services as soldiers under the sultans of Bengal. Sultan Muzaffar Shah, Hossain Shah, Nusrat Shah had recruited a good number of Afghan officers and soldiers at their period.
 
After time being, they had played an important role in the history of Bengal. Sher Shah is the famous leader of Afghans who conquered Bengal, Bihar and ultimately the entire Indian Muslim Empire.

The leader of Afghans, Sher Shah conquered Gaur (Bengal) in 1538 AD from its last independent sultan Gias Uddin Mahmud. Sher Shah and his followers ruled Bengal since 1576 AD, upto the battle of Rajmohal with Mughals. This 38 years Bengal had leaded by Afghan monarch:
Sher Khan /Shah
Islam Shah
Shamsuddin Mohammad
Gias Uddin Bahadur
Gias Uddin Jalal

Korrani Regime 1563-1576
Taz Khan Karrani
Solaiman Khan Karrani
Daud Khan Karrani

Korranis are one of the principal branches of the Pathan originated from Afghanistan. The founder of this group was Taz Khan Karrani who was one of the chief officers of the Army of Sher Shah.
Solaiman Khan Korrani was the brother of Taz Khan and Daud Khan Karrani was the younger son of Solaiman. In 1576 AD, Munim Khan (Khan Jahan) Mughal commander seized Bengal form Korrain family. Tanda, near Maldah was the capital of Bengal under the Karrani regime.

29
‘মানুষ মানুষের জন্য, জীবন জীবনের জন্য; একটু সহানুভুতি কী মানুষ পেতে পারেনা?’

আরাকানে নির্বিচারে যেভাবে গণহত্যা চলছে, তাতে বিশ্ব বিবেক নিশ্চুপ বসে থাকতে পারেনা। প্রতিবেশী দেশ হিসেবে বাংলাদেশে এসব ভাগ্যাহত মানুষ আশ্রয় নিতে চাচ্ছে, তাও পাচ্ছেনা। ভিটেমাটি ছেড়ে এক কাপড়ে চলে আসা এসব হতভাগ্য মানুষ ছোট ছোট নৌকায় করে ভাসছে নাফ নদীতে। পেছনে বার্মার সেনাবাহিনীর মদদে মগ-বর্গীরা তাড়া করছে, সামনে বাংলাদেশের বিজিবি। কেউ আশ্রয় দিচ্ছেনা। পৃথিবীটাই তাদের জন্য সংকুচিত হয়ে পড়েছে।  এমন তো হবার কথা নয়। মানুষ এতটা স্বার্থপর আর আত্বকেন্দ্রীক হলে এই পৃথিবীটা টিকে থাকবে কীসের ওপর ভিত্তি করে?
আরাকান মিয়ানমারের একটি প্রদেশ হলেও সুদীর্ঘ ও দুর্গম ইয়োমা পর্বত দ্বারা মূল ভুখণ্ড থেকে বিচ্ছিন্ন। মাত্র কয়েকটি দুর্গম গিরিপথে মিয়ানমারের সাথে আরাকানের স্থল যোগাযোগের পথ থাকলেও তা সর্ব সাধারণের জন্য সহজগম্য নয়। জলপথে মিয়ানমারের সাথে যোগাযোগ দীর্ঘ ও বিপদজনক। কিন্তু বাংলাদেশের সাথে আরাকানের যোগাযোগ অনেক সহজ। শুধু নাফ নদী, নদী পার হলেই চট্টগ্রাম। এই কারণে শত শত বছর ধরে চট্টগ্রাম তথা বাংলাদেশের সাথে আরাকানের সর্ম্পক ও যোগাযোগ ছিল। রোহিঙ্গা শরণার্থীদের বাংলাদেশে প্রবেশের কারণও এই সহজ যোগাযোগ ব্যবস্থা। আর জাতি হিসেবে তারা যেহেতু মুসলমান, এটা বাড়তি একটি টান। মায়ানমারের সৈন্যরাও তাই তাদের নিজ দেশে নিরাপত্তা দেয়ার পরিবর্তে ঠেলে দিচ্ছে বাংলাদেশে। ঠেলে দেয়া হচ্ছে তাদের ‘বাংলাদেশী’ বলে।
এটা ঠিক নয়। তারা বাংলা ভাষী, তবে আরাকানী। সেখানে ইসলামের প্রসারের ইতিহাসও অনেক পুরনো, প্রায় বাংলাদেশের সমান। সমুদ্র তীরবর্তী হবার কারণে চট্টগ্রামের মতই আরাকানেও আরব বণিকদের মাধ্যমে ইসলামের প্রসার ঘটেছিল অষ্টম শতাব্দীতে। তখন থেকেই সেখানে মুসলমানদের বসবাস করে আসছে।  সে কারণেই মুসলিম বিশ্বের সাথে আরাকানের সম্পর্ক ভালো ছিল। চট্টগ্রামও তখন আরাকানের অংশ ছিল।
১৪০৬ খ্রিস্টাব্দে আরাকানের রাজা ‘নর মিখলা’ রাজ্যহারা হয়ে আশ্রয় নিয়েছিলেন বাংলার তৎকালীন রাজধানী গৌড়ে। তিনি তাঁর দলবলসহ গৌড়ে থেকে গিয়েছিলেন দীর্ঘদিন। সুলতান জালাল উদ্দিন মোহাম্মদ ১৪৩০ খ্রিস্টাব্দে সৈন্য-সামন্ত, রসদ ইত্যাদি দিয়ে এক বাহিনী পাঠিয়ে তাকে ক্ষমতায় বসিয়েছিলেন। নর মিখলা ক্ষমতা ফিরে পেয়ে তাঁর রাজধানীর নাম রেখেছিলেন রোহং অথবা ম্রোহং। গৌড় থেকে যে বিশাল বাহিনী নর মিখলার সঙ্গে গিয়েছিল তারা থেকে গিয়েছিল সেই রোহং শহরে। এখানকার বাসিন্দাদের ডাকা হতে থাকে রোহিঙ্গা নামে। সিংহাসনে বসে নর মিখলা তাঁর মুসলমানি নাম রাখেন সু মন খান। আরাকান হয়ে যায় বাংলার একটি করদ রাজ্য। তখন থেকে শুরু করে পরবর্তী দুইশত বছর ধরে আরাকানী রাজারা তাদের বৌদ্ধ নামের পাশাপাশি মুসলমান নাম ধারণ করতে থাকেন এবং মুসলিম রীতিতে মুদ্রা প্রবর্তন করতে থাকেন। দিল্লী ও বাংলার শাসন ব্যবস্থার আদলে আরাকান শাসিত হতে থাকে। সেখানে বাঙালী ও মুসলিম সংস্কৃতির বিস্তার ঘটতে থাকে।

বাংলা সাহিত্যের বিকাশের সময়কালে আরাকানের রাজ্য সরকারও গুরুত্বপূর্ণ অবদান রেখেছিলেন। খোদ আরাকান রাজের রাজসভায় বাংলা সাহিত্যের চর্চা হতো। আরাকানের রাজ সভায় দু’জন বাঙালী কবি বড় বেশী খ্যাতি পেয়েছিলেন। একজন দৌলত কাজী আর অন্যজন সৈয়দ আলাওল। দৌলত কাজী তাঁর বিখ্যাত ‘সতী ময়না’ কাব্যপুঁথি রচনা করেছিলেন রোহং বা রোসাং লস্কর উজির আশরাফ খানের অনুপ্রেরণায়। আর আলাওলের লেখা ‘পদ্মাবতী’, সয়ফুল মুলক বদিউজ্জামান, সিকান্দারনামা ইত্যাদি বিখ্যাত সব কাব্যগ্রন্থ রোসাঙ্গে বসেই লেখেন। তিনি পৃষ্ঠপোষকতা পেয়েছিলেন আরাকানের প্রধানমন্ত্রী কোরেশী মাগন ঠাকুরের। আলাওল মধ্যযুগের সর্বাধিক পঠিত ও আলোচিত কবি। মধ্যযুগে বাংলা সাহিত্যের বিকাশের সময়কালে আরাকানের নাম জড়িয়ে আছে।

আরাকানের সাথে বাংলার সম্পর্কের অবনতি ঘটে ১৬৬০ সালে। তখন সম্রাট শাহজাহানের ছেলে শাহ সুজা রাজনৈতিক কলহে পরাজিত হয়ে বাংলা থেকে আরাকানে আশ্রয় নিয়েছিলেন। আরাকান রাজ শাহ সুজাকে মক্কা চলে যেতে সহায়তা করবেন বলে প্রতিশ্রÆ’তি দিয়ে থাকতে দিয়েছিলেন। কিন্তু রাজা কথা রাখতে পারেননি। শাহ সুজার কাছে রক্ষিত সম্পদ ও তাঁর সুন্দরী কন্যাদের দিকে রাজার নজর পড়েছিল। এই দুর্বিপাকে পড়ে শাহ সুজা সপরিবারে নিহত হয়েছিলেন। তবে সুজার সাথে আগত সৈন্যরা আরাকানে থেকে গিয়েছিলেন। এঁরাও রোহিঙ্গা মুসলমানদের পুর্বপুরুষ।

আজ যে বৌদ্ধদের হামলায় আরাকানের মুসলমানরা ভিটেছাড়া, এঁরাই সেই ইতিহাস-খ্যাত ‘মগ’দের পরবর্তী বংশধর, যাদের দস্যুতার কথা বাংলার মানুষ ভুলে যায়নি। বাংলায় এদেরকে বর্গি বলা হত। ছড়ায় আছে: ‘খোকা ঘুমালো পাড়া জুড়ালো বর্গি এলো দেশে’। এরা পর্তুগীজ জলদস্যুদের সাথে গাঁটছাড়া বেঁধে দস্যতায় নেমেছিল। পর্তৃগীজদের কাছে অস্ত্র ও ট্রেনিং নিয়ে এরা ভয়াবহ রকম দস্যুবৃত্তিতে লিপ্ত ছিল। সে সময়ও তাদের আক্রমনে অনেক আরাকানী চট্টগ্রামে আশ্রয় নিয়েছিল। ১৬৬৫ খ্রিস্টাব্দে শায়েস্তা খান মগ-ফিরিঙ্গি-বর্গীদের দমন করে চট্টগ্রাম দখল করেন। তিনি চট্টগ্রামের নাম রাখেন ইসলামাবাদ। নাফ নদীর ওপারে আরাকান আলাদা রাজ্য হিসেবে থেকে যায়।

এটি বার্মার অধীনে কোনদিনই ছিলনা। ইংরেজ আমলে আরাকান যুক্ত হয় বার্মার সাথে। ব্রিটিশরা প্রতিশ্র“তি দিয়েছিল আরাকানীদের জন্য স্বতন্ত্র শাসনতান্ত্রিক এলাকা তৈরী করে দেবে, কিন্তু তারা কথা রাখেনি। ইংরেজরা উপমহাদেশ থেকে চলে গেলে আরাকান বার্মার অধীনে একটি প্রদেশ হিসেবে গণ্য হয় বটে কিন্তু আরাকানী মুসলমানদেরকে বার্মার রাজারা মেনেই নিতে পারেনি। শুধু তাই নয়, ১৯৭৪ সালে বার্মা সরকার আরাকানী নামটা পর্যন্ত বদলে রাজ্যটির নাম রাখেন রাখাইন। এখাবেই মুসলমানরা অবহেলিত ও নিগৃহীত হতে থাকে। স্বভাবতই তারা স্বাধীকার আন্দোলনের দিকে ধাবিত হয়। দেশ ভাগের পর মায়ানমারের মুসলিম নেতারা পাকিস্তানের নেতা মুহাম্মদ আলী জিন্নাহর কাছে সাহায্য আশা করেছিলেন, কিন্তু জিন্নাহও কিছু করতে পারেননি। নিজ জমিতেই তারা আজও ভাগ্যাহতভাবে বেঁচে আছে। বৌদ্ধরা সুযোগ পেলে তাদের তাড়িয়ে দেয়। তারা বার্মার দিকে যেতে পারেনা নাসাকা বাহিনীর আক্রমনের কারণে। চলে আসে বাংলাদেশে।

বাংলাদেশ সরকারের পররাষ্ট্রমন্ত্রী সংসদে কড়াভাবে বিবৃতি দিয়ে জানিয়েছেন, তাদের আশ্রয় দেয়া হবেনা। কিন্তু দেশের জনমত বোধহয় এতটা কড়া নয়। মানুষ তো মানুষেরই জন্যে, জীবন জীবনের জন্য। জীবন নিয়ে ছোট ডিঙ্গী নৌকায় সাগরে ভাসমান একদল নারী ও শিশুকে কূলে ভিড়তে দেবোনা, এতটা অমানবিক জাতি আমরা অবশ্যই নই। আমাদের প্রিয় মাতৃভাষা বাংলার বিকাশের পেছনে যারা সহযোগিতা করেছিল, তাদেরই বংশধরেরা আজ আশ্রয় চাইছে আমাদের বিজিবি ও কোস্টগার্ডের সদস্যদের কাছে। একটু মাটি চাই তাদের, একটু বসার যায়গা। এক গ্লাস মিঠা পানি, পারলে এক সানকি ভাত। মানুষ হিসেবে এতটুকুু  সহানুভুতি তারা অবশ্যই পেতে পারে।


30
English Language Lab / English Literary Club
« on: June 13, 2012, 04:21:21 PM »
English Literary Club, DIU, Uttara Campus arranged a Project Presentation


English Literary Club, DIU, Uttara Campus arranged a Project Presentation Program on 30th May’12. The projects were prepared by the students of English Department in different times. Dr. Md. Harun-or-Rashid, Deputy Director of Uttara Campus was present in the program along with Md. Nuruzzaman Moral, Lecturer and Coordinator dept. of English, Mr. Md. Tanvir Hamim and Ms. Adiba Anis, Lecturer of Business Administration dept. A huge number of students with our foreign students were present.

The program was organized and conducted by the Coordinator and Club secretary Ms. Antara Basak. The program started with the speech by Deputy Director & other teachers and there were nine project paper presentations by students of English department. The students were really enthusiastic and the audience fully enjoyed it.

Pages: 1 [2] 3 4